מסמך סודי ששיגר הנספח הצבאי של הולנד בשגרירות בתל אביב לממשלתו ונחשף בתקשורת ההולנדית, מלמד על ביקורת רבה כלפי ישראל שמביע הדיפלומט.
במסמך מאשים הנספח הצבאי את ישראל בביצוע פשעי מלחמה בעזה ובשימוש בכוח בלתי פרופורציונלי על מנת לגרום נזק לתשתיות אזרחיות.
3 צפייה בגלריה
פגישת בנימין נתניהו עם מארק רוטה
פגישת בנימין נתניהו עם מארק רוטה
נתניהו בפגישה עם ראש ממשלת הולנד היוצא מארק רוטה
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
עוד טען הנספח, כי לדרג המדיני בישראל אין כל אסטרטגיה ברורה כיצד לטפל בחמאס. ההחלטה של הקבינט המדיני בטחוני, לדבריו, נובעת מרגש נקם, והרגשות והכעס מהדהדים בתדרוכים הצבאיים.
לטענתו של הנספח, כפי שמלמד המסמך, הצבא הישראלי מנסה לצמצם אבדות בצד שלו ולכן משתמש בכוח אש קטלני - מה שמגביר את האבדות בצד הפלסטיני. הגישה הזו כלפי החזית הפלסטינית נועדה לאותת לחזיתות אחרות (חיזבאללה). המסמך אף מאשים את ישראל בהפרה של אמנות בינלאומיות וחוקי המלחמה.
הכותרת
בין הפוגה להפסקת אש: המטרה של חמאס והתנאים של ישראל / רון בן ישי
23:57
כלי תקשורת בהולנד דיווחו כי הדו"ח הסודי של הנספח ההולנדי עומד בניגוד מוחלט להתבטאויות הפומביות של הצבא הישראלי, שמתיימר לעשות ככל האפשר כדי למנוע מוות של אזרחים פלסטינים. עוד נטען, כי המסמך מראה שממשלת הולנד יודעת שישראל בוחרת באופן מודע בגישה צבאית חסרת רחמים, המובילה למספר רב של נפגעים, וכי למרות זאת ראש הממשלה היוצא מארק רוטה ושרת החוץ האנקה ברוינס סלוט לא גינו את הפעולות הישראליות. ביום רביעי אמר רוטה לאחר פגישה עם ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, כי ישראל "חייבת להראות שמה שהם עושים הוא מידתי ולפעול בגבולות החוק". עד כה, רוטה סירב לקרוא להפסקת אש.
הנספח ההולנדי גם ציין במסמך כי צה"ל מיישם "אלמנטים" של דוקטרינת הדאחייה - אסטרטגיה בה השתמשו לראשונה במלחמת לבנון השנייה, ה"מתכוונת לגרום בכוונה להרס מסיבי של תשתיות ושל מרכזים אזרחיים", תוך נטילת מספר רב של נפגעים אזרחיים. הדבר מהווה לדברי התזכיר, הפרה של חוקי המלחמה.
3 צפייה בגלריה
חאן יונס
חאן יונס
הריסות ברצועת עזה. הנספח ההולנדי טוען להפרה של חוקי המלחמה
(צילום: Ahmad Hasaballah/Getty Images)
לפי שגרירות הולנד, המטרה המוצהרת של ישראל של "ניצחון צבאי ברור על חמאס" בלתי אפשרית להשגה. גם אם חמאס ייהרס כמעט כליל, האידיאולוגיה של התנועה הפונדמנטליסטית תתקיים. "אין לזה תשובה צבאית, זה נושא פוליטי".
השגרירות גם העלתה חששות לגבי תוכניות ישראליות שהודלפו לעקור בכוח למעלה משני מיליון פלסטינים החיים ברצועת עזה למדבר סיני במצרים. בתקשורת הישראלית נכתב לאחרונה על מסמך מדיניות שמזכיר את האפשרות הזו, ועורר חשש מטיהור אתני. ראש ממשלת ישראל נתניהו כינה את התוכנית "היפותטית", אך בשגרירות הולנד רואים אותה בחומרה. "כמה אנשים - כולל פרלמנטרים, יועצים וחיילים - לא פוסלים את האפשרות הזו כקיצונית, אלא כאמיתית".
בנוגע לתרחיש של כח-רב לאומי, מציין הנספח את האפשרות שמדינות ערב ישתתפו בכוח הזה, כולל סעודיה וקטאר.
3 צפייה בגלריה
מחבלים נכנסים לישראל מפרצה בגדר
מחבלים נכנסים לישראל מפרצה בגדר
הנספח טוען שניצחון צבאי ברור על חמאס הוא בלתי אפשרי
משרד החוץ ההולנדי סירב להתייחס למסמך המודלף וטען כי זהו רק אחד מהמקורות הרבים שבאמצעותם מגבש המשרד מדיניות. "הולנד מודאגת מאוד מחומרת הסכסוך ומממדיו", אמר המשרד, "יש למנוע ככל האפשר נפגעים אזרחיים נוספים משני הצדדים".
בכירים במשרד החוץ ההולנדי טענו שהמסמך מבוסס על פגישות שקיים הנספח עם גורמים שונים ולא כללו המלצות או התייחסות אישית שלו.
גורמים מדיניים בכירים בישראל אמרו בתגובה כי "מדובר בהדלפה מוטה ומגמתית המבוססת על דברים שיצאו מהקשרם ומטרתה להפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות בהולנד. ממשלת הולנד תומכת וממשיכה לתמוך בזכותה של ישראל להגנה עצמית ובמאבק נגד מחבלי החמאס".