נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק נאם הערב (ראשון) בהפגנה בירושלים נגד המהפכה המשפטית, והזהיר כי ההצעה לביטול עילת הסבירות "תוביל לאסון לאומי כבד". במקביל להתקדמות החקיקה, ציין ברק: "אני מתנגד להצעה בכל התוקף. אני משוכנע כי ההצעה הזאת, אם תאושר על ידי הכנסת, תפגע באופן קשה ביותר בערכי היסוד של ישראל כמדינה יהודית וכמדינה דמוקרטית".
הוא הוסיף: "אני בטוח שהצעת החוק הזאת תערער את שלטון החוק ותפגע במנהל התקין, בטוהר המידות ובזכויות היסוד של כל אדם ואדם. המצב הזה יוסיף ויחמיר הרבה יותר - עד כדי אסון לאומי כבד לישראל - אם הממשלה תקדם חקיקה של הצעות חוק יסוד נוספות במסגרת הרפורמה שהיא מתכננת, ובמרכזן ההצעה לשנות את הרכבה של הוועדה לבחירת שופטים".
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים
(צילום: יאיר פלטי)
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הוא סיכם: "שיהיה ברור כי קבלתה של הצעה זו בעניין הוועדה לבחירת שופטים תהווה את המסמר האחרון בארון הקבורה של הדמוקרטיה הישראלית. תחת שלוש רשויות תבוא רשות אחת ויחידה - ראש הממשלה. תחת זכויות הפרט תבוא עריצות הרוב. שומרי הסף הנאמנים של הדמוקרטיה הישראלית, תודתי נתונה לכם. תודה. תודה לכל אחד מכם".
במקביל לדיון הארוך שמתקיים במליאת הכנסת, וצפוי להימשך עד מחר, מוחים בירושלים רבבות נגד המהפכה המשפטית - ובפרט נגד הכוונה של הקואליציה לאשר סופית את ביטול עילת הסבירות, ההצעה הראשונה שתעבור במלואה מתוך התוכנית שהציג שר המשפטים יריב לוין לפני יותר מחצי שנה. רבבות מתומכי המהפכה המשפטית הגיעו לעצרת הימין ברחוב קפלן בתל אביב, קראו להעביר את התיקון - ו"לא להיכנע לסרבנות". כשהוזכר שמו של אהרן ברק, נשמעו צעקות "בוז".

נשיא המדינה לשעבר ראובן (רובי) ריבלין נאם גם הוא על בימת המחאה של התנועה לאיכות השלטון ו"צנחנים למען הדמוקרטיה" בכיכר אגרנט שבין בית המשפט העליון לכנסת - אף שהצהיר בעבר כי לא ישתתף בהפגנות. "אחיותיי ואחיי, לא באתי הנה כדי להסית נגד מישהו, אלא באתי להשתתף עם עמנו, אזרחינו ותושבינו כדי שנינצל מרגע רע שלא היה כמותו בתולדות המדינה", אמר ריבלין.
הוא הוסיף: "תפקידנו לראות אם נוכל ב-24 השעות הקרובות להציל את המדינה הנפלאה שלנו. אנחנו אחים וגורלנו משותף - ולא רק הערבות היהודית שהנחלנו לעולם כולו, אלא באמת האהבה בין כולנו - אשכנזים, ספרדים, חילונים דתיים. אסור שמדינה שיש בה כל כך הרבה שבטים תהפוך למדינה שיש בה שבטים שהמדינה שייכת להם, לא. המדינה מעל כולם. אבל חשוב ביותר, אחיותיי ואחיי, שתהיה ביקורת בונה, כזו שמקיימת שיח ולא מכופפת ידיים או עושה סלטים לפני הארוחה - שכן ביקורת המבקשת להלך אימים סופה להחליש חלילה את שלוש הרשויות ולפגוע בדמוקרטיה הישראלית".
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים
ריבלין בהפגנה בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בצהרה לתקשורת
ראש הממשלה בנימין נתניהו בצהרה לתקשורת
"רואה בעצמך כמנהיג יהודי שאולי גדול כמו משה רבנו". נתניהו
(צילום: לע"מ)
5 צפייה בגלריה
הפגנה בעד הרפורמה המשפטית בקפלן
הפגנה בעד הרפורמה המשפטית בקפלן
עצרת הימין בקפלן
(צילום: מושיקו לבהר.י)
ריבלין קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו להפסיק את החקיקה, ואמר: "אחי ואחיותיי, המשבר היום הוא ללא ספק חמור וממשי, ויש רק אדם אחד בשלב זה וברגע זה שיכול למנוע ממדינתנו היקרה את האסון - בנימין נתניהו. אתה ביבי, שרואה את עצמך לא רק כמנהיג שעלה על בן גוריון, אלא כמנהיג יהודי שאולי גדול כמו משה רבנו. למנהיג יש תפקיד, ואם אתה מנהיג - הצל את העם הזה ממצב שבו אנחנו עלולים להיות במלחמת אחים".
הוא המשיך בפנייתו לנתניהו, וסיכם: "יש הרבה מה לעשות - לנסח חוקה או חוק יסוד חקיקה. עזוב את כל השאר בצד וטפל בעניין העיקרי שכל כך חשוב למדינתנו, ויכול למנוע אסון איום על חברתנו, על עמנו ועל העם היושב בציון - ולא רק העם היהודי. כל אזרחי ישראל משוועים היום לדבר אחד - למנוע את המלחמה בינינו. ואתה, שרואה את עצמך כמנהיג, אנא הפסק מיד את כל הליך החקיקה ובוא ובצע איתנו את אותם דברים שצריך כדי להביא ישועה לעם".