לאחר ירי הרקטות במהלך הלילה מסוריה לעבר הגולן, באתרי הטיולים והנופש באזור התקבלו הבוקר (יום ראשון) מאות ביטולים מצד מבקרים שנרתעו מהירי. "אם הגשם חיזל"ש אותנו משלישי, חמאס סגר את הפינה ממוצ"ש", תיאר את המצב בתסכול אוריה רשף מחאן נטורה שבמושב נטור שבדרום הגולן. עם זאת, חלק ניכר מהמטיילים החליטו להישאר, ורבים הגיעו לאזור הגולן בהמשך היום, חרף ירי הרקטות.
במערכת הביטחון הנחו על חזרה מלאה לשגרה, עקב ההערכה כי ירי שלוש הרקטות היה אירוע נקודתי שלא יביא להסלמה ולהתדרדרות ביטחונית נוספת. בהתאם, לקראת שעות הצהריים נרשמה התאוששות, כאשר המבקרים החלו לחזור אל האטרקציות, ושמורות הטבע התמלאו שוב.
רינה אפלבוים מסטודיו מנדרינה שבפאתי נטור סיפרה: "על הבוקר קיבלנו טלפון מקבוצה שביטלה את הסדנה, וזה מבאס כי נערכנו לתקופה הזו במשך חודשים. חיכינו למטיילים. אני מעודדת יותר לראות שאנשים מתחילים לחזור ומניחה שאלו שעשו כאן קמפינג בלילה ועזבו בטח מצטערים על כך, אבל אני מאמינה שהכל יהיה בסדר. אנחנו מחכים לכולם. עברנו כמה רגעים מפחידים בלילה ואנחנו מבינים שזה מאחורינו".
10 צפייה בגלריה
מטיילים במפל השחור, נחל אלעל
מטיילים במפל השחור, נחל אלעל
מטיילים במפל השחור, נחל אלעל
(צילום: אפי שריר)
10 צפייה בגלריה
אירועי "פרא בגולן"
אירועי "פרא בגולן"
אירועי "פרא בגולן"
(צילום: החברה להגנת הטבע)

במתחם התיירות החדש בנטור הוקם לאחרונה קרון פוד טראק, וביום שישי האחרון חנכו במקום תערוכת צילומים מרהיבה שצילמו ילדים ובני נוער עם מוגבלויות. אפלבוים סיפרה כי ירי הרקטות במהלך הלילה "היה אירוע קצר, עשר דקות שבהן ישבנו בחדרי הביטחון. האירוע חריג, אבל עדיין בתוך השגרה שלנו, שנשארת שפויה. "התכוננו מאוד לחג הזה, הכנו פה במתחם הפוד טראק בין היתר עגלת קפה כשרה לפסח, יש סדנאות לעיצוב זכוכית, יש לנו פה מטיילים, הכל צהוב מהפריחה מטורפת, ואנחנו חוזרים לשגרה מאוד מהר".
אפלבוים התייחסה לנושא המיגון החסר בצפון, ותיארה כי נמצאו פתרונות עבור המטיילים. "היה פתרון לכל המטיילים הרבים שהגיעו לכאן בלילה וישנו בשטח. כיתת כוננות במושב פתחה מיד מקומות לינה, והמטיילים יכלו להיכנס למקומות סגורים. אנחנו ערוכים למצבים האלה, גם עבור מי שגר בקרוואן ואין לו ממ"ד בתוך הבית", סיפרה. אפלבוים אמרה על החשש מאירועים ביטחוניים נוספים: "אין ספק שיש איזשהו פחד תמיד, ואני חושבת שזה ככה בכל הארץ, אבל למרות הכל אני חושבת שהשגרה צריכה להישמר. הסתגרות בבתים היא לא הפיתרון".
יוסף פויירסקי מכפר סבא יצא מהעיר מוקדם בבוקר עם רעייתו וילדיו, וסיפר כי הם לא נרתעו מהדיווחים: "אנחנו סומכים על כוחות הביטחון שעושים את מה שצריך כדי לשמור עלינו, ואנחנו מקווים שגם אנשים נוספים יגיעו ולא יירתעו. הכל כל כך יפה כאן. אנחנו חיים במציאות שלומדים לחיות במקביל אליה ולא לעצור את שמחת החג".
