5 צפייה בגלריה
 ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה ופרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל שיבא בעצרת המחאה בבית החולים שיבא
 ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה ופרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל שיבא בעצרת המחאה בבית החולים שיבא
פרופ' ארנון אפק. "לא עושים בדיקות"
(צילום: מוטי קמחי)
המשנה למנהל בית החולים שיבא בתל השומר, ארנון אפק, אמר הבוקר (שלישי) כי הוא "מאוד מקווה" שחוק החמץ לא יעבור בכנסת, והבהיר כי אכיפתו תהיה קשה. "אנחנו איננו משטרה, זה ייצור מתיחות, דווקא ואנטגוניזם מכל צד. זה לא יהיה טוב, זה מיותר", אמר בריאיון ל-ynet radio על הצעת החוק של יו"ר ועדת הכספים משה גפני שנחשפה אמש ב-ynet. "אנחנו היינו מבקשים בפסח לא להכניס חמץ, אבל אנחנו לא עושים בדיקות".

5 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
ח"כ גפני. "לאסור החזקת או הכנסת חמץ בפסח"
(צילום: שלו שלום)
אפק ציין כי "במדינת ישראל הכול נהיה חוקי, בהחלטות. אני חושב שהדרך היותר נכונה היא הידברות בין אנשים. צריך לכבד אחד את השני. אם לא נכבד אחד את השני לא נוכל לחיות כאן ואני ממליץ באמת לכולנו שנעבור להידברות, לכבוד הדדי, ואנחנו נמצא את הפתרונות גם לגבי אנשים שלא יכולים להתאפק ולאכול חמץ מבלי לפגוע באחר. אנחנו מכבדים את החרדים, את הערבים, את הנוצרים ובוודאי גם את היהודים".
שר התרבות והספורט מיקי זוהר אמר בריאיון לאולפן ynet כי הוא מקווה שהחוק יעבור עד פסח הקרוב. "להכניס חמץ לבתי חולים בפסח זו התרסה", קבע זוהר. "החלטת בג"ץ בנושא הייתה אומללה, זה עוד מקרה שאסור היה לבית המשפט להתערב". לדברי זוהר, "צריך להתחבר לסממנים היהודיים, אפילו בנראות. בואו ניראה מדינה יהודית. אני לא אוכל חמץ בפסח ושומר כשרות. זה לא מחייב אף אחד".

5 צפייה בגלריה
בית החולים שיבא
בית החולים שיבא
"ייצור מתיחות, דווקא ואנטגוניזם מכל צד"
(צילום: נדב אבס)
5 צפייה בגלריה
(עודד קרני/לע״מ)
בהצעת החוק שהגיש ח"כ גפני, הוא ציין כי "לפי סקרים ומחקרים שנעשו בישראל, חג הפסח נחשב כחג החשוב ביותר בחגי ישראל, בקרב כל סוגי האוכלוסייה, כאשר רובו הגדול של העם היהודי, חוגג את חג הפסח ומקפיד על שמירת איסור אכילת חמץ בפסח, דתיים, מסורתיים וחילוניים".
עוד נכתב: "בניגוד לדיני כשרות בכל השנה, איסור אכילת חמץ בחג הפסח הוא חמור ביותר ואף דיני הכשרות בפסח מחמירים ביותר, כאשר חמץ בפסח אינו 'בטל בשישים', כך שחמץ שייאכל בכלי אפילו בכמות מועטה מאוד, עלול לגרום לשלילת הכשרות מהכלים, באופן שימנע משומרי כשרות לאכול בכלים אלה. בנוסף, ישנו איסור מיוחד בפסח של 'בל יראה ובל ימצא'".
