4 צפייה בגלריה
סטיוארט רודס
סטיוארט רודס
סטיוארט רודס בעצרת מחוץ לבית הלבן, 2017
(צילום: AP)
בית משפט פדרלי בארצות הברית גזר אתמול (יום חמישי) 18 שנות מאסר על מייסד ארגון הימין הקיצוני "שומרי השבועה", סטיוארט רודס, בגין קשירת קשר להסתה במהומות הפריצה לגבעת הקפיטול בוושינגטון, שאירעו ב-6 בינואר 2021.
רודס, שגזר דינו הוא הכבד ביותר שהוטל עד כה על המעורבים במהומות, בהם אלף בני אדם שהואשמו במסגרת הפרשה, טען במהלך הדיון בעניינו כי הוא "אסיר פוליטי". מנגד, פסק השופט המחוזי עמית מהטה: "במשך עשרות שנים, מר רודס, רצית שהדמוקרטיה של המדינה הזו תהפוך לאלימות. אני מעז לומר לך, ומעולם לא אמרתי זאת על מי שגזרתי את דינו - אתה, אדוני, מהווה איום וסכנה מתמשכים למדינה הזו ולמרקם הדמוקרטיה שלנו".
4 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
מפגינים אחרי הפריצה, בתוך מסדרונות הקונגרס
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
(צילום: רויטרס)
רודס, צנחן לשעבר בצבא האמריקני וכיום עורך דין שלמד באוניברסיטת "ייל", הורשע בנובמבר על ידי חבר מושבעים פדרלי בוושינגטון. התביעה ביקשה לגזור עליו 25 שנות מאסר. "רודס הוביל קונספירציה שבמסגרתה נעשה שימוש בכוח ובאלימות. מטרתו הייתה להפחיד את חברי הממשל ולכפות עליהם לעצור את העברת השלטון החוקית לאחר הבחירות לנשיאות", אמרה התובעת הפדרלית קתרין רקוצ'י. "כפי שבית המשפט קבע זה עתה - מדובר בטרור".
רודס, מצידו, לא הביע חרטה, האשים את השמאל הקיצוני ב"השמדת ארה"ב" - ואף נשבע "לחשוף את פשעיו של הממשל" מתאו בכלא. בנוסף לאישום בגין "התארגנות מרדנית", רודס הורשע גם בשיבוש הליכי משפט.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
המוני תומכיו של טראמפ מבעירים אש על מדרגות הקפיטול ב-6 בינואר
(צילום: רויטרס)
מהומות הקפיטול, שהיו מהמטלטלות בהיסטוריה המודרנית של הפוליטיקה האמריקנית, התפתחו כתגובה לטענותיו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלנד טראמפ - שהופרכו שוב ושוב, גם על ידי בכירים רפובליקנים - כי הבחירות בהן גבר הנשיא ג'ו ביידן על טראמפ נגנבו ממנו במבצע זיופים נרחב.
באותו יום התכנס הסנאט כדי לאשר את ניצחונו של ביידן, אך בשבועות שלפני אישור התוצאות עודד טראמפ את תומכיו "לעצור את הגניבה", כלשונו. בשעה שהסנאטורים התנכסו בקונגרס ערכו טראמפ ובעלי בריתו עצרת ענק ליד הבית הלבן, שבה נשאו נאומים נגד חברי הסנאט. במהלך המהומות נהרגו שישה בני אדם, בהם שוטר ותומכת טראמפ שנורתה למוות.