10 צפייה בגלריה
מטיילים במפל השחור, נחל אלעל
מטיילים במפל השחור, נחל אלעל
מטיילים במפל השחור, נחל אלעל
(צילום: אפי שריר)
10 צפייה בגלריה
אירועי "פרא בגולן"
אירועי "פרא בגולן"
אירועי "פרא בגולן"
(צילום: החברה להגנת הטבע)
אסנת שלומוביץ' סיפרה ל-ynet שהגיעה מאוסטריה לחופשת חג בנטור, ונקלעה לאזעקות ולרעשי הפיצוצים. "היו אזעקות, נכנסו לממ"ד, ואחרי עשר דקות יצאנו. האמת היא שאנחנו כבר רגילים לכך שאירוע ביטחוני פורץ בכל פעם שבה אנחנו מגיעים לחופשה בישראל." שלומוביץ' ציינה: "זו לא תחושה נעימה, אבל אנחנו מתכוונים להמשיך ולטייל היום כרגיל. אני מתארת לעצמי שאנשים בדרום עוברים חוויות הרבה יותר קשות ועדיין ממשיכים לחיות".
משפחת סבג מהיישוב מתן לנה באוהלים בכפר האינדיאני שבאבני איתן יחד עם מאות אורחים נוספים, כאשר בסמוך ל-03:00 לפנות בוקר רעש האזעקות העיר אותם. "שמענו פיצוץ חזק מאוד ועוד שניים אחריו. הרוב המוחלט עזבו לאחר מכן, אבל לא רצינו להלחיץ את הילדים והחלטנו להישאר כשראינו שהמצב נרגע", סיפרה חגית סבג-אפשטיין. הבוקר המשפחה מתכננת להמשיך ולטייל בכינרת, בטרם ישובו לביתם. "אני לא חושבת שצריך להיכנע ולברוח. אנחנו סומכים על צה"ל שיעשה את העבודה עם כיפת ברזל. המצב הביטחוני מטריד, והלב שלי בהחלט דפק חזק, אבל זה מאחורינו ואנחנו לא רוצים לתת לזה לחרב לנו את החופשה", הוסיפה.
מנהלת הכפר האינדיאני, דקלה אפשטיין, העידה בעצב כי אמנם רוב האורחים בכפר הפגינו חוסן ולא נבהלו מהרקטות, אך בכל זאת החליטו לחזור לביתם: "כששמענו את הנפילות קפצנו לכאן מיד, חשבנו שהאורחים יהיו בפאניקה, אבל הישראלים הראו שהם עשויים מפלדה. כולם היו ממש רגועים ונשמעו להוראות". אפשטיין ציינה כי חלק מהאורחים בחרו לנסוע ישר הביתה, בעוד שחלק התפנו למקלטים. "הרוב המוחלט עזבו, ורבים שהיו אמורים להגיע הבוקר ביטלו. היינו אמורים להיות עם 100% תפוסה, אך כרגע הצפי ירד לכ-25%".
אפשטיין הוסיפה כי "אנחנו בדרום הגולן בכלל לא רגילים לאירועים כאלו, אז הלחץ עבר די מהר. אנחנו לא מתחברים לקולות של 'תיכנסו בהם' ויאללה מלחמה. אנחנו בעד תגובה מדודה, ובטח שלא בחג. צריך לפעול בזמן שמתאים לישראל ולא להיגרר אחר הפעולות של האויבים שלנו. אנחנו שמחים ומברכים על השקט כעת. מי שמפחד שיתקשר אלינו בכפר האינדיאני, אני ארגיע את החששות שלו ואף אלווה אותו אם צריך".
10 צפייה בגלריה
מטיילים במפל השחור, נחל אלעל
מטיילים במפל השחור, נחל אלעל
מטיילים במפל השחור, נחל אלעל
(צילום: אפי שריר)
10 צפייה בגלריה
מטיילים במפל השחור, נחל אלעל
מטיילים במפל השחור, נחל אלעל
מטיילים במפל השחור, נחל אלעל
(צילום: אפי שריר)
בשמורת נחל אל על, בירידה למפל השחור, מאות מטיילים ניצלו את השעות המוקדמות לפני שהשמש יצאה. "פייר, אנחנו שמחים שאנשים מפחדים אולי להגיע לכאן. תראה איזה יופי, אין פה את העומסים המטורפים של חול המועד" אמרו לנו בני משפחת כהן ממודיעין.
