ועידת התקומה מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות
בישראל נוצרה מציאות לא פשוטה בעקבות מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, שבה תושבי עוטף עזה וגבול הצפון פונו מבתיהם לבתי מלון, והם נמצאים רחוק מהקהילות שלהם. בין הגופים שמסייעים להם נמצאת החברה למתנ"סים, שמעניקה סיוע לאותן קהילות שנפגעו. יושב ראש החברה למתנ"סים, עו"ד ארי צוקרמן, התייחס למשימה המרכזית כיום, בריאיון בוועידת התקומה והחוסן הלאומי של ynet ו"ידיעות אחרונות".

עו"ד צוקרמן: "כרגע המשימה שלנו היא בהסתכלות קדימה - איך משקמים, איך משקמים את הקהילות, איך בונים קהילות מחדש? אנחנו נמצאים במציאות שכמו שאנחנו יודעים, לא כולם בהכרח רוצים לחזור. לא כולם בכלל מרגישים חיבור מחדש לקהילה, לא בהכרח האנשים שהובילו את הקהילה לפני 7 באוקטובר ירצו או מוכנים להוביל את הקהילה החדשה שתיווצר. אז יש לנו פה אתגר מאוד גדול, איך לבנות מחדש קהילה".
בהמשך הריאיון התייחס צוקרמן למצב הנוער המפונה: "מחקר שערך על"ם דיבר על כך ש-60% מהנוער המפונה חש מצוקה, חש דיכאון, חש בדידות. מדווחים על 50% שלא מגיעים לבתי ספר, אז אנחנו לקחנו את נושא הנוער כמטרה, הקמנו 14 מתחמים לנוער, 50 רכזי נוער שמפוזרים, זאת אומרת אנחנו נמצאים שם עם הנוער כדי לתת מענה לסוגיה הזאת. עכשיו אנחנו מתחילים להוציא קבוצות של נוער לתקופות של כמה ימים בטבע, עם אנשי מקצוע, כדי לעבד את מה שקרה ולעבוד על הכיוון קדימה".
בנוסף קיימת פעילות גם למבוגרים. יו"ר החברה למתנ"סים פירט: "כרגע אנחנו מנסים לחבר את השברים. אנחנו מנסים למצוא את הגורמים המובילים בכל קהילה, הם אגב יכולים לבוא מכל מיני כיוונים, הם יכולים להיות אנשי חינוך, הם יכולים להיות אנשי כיתות הכוננות שתפסו מנהיגות".
1 צפייה בגלריה
ועידת תקומה וחוסן לאומי
ועידת תקומה וחוסן לאומי
עו"ד ארי צוקרמן עם מתן צורי
(צילום: יריב כץ)
הוא דיבר על הבדלים בין קהילות שונות: "יש יישובים שמתארגנים, שהתארגנו כבר ב-8 באוקטובר, זאת אומרת אתה תראה במקומות פינוי מסוימים יישובים שהקהילתיות הייתה חזקה, הם כבר בעצם היו עם ועדות מסוימות שדאגו לכל דבר וצורך, ואיתם כמובן הכי קל לנו לעבוד", אמר צוקרמן. "ביישובים אחרים אנחנו מתחילים מהמלונות. אנחנו באים איתם במגע, אנחנו מאתרים את האנשים, אנחנו בונים מהם קבוצות".
החברה למתנ"סים מפעילה יותר מ-700 מרכזים קהילתיים ביותר מ-150 רשויות, ובונה בהן קהילות של פעילות ולמידה, במטרה לתת תחושת שייכות ומשמעות לכל חבר בקהילה.