ראש הממשלה בנימין נתניהו איים הבוקר (יום ראשון) על סגן מנהיג הלשכה המדינית של חמאס וראש הזרוע הצבאית שלו ביהודה ושומרון, סאלח אל-עארורי. "הוא יודע היטב למה הוא וחבריו נמצאים במחבוא", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה, על רקע ההיערכות בחמאס לאפשרות שישראל תפגע בבכירי הארגון כנקמה על הפיגועים האחרונים.
3 צפייה בגלריה
ריאיונות מהמחבוא. נתניהו ואל-עארורי
ריאיונות מהמחבוא. נתניהו ואל-עארורי
ריאיונות מהמחבוא. נתניהו ואל-עארורי
(צילום: AFP, אלכס קולומויסקי )
3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה
המחבל מחווארה וזירת הרצח
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
לדברי נתניהו, "בחמאס וביתר גרורותיה של איראן מבינים היטב שנילחם בכל האמצעים נגד הניסיונות שלהם לייצר טרור נגדנו - ביהודה ושומרון, בעזה ובכל מקום אחר. מי שינסה לפגוע בנו, מי שיממן, שיארגן, שישלח טרור נגד ישראל, ישלם את מלוא המחיר".
"אנחנו עומדים בפני גל טרור מבפנים ומבחוץ", הוסיף נתניהו. "אלה ימים לא פשוטים, ימים מאתגרים. עלינו לאחד כוחות מול הטרור, מול הפשיעה בחברה הערבית ומול איומים פנימיים וחיצוניים שמארגנת במידה רבה איראן דרך גרורותיה. נעמוד יחד ונוכל להם".
בארגוני הטרור הפלסטיניים מזהירים בימים האחרונים מהסלמה חמורה, על רקע החלטת הקבינט השבוע להסמיך את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט "לפגוע במחבלים ושולחיהם" – החלטה שנתפסת אצלם כאיום בהתנקשויות בבכירי ארגוני הטרור.
לצד האיום שהשמיעו בדבר הסלמה מול ישראל אם חיסול שכזה ייצא לפועל, לפי אחד הדיווחים בתקשורת הערבית ארגוני הטרור גם הגדילו ל"רמה חסרת תקדים" את אמצעי האבטחה שלהם, הן בעזה והן בלבנון. בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" המזוהה עם חיזבאללה אף דווח אתמול על מגעים אינטנסיביים מצד מצרים כדי לשמור על השקט ולמנוע עימות צבאי. בעיתון נטען כי ראש המל"ל צחי הנגבי סירב להתחייב שישראל תקיים את ההבטחות שאליהן התחייבה בסיום מבצע "מגן וחץ" בעזה, וכי ארגוני הטרור סירבו להפסיק את הפיגועים ביהודה ושומרון, לצד אזהרות לפיהן כל התנקשות תגרור תגובה "חסרת תקדים".

הריאיונות שהובילו לאיומי נתניהו

אחד הבכירים שעשוי להיות כעת על הכוונת הישראלית הוא כאמור בכיר חמאס סאלח אל-עארורי, שנחשב למושך בחוטים בכל הנוגע לפעילות חמאס בגדה המערבית.