חרף ירי הרקטות, מטיילים רבים פקדו החל משעות הבוקר גם את אירועי "פרא בגולן" של החברה להגנת הטבע. האירועים מתקיימים לאורך יומיים וכוללים חגיגות טבע, טיולים ומוזיקה, עם עשרות רבות של טיולים מודרכים ללא תשלום לציבור הרחב, לצד טיולי בוטיק, סדנאות, אירועי תרבות והופעות חיות ברחבי רמת הגולן. מטרת "פרא בגולן", היא לחשוף בפני הציבור הרחב את הטבע המגוון והמיוחד באזור, וכן להעלות את המודעות הציבורית לאיומים הסביבתיים, הנופיים והאקולוגיים הרבים, המסכנים את הטבע בגולן
דבורה ווליניץ, סמנכ"לית ומנהלת אגף התיירות, בחברה להגנת הטבע, מסרה: "אנחנו מזמינים את הציבור הישראלי לעלות צפונה גם מחר ולגלות את הטבע הפראי של הגולן. הגולן שופע מרחבי טבע פתוחים, נדירים ופראיים, שכמעט אי אפשר למצוא בישראל הצפופה. הוא מלא בנחלים זורמים וחיות בר שאנשים מגיעים לראות מכל העולם".
בני בן מובחר, יו"ר אשכול הגליל המזרחי וראש מועצת מבואות החרמון, אמר ל-ynet כי בגליל ובגולן נרשמו ביטולים רבים, בעיקר בעקבות החששות הפסיכולוגיות מהשפעת הטרור, אך השגרה מלאה ובטוחה. "הצבא שלנו יודע להכות אותם כשהם מנסים להראות שיפריעו לחיי השגרה שלנו. אסור לנו למצמץ, צריך לתת לגליל ולגולן להמשיך לפרוח בתקופה המרהיבה הזאת. אנשי התיירות כאן התכוננו, וביחד עם מזג האוויר המושלם רק מחכים שיבואו לטייל ולהתארח. אני קורא לכולם: בואו לטייל ואל תתרגשו מסיסמאות וניסיונות תבהלת שווא".
10 צפייה בגלריה
משפחת חמדון מקרית אתא מבלה בחוף כורסי
משפחת חמדון מקרית אתא מבלה בחוף כורסי
מבלים בחוף שקמים בכינרת
(צילום: אושרי בן דוד, איגוד ערים כינרת)

עומסי מטיילים: רק חוף אחד בכינרת נותר פתוח

למרות ההסלמה במצב הביטחוני, כ-200 אלף מטיילים פקדו היום את שמורות הטבע והגנים הלאומיים ברחבי הארץ. מרשות הטבע והגנים נמסר כי האתרים המובילים היו גן לאומי ירקון (תל אפק), קיסריה, שמורת עין גדי, גן לאומי תל אשקלון, גן לאומי הבשור (פארק אשכול) וגן השלושה (הסחנה). כ-8,000 לנים העבירו את הלילה בחניוני הלילה השונים, הבולטים שבהם היו חורשת טל, מעיין חרוד וגן השלושה. בשלב מסוים רשות הטבע והגנים הודיעה כי חוף פלמחים נסגר לכניסת מבקרים נוספים בשל תפוסה מלאה, ולאחר מכן נסגר גם גן השלושה (הסחנה), עקב עומס מבקרים.
מחדר הבקרה של איגוד ערים כינרת נמסר כי 25 אלף נופשים שוהים בחופי האיגוד השקטים. חוף דוגית בכינרת הוא החוף היחיד שנותר פתוח, שכן יתר חופי האיגוד התמלאו בנופשים. מתחילת החג הגיעו לכינרת 90 אלף נופשים.
אלפי בני אדם הגיעו גם לצפת והשתתפו בפסטיבל האביב, שכלל מופעים של אמני ילדים בולטים והפעלות נוספות. ראש העיר שוקי אוחנה מסר: "עם ישראל חי והחגיגה הזו, בימים מורכבים כאלו, היא ניצחון העם".
