מכה לאיש העסקים שאול אלוביץ': בית המשפט העליון קבע הבוקר (חמישי) כי שני האישומים שבוטלו נגדו בתיק בזק המתנהל נגדו בבית המשפט במחוזי בתל אביב יוחזרו - והוא יעמוד לדין בפרשה בשלושה אישומים שונים.
2 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
אלוביץ'
(צילום: מוטי קמחי)
ההחלטה התקבלה בידי השופט דוד מינץ, בהסכמת השופטים יצחק עמית ויעל וילנר. הערעור הוגש על ידי הפרקליטות, וכך נהפכה ההחלטה שביטלה שני אישומים לשאול לאלוביץ' בתיק בזק.
הערעור הוגש לגבי החלטת השופטת מיכל אגמון גונן מבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו שקיבלה טענה מקדמית שהעלו אלוביץ' (והחברות שבשליטתו), אור אלוביץ' בנו, עמיקם שורר ולינור יוכלמן בנוגע לשני אישומים שנכללו בכתב האישום שהוגש נגדם. אגמון גונן למעשה ביטלה שניים מתוך שלושה אישומים המיוחסים לאלוביץ' והנאשמים הנוספים וכעת העליון החזיר אותם, והם יעלו לדיון בשלב ההוכחות.
האישומים כללו עבירות מרמה והפרת אמונים בתאגיד, קבלת דבר במרמה ועבירות של הכללת פרט מטעה בדיווח כדי להטעות את ציבור המשקיעים. זאת, על רקע הדלפת חומרים ומסמכים מוועדות בלתי תלויות שהוקמו במסגרת הליכי אישור "עסקת בזק-יס", שהביאה למיזוג החברות בזק ודי.בי.אס שירותי לוויין (1998), ו"עסקת יס-חלל" שבה רכשה חברת יס מקטעי שידורי לווין מחברת חלל תקשורת. בהחלטת בית המשפט המחוזי בוטלו שני האישומים מן הטעם שהעובדות שפורטו בהם אינן מגלות עבירה – תוך כדי טענה מקדמית (שמוגשת לפני שמתחיל המשפט ואם מתקבלת יכולה לבטל את האישום – וכך היה במחוזי).
2 צפייה בגלריה
השופט מינץ
השופט מינץ
השופט מינץ
(צילום: אתר בתי המשפט)
בפסק הדין קבע בית המשפט העליון כי אין מדובר במצב שבו ניתן לומר באופן מובהק וללא בירור ראייתי, כי גם אם יוכחו עובדות כתב האישום, לא יהיה בסיס להרשעת הנאשמים בעבירות שיוחסו להם. זאת שכן על פי עובדות כתב האישום, הוועדות הוקמו לבדיקת העסקאות טרם אישורן ולשם ניהול המשא ומתן באופן המדמה תנאי שוק, על רקע העניין האישי שהיה לבעלי העניין בעסקאות. על פי הנטען בכתב האישום, המידע שהיה בו כדי להקנות יתרון תחרותי במשא ומתן, הועבר לידי בעלי העניין חרף מצגים שונים, שמהם השתמע כי המידע לא היה אמור להגיע לידיהם, תוך הסתרת העברת המידע.
תוצאת פסק דינו של בית המשפט העליון היא כי החלטת בית המשפט המחוזי בוטלה וכתב האישום בכללותו נגד כל הנאשמים (זולת חברה אחת), הוחזר להמשך בירור לגופו בבית המשפט המחוזי אצל אותה שופטת אגמון גונן. אלוביץ' הוא נאשם מרכזי גם במשפט נתניהו - בתיק 4000, שם הוא עומד לדין בגין שוחד לנתניהו ועבירות נוספות.
לפני כשנה ביטלה אגמון גונן כמה מהאישומים, וכתבה בהחלטתה כי "האם מעשי הנאשמים באישומים אלו היו ראויים? ייתכן שלא, אך מעשיהם אלו אינם מתקרבים לרף הפלילי". עוד ציינה כי לא היה מקום להגיש כתב אישום בגין הסעיפים השני והשלישי, בקביעה כי "את תקינות פעולת הוועדות הבלתי תלויות יש להותיר למישור האזרחי".
מטעמם של עורכי הדין אלון רון, איילת לשם, קרינה קומורוב וז'ק חן, נמסר: "מר אלוביץ' מכבד את בית המשפט העליון ואת פסק הדין שניתן הבוקר. בהתאם לפסק הדין, האישומים שבוטלו יוחזרו לשמיעת ראיות בבית המשפט המחוזי. אנו ערוכים לנהל את המשפט, ובטוחים שהתוצאה המשפטית הבטוחה והצודקת, תהיה זיכויו המלא של מר אלוביץ' מכל אשמה".
עורכי הדין דרור מתתיהו ועומר אבירם, שמייצגים את אור אלוביץ', מסרו בתגובה: "החלטת בית המשפט העליון מאכזבת אך אנו מכבדים אותה ובטוחים כי בתום הבירור הראייתי בית המשפט המחוזי ישוב ויזכה את אור אלוביץ מכל אשמה".