במה שיכול להתפרש בתור חשש שלו עצמו שהוא על הכוונת, אל-עארורי התראיין פעמיים בימים האחרונים, פעם אחת לערוץ אל-אקצא של חמאס ואתמול גם ל"אל-מיאדין" שמזוהה עם חיזבאללה, ואיים בתגובה חריפה אם ישראל תנסה להתנקש בבכירי ארגוני הטרור. "יש בישראל מי שרוצה מלחמה אזורית, ויש מי שחושב על צעדים שיובילו אליה. מי שחושב על התנקשויות יודע שזה עלול להוביל למלחמה אזורית", אמר בריאיון אתמול ל"אל-מיאדין".
למרות האיום המרומז שיצא מהקבינט, אל-עארורי מבטיח להמשיך לקדם פיגועים נגד ישראלים ביהודה ושומרון. אתמול לקח אחריות חמאס על הפיגוע שבו נרצחו ביריות בחווארה בשבוע שעבר שי סיילאס ניגרקר (60) ובנו אביעד ניר (28). דובר מטעם הארגון אמר כי אנשי הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי אל-קסאם, "נמצאים בלב הקרב בגדה". המחבל, לפי הדיווחים, הוא אוסמה בני פדל, שתמונתו פורסמה אתמול על ידי הפלסטינים.
אל-עארורי, מצידו, אמר כי "הכנה ויישום מיידי של פיגועים זו האופציה הטובה ביותר. המודל הטוב והשימושי ביותר שיש לנו בגדה המערבית הוא העימות הישיר והמיידי עם המתנחלים והצבא. מאות משתתפים בעבודת ההתנגדות גורמים לכל הבלבול הזה לכיבוש, אז מה אם הם יהפכו לאלפים ועשרות אלפים?", הוסיף בהתייחסות לגידול במספר המתנחלים לאורך השנים.
אל-עארורי הביע גם סיפוק מהעובדה שחלק מהמפגעים ביהודה ושומרון הם מפגעים בודדים שלא קשורים לארגוני הטרור ופעלו באופן עצמאי: "לא נהיה עבדים לממשלת הכיבוש", הצהיר בריאיון שלשלום לערוץ "אל-אקצא". "אני אופטימי כשמתרחשים פיגועים מצד אנשים אינדיבידואלים, לא מאורגנים", הוסיף. בפתח היו גורמים שבירכו על דברי אל-עארורי. "הן פטריוטיות ואחראיות", אמר חבר הוועד המרכזי של פתח עבאס זכי. מונדר חאיק, דובר פתח, אמר כי "הצהרותיו של אל-עארורי מבטאות את המסר והאמונות הלאומיות של פתח".
3 צפייה בגלריה
הצהרתם של בנימין נתניהו ויואב גלנט מזירת הפגיעו בהר חברון
הצהרתם של בנימין נתניהו ויואב גלנט מזירת הפגיעו בהר חברון
הוסמכו "לפגוע במחבלים ושולחיהם". נתניהו וגלנט
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
מאחורי דברי הרהב של אל-עארורי, עם זאת, נראה שעומד כאמור חשש מהתנקשות אפשרית, ולפי גורמים ביטחוניים ישראל מעוניינת בחיסולו כבר זמן מה – כיוון שהוא נחשב ל"ראש הנחש" שמנהל את הניסיון להוביל להתקוממות בגדה. הפעילות של אל-עארורי סייעה להוביל גל טרור קשה שבו נרצחו מתחילת השנה כבר 35 ישראלים וסוכלו יותר מ-480 פיגועים משמעותיים, מתוכם כ-400 פיגועי ירי.
מבין שלל תאריו הרבים, התפקיד החשוב ביותר של אל-עארורי בחמאס הוא כראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון. האסטרטגיה של התנועה הסונית בתקופה האחרונה מתרכזת בהפעלת טרור מהגדה המערבית, אזור שהיא רואה בו כזה שממנו אפשר לערער גם את הרשות וגם את הביטחון בישראל. הפעילות המואצת באיו"ש אף מאפשרת לחמאס לשמר את השקט בעזה, הן מבחינה כלכלית והן לצורך התעצמות הצבאית.
לאל-עארורי בן ה-57 תפקיד מרכזי בתרגום האסטרטגיה הזו לטקטיקה. הוא עושה זאת באמצעות מערכי ההסתה וההדהוד שיש לו בירושלים וביהודה ושומרון, דואג להעברת כספים לשטח עבור פיגועים, מגייס מקומיים לפעילות טרור – ואת כל זה הוא מבצע בשלט רחוק, ממקום מושבו בביירות.