10 צפייה בגלריה
משפחת חמדון מקרית אתא מבלה בחוף כורסי
משפחת חמדון מקרית אתא מבלה בחוף כורסי
מבלים בחוף שקמים בכינרת
(צילום: אושרי בן דוד, איגוד ערים כינרת)
12 אתרי מורשת ברחבי הארץ אירחו את פסטיבל החלוציות "מפה ומצה", ואלפי מטיילים הגיעו אליהם להצגות ומופעים ללא תשלום. בין היתר הועמדו לרשות המבקרים גם פינות תלבושות וצילום עם בגדי חלוצים, לצד סיורים באתרי המורשת. הפסטיבל יימשך גם מחר.
יותר מאלף מטיילים בילו גם ברחבי גוש עציון. המטיילים ביקרו בין היתר בחצר ראשונים במסגרת פסטיבל "מפה ומצה", נחל המעיינות ועין אל הוויה ובריכות שלמה. סמנכ"ל בית ספר שדה כפר עציון, עמיחי נעם, מסר: "לשמחתנו, הציבור מצביע ברגליים ומגיע לפקוד את הארץ היפה שלנו".
10 צפייה בגלריה
פסטיבל מפה ומצה - פסטיבל חלוציות
פסטיבל מפה ומצה - פסטיבל חלוציות
פסטיבל "מפה ומצה"
(צילום: עוז שכטר)
10 צפייה בגלריה
פסטיבל מפה ומצה - פסטיבל חלוציות
פסטיבל מפה ומצה - פסטיבל חלוציות
פסטיבל "מפה ומצה"
(צילום: ענת יוניוס)
במקביל, בכבאות והצלה דיווחו על ריבוי חילוצים בוואדיות חיפה והכרמל. לוחמי האש מתחנת חיפה, היחידה לחילוצים מיוחדים של כבאות והצלה, פקחי רשות הטבע והגנים ויחידת החילוץ המשטרתית פעלו בארבעה חילוצים שונים של מטיילים בשטחי פארק הכרמל וואדיות חיפה.
באירוע ראשון בנחל נדר (פארק הכרמל) חולצה מטיילת בת 31 שהחליקה ונפצעה קלות ברגלה במעמקי הוואדי. בנחל עובדיה לוחמי יחידת היל''מ של תחנת הכבאות בחיפה חילצו זוג מטיילים כבני 70 שסבלו מתשישות ממסלול ההליכה במעמקי הוואדי לשכונת דניה. השנייםהועברו לידי מד''א כשמצבם מוגדר קל. באירוע נוסף בנחל שיח לוחמי האש חילצו גבר כבן 40 שהחליק ונפצע ברגלו באורח קל. בנחל לוטם לוחמי האש חילצו אישה בשנות ה-50 לחייה שנפלה ושברה את רגלה.

מזג האוויר: השרב יישבר מחר בצהריים, גשם בנגב

לאחר שהטמפרטורות היום הגיעו ליותר מ-30 מעלות, מחר בבוקר עדיין יהיה שרבי ואביך. מהצהריים השרב ישבר בהדרגה ועדיין יהיה מעונן, ומשעות אחר הצהריים ייתכן גשם שילווה בברקים ורעמים בנגב ובערבה. קיימת סכנה מפני שיטפונות בנחלים.
ביום שלישי הטמפרטורות יצנחו מתחת ל-20 מעלות בחוף, וביום רביעי יהיה מזג אוויר חורפי שבמהלכו יהיה קר, לצד גשם שילווה בברקים ורעמים מהצפון ועד צפון הנגב. קיימת סכנת שיטפונות בנחלים. בחלק העליון של החרמון צפוי לרדת שלג.
הטמפרטורות החזויות הלילה ומחר: ירושלים 25-21, תל אביב 27-17, חיפה 25-18, צפת 23-19, קצרין 29-18, טבריה 33-17, נצרת 28-19, עפולה 31-17, בית שאן 33-16, לוד 29-19, אשדוד 25-17, עין גדי 32-26, באר שבע 30-23, מצפה רמון 24-20, אילת 28-24.
השתתפו בהכנת הכתבה: ישראל מושקוביץ ואלישע בן קימון