3 צפייה בגלריה
מיקי לוי עם המגילה
מיקי לוי עם המגילה
המגילה ששוחזרה
(צילום: עמית שאבי)
55 שנים לאחר חנוכת משכן הכנסת, שוחזרו היום (שני) החתימות המקוריות של ראשי המדינה על מגילת המשכן באמצעות מערכת ייחודית שפותחה בנאס"א ומשמשת את רשות העתיקות.
לכבוד יום ההולדת ה-73 לכנסת שחל היום (ט"ו בשבט), הופקה תערוכה מיוחדת בכנסת שאמורה לחשוף את מאות אלפי המבקרים לאירוע החגיגי של פתיחת המשכן בפעם הראשונה. לצורך התערוכה, הוציאו מארכיון הכנסת את המגילה שהוענקה לברונית דורותי דה רוטשילד לפני 55 שנים כדי להודות על תרומת משפחתה להתיישבות הציונית ולהקמת המשכן.
שרון סופר, אוצרת האומנות במשכן, הבחינה כי החתימות של ראשי המדינה על הקלף דהו כמעט לחלוטין במרוצת השנים, ופנתה לרשות העתיקות בתקווה שתוכל לשחזר את הכיתובים. בעזרת טכנולוגיה שאפשרה את שחזור מגילות מדבר יהודה, הצליח הצלם שי הלוי לתעד את המגילה המקורית ולחשוף את החתימות הדהויות.
המגילה תועדה באמצעות מערכת צילום מולטיספקטרלי המשמשת את יחידת "מגילות - מדבר יהודה" של רשות העתיקות ופותחה בנאס"א. בזכות השימוש באורכי גל שונים, בתחום הנראה והבלתי-נראה לעין, חזרו החתימות הדהויות לחיים. לצורך הצילום הייחודי, שהתבצע במעבדה של רשות העתיקות, נעשה שימוש בחתימה הייחודית שמופיעה בכל יסוד כימי ומינרולוגי, ובעזרתו התאפשרה הדגשת החתימות.
3 צפייה בגלריה
שי הלוי במהלך צילום המגילה בטכנולוגיה של נאס"א
שי הלוי במהלך צילום המגילה בטכנולוגיה של נאס"א
שי הלוי במהלך צילום המגילה בטכנולוגיה של נאס"א. צילום: מורן חג'בי, רשות העתיקות
3 צפייה בגלריה
מיקי לוי עם המגילה
מיקי לוי עם המגילה
יו"ר הכנסת מיקי לוי עם המגילה
(צילום: עמית שאבי)
בכנסת התרגשו מאוד מהליך השחזור והודו לצוות הרשות שסייע לשחזר את החתימות. מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו, אמר כי "מגילות מדבר יהודה הן נכס ראשון במעלה במורשת העולמית, ורשות העתיקות דואגת לתיעוד ולשימור מיטבי של הקטעים הקדומים. אנחנו שמחים לחלוק את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר שפותחה עבור המגילות הקדומות עם כנסת ישראל. היהודים שכתבו אותן לפני 2,000 שנה, בוודאי לא חלמו שהרגע הזה יגיע".
יו"ר הכנסת הוסיף כי "התערוכה מחברת בין מעמד הכרזת העצמאות לבין חנוכת משכן הכנסת, והיא מתנה אמיתית ליום הולדתה ה-73 של הכנסת. כולי תקווה כי גל האומיקרון יסתיים במהרה כדי שאזרחי המדינה יוכלו להגיע לסיור בכנסת ולצפות בה".