3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישתו עם ראש ועדת החקירה של רוסיה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישתו עם ראש ועדת החקירה של רוסיה
פוטין והספר "1984". הרומן נכתב בהשראת סטלין, אבל יש כעת דמיון לפוטין?
(צילום:shutterstock ,EPA)
ספרו המפורסם של ג'ורג' אורוול "1984", המתאר עתיד דיסטופי שבו שליטים טוטליטריים שוללים מאזרחיהם כל יכולת לביטוי ומחשבה עצמאיים על מנת להמשיך לנהל מלחמות חסרות תוחלת, זינק לראש מצעד המכירות הדיגיטליות ברוסיה. סוכנות הידיעות הממלכתית TASS דיווחה היום (ג') כי הספר היה הפופולרי ביותר בז'אנר המדע הבדיוני עבור שנת 2022, בפלטפורמת מכירות הספרים LitRes, והשני הנמכר ביותר בכל הקטגוריות.
הרומן של הסופר האנגלי יצא לאור ב-1949, שנים אחדות לאחר הבסת הנאצים במלחמת העולם השנייה ובשעה שהמלחמה הקרה מול ברית המועצות בשליטתו של הרודן יוזף סטלין הייתה רק בתחילתה. אורוול סיפר בשעתו כי שלטונו העריץ של סטלין היווה השראה עבור כת האישיות סביב מה שמתואר בספרו "האח הגדול" (הספר הוא זה שטבע את המונח המפורסם). אותו אח גדול הרואה הכול משליט שם "משטרת מחשבות" שבמסגרתה עוותה אפילו שפתם של האזרחים (מה שמכונה בתרגום העברי של הספר "שיחדש"), על מנת שאלו יאמינו כי "מלחמה היא שלום, חירות היא עבדות". הספר נאסר למכירה בברית המועצות עד 1988, אז הנהיג שליטה האחרון מיכאיל גורבצ'וב רפורמות לפתיחות פוליטית וכלכלית.
3 צפייה בגלריה
ג'ורג' אורוול
ג'ורג' אורוול
ג'ורג' אורוול. טבע את המונח "האח הגדול"
(צילום: איי פי)
אף שהספר פורסם לפני עשרות שנים, רבים רואים דמיון בין המתואר בו לבין השלטון המודרני ברוסיה של הנשיא ולדימיר פוטין: ב-20 השנים שבהן הוא מנהיג את המדינה הוא חיסל כמעט לחלוטין כל אופוזיציה פוליטית ותקשורת ביקורתית, ופעל גם לשקם את תדמיתו של סטלין בעיני הציבור. מאז הפלישה לאוקראינה בפברואר האחרון הגביר באופן משמעותי את הדיכוי בתוך ארצו, ולצד מעצרם של אלפי מפגינים העביר חוק חדש שאוסר לפרסם כל מידע על המלחמה שנוגד את הקו הרשמי של המשטר. הקרמלין עצמו נמנע משימוש במילה "מלחמה" – ומתעקש לכנות את פעילותו באוקראינה "מבצע צבאי מיוחד".
רוסיה טוענת גם כעת, חרף ההרס האדיר שחוללה באוקראינה, כי אין לה שום עוינות כלפי המדינה השכנה וכי היא אינה כובשת את השטחים שעליהם השתלטה וסיפחה. בחודש שעבר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אף טען כי ארצו לא ביצעה מתקפות כלשהן נגד יעדים אזרחיים באוקראינה, חרף קמפיין ההפצצות הנרחב נגד תשתיות אזרחיות שגורם שם להפסקות חשמל נרחבות – הפצצות שבשבוע שעבר פוטין עצמו הודה בהן.
3 צפייה בגלריה
מפגינים הפגנה הפגנות מוסקבה רוסיה מחאה נגד צווי הגיוס לצבא מלחמה ב אוקראינה
מפגינים הפגנה הפגנות מוסקבה רוסיה מחאה נגד צווי הגיוס לצבא מלחמה ב אוקראינה
עוצרים מפגינים נגד צו הגיוס של פוטין במוסקבה, בספטמבר
(צילום: AFP )
אבל לא כולם ברוסיה רואים בזינוק במכירות של "1984" קשר כלשהו להתנהלותו של פוטין, והמתרגם של הספר לרוסית בגרסתו החדשה טען כי דמיון לעתיד הדיסטופי שמתואר בו ניתן למצוא דווקא במערב. "אורוול מעולם לא היה חולם, בסיוטים הגרועים ביותר שלו, שבעתיד 'ליברליות טוטליטרית' ו'טוטליטריות ליברלית' יגיעו מהמערב, ושאנשים – נפרדים ודי בודדים – יתנהגו כמו עדר זועם".