2 צפייה בגלריה
זועבי עם ראשי המועצות במהלך פגישתם עם לפיד
זועבי עם ראשי המועצות במהלך פגישתם עם לפיד
השר פריג'
(צילום: רפי קוץ )
השר עיסאווי פריג' ממרצ הודיע כי לא יתמודד בבחירות הקרובות וקרא לניצן הורוביץ להתפטר מראשות מרצ. בהודעת הפרישה שלו כתב כי "בלב שלם, לאחר מחשבה והיוועצות עם בני משפחתי ושותפיי לדרך, החלטתי ליטול פסק זמן מהכנסת, לא מהחיים הציבוריים".
"אינני מתכוון לנוח בחודשים הקרובים, אלא להתגייס בכל כוחותיי למען הניצחון בבחירות", הוסיף פריג', השר לשיתוף פעולה אזורי. "אפעל בקרב החברה הערבית כדי לשכנע בחשיבות ההצבעה, ללא שניתן יהיה לשייך לי אינטרס אישי זה או אחר".
2 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
יו"ר מרצ ניצן הורוביץ
(צילום: אורטל כהן)
"אני גאה מאוד בדרך שעשיתי בכנסת ובממשלה", הוסיף פריג' - השר המוסלמי השני בתולדות המדינה. "פעלתי ככל האפשר למען קידום השותפות וחיזוק היחסים בין יהודים וערבים בישראל ולביסוס יחסי מדינת ישראל ואזרחיה עם מדינות האזור. גאה בחברותי בממשלה, ממשלת שינוי אמיתית, ממשלה שהפיחה תקווה בציבורים גדולים, ממשלה שעשתה הרבה מאוד ושעלינו להבטיח שתוכל להמשיך לעשות גם בעתיד".
בשיחה עם ynet אמר פריג' כי "הקו המנחה כרגע הוא להביא את זהבה גלאון לראשות מרצ" - אבל גלאון עצמה לא מתכוונת לחזור. פריג' הוסיף: "אמשיך לפעול מחוץ לכנסת על מנת להעלות את שיעור ההצבעה בחברה הערבית, ולחזק את גוש השינוי בראשות לפיד ולחזק את מרצ במיוחד". על השאלה כיצד הגיב ראש הממשלה יאיר לפיד להודעתו, השיב פריג': "ראש הממשלה לפיד הצטער מאוד. נכנסנו ביחד לכנסת, אני מאחל שימשיך להיות ראש ממשלה ואמשיך לעזור לו מבחוץ".

לצד קריאתו להורוביץ להתפטר מראשות המפלגה, הבהיר פריג' כי "כחבר מרצ למעלה משלושים שנה, מרצ היא הקול שאני מאמין בו. אמשיך לפעול כדי לחזק ולתמוך בקול שחשוב שימשיך להישמע בחוזקה, כחלק ממפלגה סוציאל-דמוקרטית גדולה. החזון של הקמת מפלגת שמאל משמעותית על בסיס העבודה ומרצ צריך להיעשות מהר, לא כאילוץ כפי שהיה בעבר, אלא מרצון אמיתי להקים מפלגת שמאל גדולה ומשפיעה".
בהודעה הרשמית, שבה כלל לא הזכיר את הורוביץ, אמר: "עדכנתי בהחלטתי את ראש הממשלה יאיר לפיד. מנהיג, חבר ושותף לדרך, שאני מחויב לעשות כל שאוכל בכדי שימשיך להוביל את מדינת ישראל".

"מרצ הגיעה להישג גדול"

יו"ר מרצ הורוביץ מסר בתגובה לדבריו של פריג': "מרצ בהנהגתי הגיעה להישג גדול כאשר הכפילה את כוחה בבחירות האחרונות. הכנסתי את מרצ לממשלה כגורם משמעותי, אחרי 20 שנה באופוזיציה. ברוח זו גם מיניתי את עיסאווי פריג' לשר בממשלה, כדי לחזק את השותפות היהודית-ערבית.
"מרצ, בהנהגתי, הובילה בשנה האחרונה את המאבק המוצלח בקורונה ורשמה הישגים גדולים בעניין ההפלות, מערכת הבריאות וזכויות להט"ב. מרצ היא הבית של השמאל ובבחירות הקרובות תוביל קו של חופש ושוויון שייתן מענה לציבור השמאל בישראל. מודה לעיסאווי פריג' על תרומתו למרצ ומאחל לו בריאות".
ח"כ מוסי רז אמר: "החלטתו של חברי ואחי השר עיסאווי פריג' לעזוב את הפוליטיקה היא מכה למרצ, לפוליטיקה הישראלית, לכל מי שמאמינים בזכויות אדם ושותפות יהודית ערבית ולאזרחיות ולאזרחי ישראל כולם. עיסאווי, תחסר לנו מאוד".
השרה תמר זנדברג ציינה כי "עיסאווי פריג' הוא לא רק אחד הפוליטיקאים האמיצים, המוכשרים והמסורים אלא חבר אישי קרוב ושותף אמת. ביתו בכפר קאסם עם אשתו נהיה והמשפחה היה לי לבית, ועזיבתו היא אבדה למרצ ולמדינת ישראל. אין לי ספק שימשיך לתרום לדרך שבה הוא הולך שלושה עשורים: שותפות יהודית-ערבית, זכויות אדם ואזרח ושלום".
יו"ר הנהלת מרצ אורי זכי אמר: "יום עצוב למרצ עם פרישתו של השר עיסאווי פריג' מהפוליטיקה. עיסאווי מסמל עבור רבים מודל מוצלח של המורכבות של אזרח ערבי גאה במדינת ישראל".
ראש הממשלה לפיד צייץ בתגובה להודעתו של פריג': "עיסאווי הוא לא רק מנהיג מעורר השראה ומשרת ציבור אמיתי, הוא גם חבר ושותף לדרך. אני מכבד את רצונו לקחת פסק זמן ויודע שהוא ימשיך לפעול מחוץ לכנסת ולממשלה באותה חריצות ומחויבות שכל כך מאפיינת אותו. בהצלחה חבר יקר".