3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד בשיחתו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה יאיר לפיד בשיחתו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
התמונה שהפיצה לשכת רה"מ בעקבות פרסום השיחה בין השניים
מתקרבים להסכם גרעין מחודש: ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח בצהריים (רביעי) עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על הסכם הגרעין המתגבש מול איראן. בלשכתו של לפיד ציינו כי ביידן "הדגיש את מחויבותו העמוקה לביטחון מדינת ישראל ולשמירה על יכולותיה נגד כל אויב ואיום - מקרוב ומרחוק".
עוד ציינו כי השניים דיברו ארוכות על המשא ומתן ועל המאמצים השונים לעצור את הפריצה האיראנית לעבר נשק גרעיני. "המנהיגים דנו על ההתרחשויות האחרונות ופעילות הטרור של איראן במזרח התיכון ומעבר לו, ובמסגרת זו בירך רה"מ לפיד את הנשיא על התקיפות האחרונות של ארה"ב בסוריה", אמרו בלשכת רה"מ.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא המדינה יצחק הרצוג נפרדים מנשיא ארה"ב שממריא מנתב"ג
ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא המדינה יצחק הרצוג נפרדים מנשיא ארה"ב שממריא מנתב"ג
מנסים לארגן פגישה ביניהם בעצרת האו"ם בחודש הבא. לפיד נפרד מביידן בנתב"ג, ביולי
(צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
השניים דיברו גם על קידום היחסים בין ישראל לארצות הברית בהמשך ל"הצהרת ירושלים", עליה חתמו בזמן ביקורו של ביידן בישראל, ועל חשיבות היחסים הקרובים בין המנהיגים.
לפי ההודעות שפורסמו נראה כי האמריקנים מכינים את הקרקע לחתימה על ההסכם בקרוב. "ארצות הברית מקווה שתוכל לחזור ליישום מחדש של הסכמי הגרעין ואנחנו אופטימיים לגבי השיחות", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי. הוא ציין כי האיראנים הסכימו לוותר על חלק מדרישותיהם ובוושינגטון שוררת אופטימיות זהירה לגבי התקדמות המגעים.
כבר ביום שבת אמר בכיר אמריקני כי שיחה בין שני המנהיגים צפויה להתקיים "בזמן הקרוב", והוסיף כי בימים האחרונים נערכו שיחות רבות בין בכירים ישראלים ואמריקנים בנושא הסכם הגרעין עם איראן.

"היו לנו זיליון שעות השבוע בנושא איראן", אמר הבכיר. "היועץ לביטחון לאומי סאליבן פגש את כל הצוות של המל"ל. הוא פגש את חולתא פעמים רבות בימים שלישי ורביעי. פגש את גנץ ביום שישי. ראש ה-CIA ברנס פגש את כולם. אנחנו מאוד ממוקדים. ראש הממשלה לפיד מעודכן בכל המגעים האלה".
בלשכת רה"מ מנסים לארגן ללפיד גם פגישה עם ביידן בשולי עצרת האו"ם ב-20 בספטמבר ביום שבו ינאם הנשיא. קודם לכן בחנו אפשרות לפגישה בבית הלבן לאחר נאומו של לפיד ביום חמישי, ב-22 בספטמבר, אך זה לא התאפשר בגלל שלפיד חייב לחזור ביום חמישי לארץ לחתונת בנו, שתתקיים ביום שישי.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ וג'ייק סאליבן
בני גנץ וג'ייק סאליבן
"המטרה המשותפת לישראל ולארה"ב היא למנוע מאיראן יכולת גרעינית". גנץ וסאליבן בבית הלבן, בשבוע שעבר
(צילום: יוסי מאי)
פגישתו של שר הביטחון בני גנץ עם היועץ האמריקני לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן התקיימה בשבוע שעבר בבית הלבן, ובמהלכה גנץ הביע את התנגדותה של ממשלת ישראל להסכם המתהווה עם איראן. לאחר מכן קיים גנץ תדרוך לראשי מכוני מחקר מובילים בוושינגטון, ובו עמד על ההתקדמות של איראן בשנים האחרונות בסוגיית הגרעין והציג את הייצור של אלפי צנטריפוגות מתקדמות שאם יאוחסנו ולא יושמדו, יהיו זמינות להתקנה עם סיום ההסכם או אם איראן תחליט לפרוש ממנו.
שר הביטחון אמר בתדרוך כי "המטרה המשותפת לישראל ולארה"ב היא למנוע מאיראן יכולת גרעינית, והדרך היא להסיג את איראן אחורה ולהרתיע אותה. בהסכם המדובר יש רכיבים בעייתיים רבים. הידע, התשתיות והיכולות שצברה איראן, מחייבים שיפורים רבים בהסכם שנידון ובהם הצורך לדחות את מועד סיום המגבלות (הסאנסט) על הרכיבים השונים בהסכם".
שר הביטחון ציין, כי הוא מתרשם שהנשיא ביידן והממשל קשובים לצורך לחזק את שיתופי הפעולה, מודיעינית, צבאית וגם בלחץ כלכלי מול ארגוני הטרור שמפעילה איראן והדגיש כי "ישראל תמשיך בין אם יהיה הסכם או לאו – לפעול ולמנוע מאיראן להשיג הגמוניה אזורית. ישראל היא המדינה החזקה באזור, ונמשיך לחזק את העליונות הצבאית שלנו מול כל התפתחות".