ההפוגה בלחימה בין ישראל לחמאס, שנכנסה ליומה החמישי, השפיעה גם על החזית מול לבנון, ומלבד כמה הפרות נקודתיות השקט שם נשמר. גורם בצבא לבנון אמר לעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי המצב בימים האחרונים רגוע. לדבריו, המטוסים הישראליים ממשיכים לטוס במרחב האווירי הדרומי, "אבל המצב בכללותו טוב". הוא הוסיף כי "סיורי הצבא ויוניפי"ל על הגבול מתוגברים והעבודה נמשכת לשמירה על היציבות".
2 צפייה בגלריה
חילופי אש בין צה"ל ל חיזבאללה ב גבול לבנון
חילופי אש בין צה"ל ל חיזבאללה ב גבול לבנון
חילופי אש בין צה"ל ל חיזבאללה בגבול לבנון, החודש
(צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko)
הכותרת
הציפייה והאכזבות: סערת השחקנים הזרים
17:05
סוכנות הידיעות הממלכתית בלבנון דיווחה הבוקר כי פגז ישראלי שוגר לעבר העיירה עיתא א-שעב בדרום המדינה, שעות לאחר הארכת ההפוגה בין ישראל לחמאס ביומיים נוספים. צה"ל מסר בתגובה כי לא הייתה שום תקיפה ישראלית בדרום לבנון. בשבת יוניפי"ל טען שרכב סיור שלו נפגע באזור עיתרון ונגרם נזק, אך לא היו נפגעים.
גם גורם ביוניפי"ל אמר לעיתון הקטארי שהשקט בגבול נשמר, והצדדים ממשיכים בהתחייבותם להפסקת האש. הוא הוסיף שיש חשש מחזרת התקיפות ומהסלמה גדולה יותר מזו שהייתה לפני כניסת הפסקת האש לתוקף.
מקורב לראש ממשלת לבנון אמר לעיתון שהתקשורת הפנימית והחיצונית עדיין נמשכת כדי לשמור על היציבות היחסית הנוכחית ולעצור את התקיפות הישראליות בדרום לבנון בצורה מוחלטת, אבל לבנון לא קיבלה ערבויות סופיות לגבי זה. לפי "אל-ערבי אל-ג'דיד", הצהרותיהם של גורמים בחיזבאללה בימים האחרונים אישרו כי "מה שקורה בעזה קורה גם בלבנון" אבל יחד עם זאת, "האצבע של ההתנגדות נשארת על ההדק לתגובה לכל תוקפנות ישראלית".
2 צפייה בגלריה
עשן בדרום לבנון
עשן בדרום לבנון
תקיפת צה"ל בדרום לבנון, בחודש שעבר
(צילום: AFP)
בינתיים תושבי לבנון חזרו לכפרי הגבול לבדוק את רכושם וחלקם גם הצליחו לישון שם בימים האחרונים. אחרים, שראו את הנזק, חזרו למרכזי הקליטה שלהם או לבתים שאליהם התפנו מחשש להתחדשות התקיפות והסלמה. לפי "אל-ערבי אל-ג'דיד", חלק מתושבי דרום לבנון חזרו לעבודה ומקווים שהפסקת האש תימשך. מי שביתו ניזוק לחלוטין ביקש סיוע מהרשויות בלבנון.
ראש העיירה א-נאקורה שבדרום לבנון, עבאס עואדה, אמר כי בימי ההפוגה העיירה הייתה עדה לנהירה חזרה של משפחות שעזבו אותה. "רוב המשפחות החליטו להישאר בבתיהן ולעקוב אחר המצב, אבל הן חוששות מחידוש התקיפות", הוא אמר. "כולנו ממתינים לראות מה יקרה בעזה ומקווים שהפסקת האש תימשך". הוא הוסיף כי היקף הנזק שונה מאזור לאזור, והנזק הרב ביותר נגרם באזור א-לבונה, עלמא א-שעב וא-נאקורה, אבל רוב הנזקים בבתים הם חלקיים ומוגבלים לזכוכיות ופאנלים סולאריים.
ראש העיירה עיתא א-שעב, מוחמד סרור, סיפר שהתושבים רצו מאוד לחזור לבתיהם ומקווים שהפסקת האש הזמנית תהיה קבועה. הוא הוסיף כי תושבי דרום לבנון ידועים בסבלנותם, אך הם לא יהיו רגועים כל עוד התקיפות עשויות להתחדש. "הם לא חובבי מלחמה וקרבות, אבל הם יגנו על עצמם ועל מולדתם מול כל תוקפנות", הוא אמר. לדבריו, נגרם נזק רב לאדמות חקלאיות המספקות פרנסה לתושבים באזור, ויש מחסור במים, חשמל ואינטרנט בחלק מהאזורים כתוצאה מהתקיפות. לדבריו, לא ניתן לתקן תשתיות "עד שתחזור היציבות ותהיה הפסקת אש סופית".