גפני כתב כי במשך עשרות שנים, בתי החולים בישראל שבהם ניתן שירות לציבור הרחב לא אפשרו הכנסת חמץ בתקופת חג הפסח, וזאת כדי לאפשר לחולים לשמור על הכשרות בחג הפסח. "בסוף אפריל 2020, פסק בית המשפט העליון בדעת רוב, שאין לבתי החולים סמכות בחוק, לאסור הכנסת חמץ לבתי החולים", כתב גפני. לדבריו, משמעות הפסיקה היא שרוב האזרחים בישראל ששומרים כשרות בפסח לא יכולים לקבל טיפול רפואי ולהיות מאושפזים בבתי החולים.
"לאור האמור, מוצע לקבוע איסור על החזקת או הכנסת חמץ בחג הפסח לבתי חולים. הוראה זו לא תחול על בתי חולים במגזר שאינו יהודי שאינם מחזיקים בתעודת כשרות כל השנה", נכתב. גפני ציין כי חולים לא חייבים לאכול מצות בפסח, ו"לאור טכנולוגיית המזון יוכלו לאכול תחליפים כשרים לפסח לכל סוגי המזון - לחמניות, עוגות, עוגיות וחטיפים, כך שבפועל אין גם כל פגיעה ממשית במי שאינו מעוניין לאכול מצות".
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, בני גנץ, בנימין נתניהו
יאיר לפיד, בני גנץ, בנימין נתניהו
גנץ ולפיד גינו את הדרישה, נתניהו יידרש האם לקדמה
(צילום: שאול גולן, רויטרס)
ראש הממשלה בנימין נתניהו יידרש להחליט אם לקדם את ההצעה, ולפי גורמים בכירים בליכוד גפני כבר ביקש ממנו לעשות זאת, בהתאם להסכם הקואליציוני בין יהדות התורה לליכוד. אמש התייחסו לנושא שורת פוליטיקאים, בהם ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ. "הממשלה הזו החליטה שהיא תעשה הכול כדי לגרום לקרע בלתי ניתן לאיחוי בחברה הישראלית ולהפוך את היהדות לכפייה דתית", אמר לפיד.
גנץ ציין: "מרביתו המוחלט של הציבור לא נוסע ביום כיפור - משום שכולנו מכבדים האחד את האחר. אין שום חקיקה ועדיין כך אנו נוהגים. רוב מוחלט גם לא יאכלו חמץ בכוונה בבית חולים ליד אדם דתי. חקיקה שתכפה על אי הכנסת חמץ לבתי חולים היא התרסה מול הציבור החילוני ופגיעה בכבודה של הדת והמסורת שתביא לתוצאה הפוכה. לא כל דבר מצריך חקיקה וכפייה - בדיוק להפך".
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי קראה "לצאת לחולים ולחולות שלנו מהצלחת", ואמרה כי "75 שנה התקיימה מדינת ישראל, כשמי שנאלצות ונאלצים לשהות בפסח בבית החולים נהנים ממטבח כשר אבל יכולים לאכול לפי אמונתם. גם את האיזון העדין הזה רומסים עכשיו ברגל גסה".
בריאיון התייחס אפק גם לערפל שנחת על משרד הבריאות, עם פיטוריו של השר אריה דרעי. "אינני מודאג. סליחה שאני אומר את הדבר הזה, גם הסוגייה של כאילו 'שר בחצי משרה' לא הייתה נכונה. אני אומר כמי שהיה פעם מנכ"ל משרד הבריאות, תפקידו של שר הבריאות הוא להשיג את המשאבים ולקבוע את המדיניות, זה תפקידו. מרגע זה הוא לא הבייביסיטר של המנכ"ל", אמר.
לדבריו, "המנכ"ל הוא איש הביצוע, איש האמון שלו, הוא מתפעל את המערכת ומדווח לו ומתייעץ איתו. להפוך את השר לגננת לא נראה לי שזה מכובד. מערכת הבריאות תדע להסתדר, כל התקופה הזו הדאגה שלכם ממש מרגשת אותי, אבל אנחנו באמת יודעים להסתדר".