שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס פנה לבכירים בישראל בבקשה לבחון את שינוי תוואי מצעד הדגלים מחשש להתלקחות. בין השאר פנה לשר לביטחון פנים עמר בר-לב והסביר את הדאגות של האמריקנים לקראת המצעד. בר-לב השיב לו בשלילה: "קודם כן אני מבין את הדאגות שלכם. אני עוקב מקרוב אחרי ההכנות ואנו עושים כל מה שאנו יכולים כדי למנוע חיכוך ופרובוקציות. המצעד הזה הוא מסורת של 30 שנה. אין לנו עניין של התרסה. זאת בירת ישראל שאבי כסגן רמטכ"ל נתן הוראה לעוזי נרקיס לשחרר אותה".
פנייה דומה נעשתה לשר החוץ יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ וללשכת ראש הממשלה נפתלי בנט. בכיר ישראלי אמר: "אין סיבה לשנות את התוואי, זהו תוואי של 30 שנה". פניית האמריקנים פורסמה מוקדם יותר היום ב-ynet, אך הם לא לבד. גם המצרים, האירופים וגורמים באו"ם פנו לישראל בבקשה לשקול מחדש את מסלול הצעידה ביום ירושלים, שיצוין בראשון הקרוב. במהלך יום ירושלים בשנה שעברה, נזכיר, אירעו מהומות קשות וירי רקטי כבד לעבר הבירה ויתר חלקי הארץ. בקהילה הבינלאומית ישנו חשש כבד מהשלכות הצעדה השנה.
3 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בר-לב לשגריר ארה"ב: "אין לנו עניין של התרסה, זאת בירת ישראל"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
תומס ריצ'רד ניידס בשגרירות בירושלים
תומס ריצ'רד ניידס בשגרירות בירושלים
פנה לבנט, לפיד, גנץ ובר-לב. ניידס
(צילום: עמית שאבי)
גם במערכת הביטחון ובמערכת המדינית דרוכים לקראת מצעד הדגלים, שמסלולו עובר בשער שכם. בדיונים שהתקיימו אתמול נמסר כי אין התרעות קונקרטיות להפרות סדר או לירי מצד החמאס אבל לכולם הרגישות ברורה ומוכרת. גורמי המודיעין אומרים כי החמאס מזהיר מפני כניסה להר הבית ולא מדבר על עצם קיומו של מצעד הדגלים. ישראל מעבירה מסרים לקהילה הבינלאומית לפיהם המצעד לא מתקרב להר הבית וכי לא יפגע בחופש הפולחן על ההר.
בר-לב ערך הערכת מצב לקראת מצד הדגלים בהשתתפות המפכ"ל, נציגי שב"כ, מתפ"ש, צה"ל, ומל"ל. בהערכת המצב דווח כי מעבר לצעדת הדגלים בירושלים יתקיימו צעדות דגלים נוספות של יהודים בערים מעורבות ובהן לוד וחיפה. בהערכת המצב נמסר על היערכות המשטרה להפרות סדר בתפילות יום שישי ושבת בהר הבית עם חשש למתבצרים וזריקות אבנים.
שר החוץ יאיר לפיד קיים דיון הסברה לקראת מצעד הדגלים עם הנחיות הסברה ומסרים. לפיד אמר בדיון כי המשטרה ערוכה למצעד הדגלים ולא תחזור על המראות שהיו בהלווית מות כתבת אל ג'זירה שירין אבו עאקלה. "המשטרה תגיע ממקום הרבה יותר רגוע", אמר לפיד. בין השאר, הונחתה המשטרה לא להתקרב לעיתונאים ולהימנע מעימותים סביב הורדת דגלים פלסטינים.
במקביל, הפלגים הפלסטינים בעזה נפגשו אחר הצהריים כדי לדון בהשלכות מצעד הדגלים. בסיום הפגישה הודיעו הפלגים כי המצעד הוא "חבית חומר נפץ שתפוצץ את האזור", וכי מבחינתם כל האפשרויות נמצאות על השולחן כדי להאבק בפשעים של ישראל. עוד הודיעו הפלגים כי הם העלו את רמת הכוננות שלהם וקראו לפלסטינים להגיע בהמוניהם למסגד אל-אקצא כבר ממחר כדי להגן עליו.
אליאור לוי השתתף בהכנת הכתבה