ראש הממשלה בנימין נתניהו העיד הבוקר (ראשון) בבית משפט השלום בתל אביב בתביעת הדיבה שהגיש נגד העיתונאי בן כספית ועיתון "מעריב". בתוך אולם בית המשפט נשמעו היטב קריאות של כמה עשרות מוחים, שהצטיידו במגפונים והגיעו להפגין נגד ראש הממשלה. בין השאר הם כינו אותו "מושחת", וקראו "בושה" ו"דמוקרטיה".
בעדותו, סיפר נתניהו כי לרוב לא מציגים לו פרסומים שליליים עליו, מאחר ומדובר ב"שיטפון כל כך גדול של מסת כתבות, כולל השמצות עליי ועל בני משפחתי. זה קורה בהיקפים עצומים שאי אפשר לדמיין בכלל, שאין להם שום הקבלה בעולם המערבי". גם על משפטו אמר: "יש הרבה מאוד חומרים עליו. אני לא עוקב אחרי המשפט שלי היום, אין לי זמן ויש אנשים שעוסקים בזה. במה שעורכי דיני עושים, הם מעדכנים אותי באיחור ובצורה לא שלמה". לדברי ראש הממשלה, "יש צבא שלם של בן כספית ודומיו, צבאות".
5 צפייה בגלריה
נתניהו מגיע לבית משפט השלום בתל אביב
נתניהו מגיע לבית משפט השלום בתל אביב
"יש צבא שלם של בן כספית ודומיו". נתניהו מגיע לבית המשפט, הבוקר
(צילום: תומר אפלבאום)
התביעה של נתניהו, בסכום של 200 אלף שקלים, הוגשה ב-2018 על רקע כתבה שפרסם כספית. לפי כתב התביעה, הכתבה עסקה ב"הטבה שניתנה לאייל ינון, אז היועץ המשפטי של הכנסת, שבת זוגו היא עמית מררי, המשנה ליועץ המשפטית לממשלה לעניינים פליליים". בכתב התביעה מתואר "כי מררי הייתה בצוות המורחב שמינה היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט לצורך ניתוח הראיות וקבלת החלטה בחקירות ראש הממשלה".
לפי כתב התביעה, כספית פרסם כי "ינון קיבל הטבה של שישה מיליון שקלים ברגע שיפרוש (שנעשתה על ידי הליך שינוי חקיקה-ג.מ), שאותה הוביל אז ח"כ מיקי זוהר - משליחיו היעילים של ראש הממשלה". כך, הגיע כספית למסקנה כי "בן זוגה של מי שאמורה להשתתף בהכרעת גורלו של נתניהו קיבל הטבות של מיליונים בעקיפין מידיו של ראש הממשלה. מזל שאנחנו יודעים שהוא (ינון) איש ישר".
5 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לבית משפט השלום בתל אביב לדיון בהשתתפות בנימין נתניהו
הפגנה מחוץ לבית משפט השלום בתל אביב לדיון בהשתתפות בנימין נתניהו
המחאה מחוץ לבית המשפט, הבוקר
(צילום: בראל אפרים )
5 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לבית משפט השלום בתל אביב לדיון בהשתתפות בנימין נתניהו
הפגנה מחוץ לבית משפט השלום בתל אביב לדיון בהשתתפות בנימין נתניהו
(צילום: בראל אפרים )
לטענת נתניהו, מדובר בשקר גס ולשון הרע מאחר ולא ידע על ההטבה ליועץ המשפטי דאז. בעדותו, אמר היום ראש הממשלה "ראיתי את הפרסום בחומרה בלתי רגילה - האשימו אותי בנסיון לשחד מישהו מהצוות המשפטי שתובע אותי. לא הבעת דעת נעשה פה. אני תובע את האמת וזו זכותי וחובתי. מכל השקרים שכספית טפל עליי, בחרתי להגיב על זה, כי זו אמורה כל כך חמורה ונטולת בסיס".
כשנשאל מדוע בחר שלא להגיב לכתבה בעיתון, אלא בחשבון הפייסבוק שלו, אמר נתניהו: "התגובה מעניינת אבל לא מספקת. מה שמספק זה ניפוץ הכזב בבית משפט - אותי מעניין צדק. נתתי שוחד או לא?". רה"מ התייחס גם למפגינים בחוץ, ואמר: "תשאל על הכתבה 10 אנשים ברחוב, לא אלו עם הרמקולים, כולם יגידו לך שנטען שנתתי שוחד".
עו"ד רז בן דור, שמייצג את כספית ו"מעריב", שאל את נתניהו אם הוא לא ידע שמררי נמצאת בצוות הבחינה של התיק שלו, בזמן החקיקה של חקיקה של החוק שהיטיב עם בן זוגה. על כך השיב נתניהו כי "לא זוכר. לא הכרתי את שמה, ולא ידעתי שהיא בת הזוג של ינון. לא הייתי מעורב בחקיקה". כשבן דור ציין כי הידיעה על כך שמררי היא חלק מצוות הבחינה פורסמה בכלי תקשורת רבים, אמר נתניהו: "מי קורא עיתונאים, איפה אתם חיים?".
