טייסים באוויר דיברו בטלפון עם רבש"צים שהותקלו, קצינים על הקרקע הכווינו אש אווירית בשליחת מיקום בוואטסאפ – לאנשי הטייסת: מתקפת הפתע ההמונית על עוטף עזה שפתחה את המלחמה ביום שבת הובילה את מפעילי הכטמ"מים (כלי טיס מופעלים מרחוק) ואת טייסי מסוקי הינשוף (בלק-הוק) של בסיס פלמחים להבין מהר שמדובר במתקפה בסדר גודל שישראל לא חוותה.
2 צפייה בגלריה
מסוקי ינשוף, ארכיון
מסוקי ינשוף, ארכיון
מסוקי ינשוף, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
מפעילי הכטמ"מים שהיו בכוננות שגרתית לעזה היו הראשונים להטיס דרומה, סמוך לשעה 7:00 את ראשוני מטוסי הזיק החמושים, ומפעיליהם נדהמו ממה שראו עיניהם. תוך שעות הם כבר הטילו 250 טילים מכטמ"מי הזיק, רובם לתוך שטח ישראל, בסיטואציות אליהם לא אומנו או הוכנו מעולם. חלקם קפצו מביתם במושבים ובקיבוצים בעוטף עזה, ישר לבסיס הסמוך לראשון לציון – ותוך שעה ראו על המסך בקרון את יישוביהם נכבשים על ידי חמאס, כשחלק מבני משפחתם לא עונים.
"זה התחיל בהפתעה קשה וכואבת, לשעות הראשונות לא הורגלנו מעולם", אמר בריאיון ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" מפקד בסיס פלמחים, תא"ל עומרי דור, "זה היה משהו אחר ולקח לנו קצת זמן להבין שמדובר באירוע ענק. עד כה הטסנו לשטח הלחימה אלפי לוחמים במסוקים, והאנשים שלנו עם הכוחות בקרקע החזיקו בשיניים כמה שיכלו בחילוצים הירואיים. מפקדים בכירים מכוחות היבשה, שאני מכיר שנים וקפצו באופן עצמאי לעוטף כדי לסייע בלחימה, פשוט התקשרו אליי לפלאפון משדה הקרב וביקשו עזרה באש, הכווינו אותי לאן לתקוף. אלו היו סגירות מעגל אישיות. במקרים אחרים טייסים דיברו מהקופקפיט בשיחת טלפון עם קצינים על הקרקע שביקשו עזרה אווירית ולפעמים ההכוונות היו בשליחת מיקום בוואטסאפ לטייסים".

האילתורים הללו, מסתבר, מנעו אסון כבד יותר, מוזר ככל שזה יישמע: מאות מהמחבלים שחדרו בשבת חוסלו מהאוויר, אבל העומס היה כה קשה שתא"ל דור ופקודיו נתקלו בדילמות קורעות. לדבריו, "המצב היה כיאוטי. טייסים שמתלבטים אם להגיע לחלץ רבש"ץ שנפצע ומבקש עזרה או להנחית כוח מיוחד באותו זמן שיילחם בקיבוץ עליו פשטו מחבלי חמאס. היה לנו אפס מודיעין אבל עברתי בין האנשים שלנו בשעות האלה, טפחתי להם על השכם כי מדובר גם באירוע מנטלי ונתתי להם אישורים וביטחון לתקוף גם מחבלים שהחלו לרוץ חזרה לעזה. תקפנו עד שהחימושים נגמרו ואז עוד כלים זרמו דרומה. חלק מהמפעילים שאלו אותי תוך כדי 'זה אמיתי? זה באמת זה?', אז תמכתי בהם מיד והם הבינו את גודל המשימה וכיצד יש להתנהג".
בדרך כלל אישור לתקוף בשטח ישראל מהאוויר הוא אירוע חריג שניתן רק באישור של קצין בכיר כאלוף. במקרה של טייסות בסיס פלמחים, הקצינים הצעירים לא חיכו להסכמה אפילו מהמב"ס שלהם. דור: "היו שם דברים קשים לצפייה על המסך כמו ילד מוטל על הקרקע בשבת בבוקר ואתה רואה אותו וחייב להמשיך לתפקד. זה היה מטלטל עבורי. הגענו למצב שתקפנו את תחנת המשטרה בשדרות כי היו בה מחבלים".
בחלק מהטייסות בפלמחים כוח האדם המבצעי מתבסס בשגרה ברובו על אנשי מילואים, ורבים מהם הפסיקו להתייצב בחודשים האחרונים בגלל המהפכה המשפטית. דור מספר: "כולם כולל כולם הגיעו בלי להסס ובלי לחשוב פעמיים, עלו לאוויר או נכנסו לקרונות. אלו שכשירותם נפגעה עשו חפיפה של כמה שעות ובאישור שלי חזרו להפעיל, להנחית למעלה מ-250 טילים ממטוסי הזיק על המחבלים ועל הטנדרים שלהם. ירינו בלי הפסקה מהאוויר, לראות על המסך עשרות מחבלים נוהרים זו לא תמונה קלה".
2 צפייה בגלריה
חדירת מחבלים בשדרות
חדירת מחבלים בשדרות
מחבלי חמאס בתוך שדרות, בשבת בבוקר
מב"ס פלמחים מציין כי הוא לא מכיר אירוע של פגיעת דו"צ מכלי הזיק, במצב מורכב שבו מאות אזרחים היו צמודים למחבלים: "כולם פעלו במקצועיות עם יכולות זיהוי ואבחנה שיש רק למפעילי כטמ"ם חדורי מטרה", אמר.
גם אחרי הפריצה ההמונית של מחבלי חמאס במתקפת הפתע הרצחנית, החדירות לשטח ישראל לא הסתיימו. הבוקר הודיע צה"ל כי עשרות מחבלים אותרו בשטחי ישראל, וכעת מתברר כי הם חדרו את הגבול רק אמש – ולא ביום הראשון ללחימה – כיוון שנותרו פרצות רבות בגדר. כ-50 מהם חוסלו ונגד היתר יש עדיין קרבות ומרדפים בשטחנו. גורמי ביטחון מעריכים כי המשך החדירות לישראל מתבצע בחסות החשיכה, דרך מנהרות התקרבות לגדר המערכת או, לפי החשד, דרך מנהרות שכן חצו לשטחנו למרות המכשול התת-קרקעי שנבנה בשנים האחרונות.
בסך הכל חדרו לישראל 700-500 מחבלים, רובם בגלים הראשונים של יום שבת – ורובם חוסלו. בגל הראשון שלשום 10 פלשו מהאוויר, 15 מהים (עוד עשרות מהים חוסלו) ועוד 60 מהקרקע. בגל הזה לקח חלק כוח החלוץ של חמאס, "נוכבא", שהשתלט על מוצבים מרכזיים ועל יישובים סמוכי גדר. מרבית המחבלים שחדרו עד כה חוסלו, ומאות מהגופות עדיין מוטלות ביישובים ובצדי הכבישים.