נתניהו השיב בחיוב לשאלה אם הוא חתום על החוק, אך ציין כי "זו חתימת קיום - אין לזה שום משמעות". לדברי ראש הממשלה, "אם כך - הייתי מעורב בכל הצעת חוק שהגיעה לשולחני - אלפי הצעות".
5 צפייה בגלריה
הפרשן והעיתונאי רוני דניאל מובא למנוחות
הפרשן והעיתונאי רוני דניאל מובא למנוחות
"מכל השקרים שהוא טפל עליי, בחרתי להגיב על זה". כספית, ב-2021
(צילום: יאיר שגיא)
נתניהו הוסיף ושאל את בן דור: "אתה חושב שהייתי בא ותובע אם לא הייתי בידיעה ברורה שפשוט טופלים עלי את הדבר השקרי הזה שידעתי הם זוג ושהנחתי את זוהר לתת את ההטבות האלו?". עורך הדין ציין בפניו כי דוברו לשעבר יוסי לוי ויועץ התקשורת שלו לשעבר ועד המדינה במשפטו ניר חפץ, הגישו לבית המשפט תצהירים, לפיהם "אין ידיעה שנתניהו מפספס". על כך השיב רה"מ: "לא ראיתי. האנשים הללו מעידים שלא היו איתי בזמן הפרסום".
גם חפץ ולוי העידו היום בתביעה, וחפץ טען כי לא ידע האם נתניהו הכיר את הפרסום בנושא מררי ובן זוגה. לעומתו, לוי, שלא עבד עם ראש הממשלה בזמן אישור החוק, טען כי "אני מכיר את נתניהו כמו את כף ידי. יש לי הערכה גדולה אליו ואני מכיר את הירידה שלו לפרטים בעניינים הרבה יותר פעוטים מאשר חקיקה שקשורה למשנה ליועמ"ש. הוא מבקש לדעת דברים, ודורש שיעדכנו אותו בכל פעם".
ראש הממשלה טען בעדותו כי לא הנחה את זוהר להגיש את הצעת החוק המדוברת, ואמר כי "היו אנשים שקידמו הצעות חוק כשהם 'מנסים לעזור לי' יותר ממה שאני צריך. למרות שחשבתי שזה מיותר, הם חשבו שזה עשוי לעזור לי בלי שהתייעצו איתי". בן דור אמר על זוהר כי העיד על עצמו שהוא "חייל של נתניהו. חייל מספר 1'. על כך אמר ראש הממשלה כי "יש הרבה חיילים מספר 1, אלפים. יש כאן שאלה מעניינת - למה הוא עשה את זה? את זה אני משאיר לכם לנסות לברר".
בהמשך חקר עורך דינו של נתניהו, עמית חדד, את כספית - שלא ביקש תגובה לפני הפרסום הראשוני. "לא שוחחתי איתו", אמר כספית, אך טען שדיבר עם מקורות. "הסיכוי שהוא לא על יידע התפתחות דרמטית מדהימה בנושא תיק שיכול לגרום לו להיות בבית הסוהר הוא אפס", ציין. חדד: "אתה לא יודע אם ראש הממשלה הכיר את הפרסומים מידיעה אישית?" כספית: "אני לא עוקב אחרי רשימת הקריאה. אני יודע שיש עשרות או מאות אנשים שתפקידם שהוא יידע ראשון על כל דבר כזה, מה גם שזו לא סתם חקיקה אלא היא קשורה ישירות בתיקיו. אם אתה שואל אותי אם ראיתי אותו קורא - לא. אם אני מעריך שהובא לידיעתו? כן".
5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעת הליכוד
ישיבת סיעת הליכוד
היו אנשים שניסו 'לעזור לי' יותר ממה שאני צריך". זוהר בישיבת סיעת הליכוד, בחודש שעבר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כספית וראשי "מעריב" טוענים בכתב ההגנה כי מדובר בתביעת השתקה קלאסית וניסיון של ראש הממשלה לייצר ספין תקשורתי על חשבון הנתבעים שלוותה במסע שיימינג מביש.
עוד נטען כי "העובדות בפרסום היו נכונות ויש בהם עניין ציבורי רב. דברי הפרשנות אינן מהווים לשון הרע וממילא חלה עליהם הגנה בדין. זכותו של התובע להביע דעה בשל חופש הביטוי - מערכי היסוד של משטר דמוקרטי בישראל. אין זה ראוי כי ראש הממשלה ינקוט בטקטיקה לא ראוייה בלשון המעטה של הגשת תביעות הפחדה".
מחאת אנשי המילואים של מערך המבצעים המיוחדים, שהשתתפו בהפגנה מחוץ לבית המשפט, מסרו: "בשעה שהמדינה בשעתה הקשה ביותר, בקרע מוחלט, בזה מתעסק ראש ממשלת ישראל - בתביעת השתקה נגד עיתונאי שאומר אמת. בושה איומה".
השתתף בהכנת הכתבה: אדם קוטב