2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אחרי שאתמול (יום רביעי) פרסמה הפרקליטות מענה מלא לעניין השימוש בתוכנות ריגול בתיקי ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, היום הגישו הסנגורים לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה לגילוי ראייה חסויה וגילוי חומרי חקירה. במכתב, שעליו חתומים הסנגורים של כל הנאשמים במשפט - נתניהו, בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' וארנון מוזס - נטען כי ההגנה זכאית לקבל את בקשות המשטרה, את פרוטוקולי הדיון בפני נשיא בית המשפט המחוזי ואת צווי בית המשפט שהוצאו בעקבותיהם. בין היתר מבקשים הסנגורים לקבל את החומרים שנשאבו בטעות מהטלפון של עד המדינה שלמה פילבר, וגם את צווי החיפוש.
רשימת הדרישות שהגישו הסנגורים כוללת רשימה ארוכה של חומר שנרשם ונאסף במסגרת החקירה. לגבי הצווים שניתנו על ידי בית המשפט הם דורשים את בקשות המשטרה לקבלת הצווים; המצגים שהוצגו לבית המשפט בטרם נחתמו הצווים; פרוטוקולי הדיון בפני נשיא בית המשפט המחוזי, ותוצרי השימוש צווים.
לגבי תוצרי יירוט תקשורת בין מחשבים (הודעות ודוא"ל) מבקשים הסנגורים את החומרים שהופקו במסגרת 27 שעות השימוש בתוכנת הריגול; את תיעוד איסוף החומר על ידי יחידת הסיגינט; תיעוד העברת החומר ליחידה החוקרת ואת זהות החוקרים ומסקנותיהם.
2 צפייה בגלריה
איריס אלוביץ'
איריס אלוביץ'
"אין הצדקה לכך שלא ידעה על הניסיון להפעיל רוגלה במכשיר שלה". איריס אלוביץ'
(צילום: יואב דודקוביץ)
פרקליטי נתניהו מבקשים את ה"לוגים" המלאים לגבי הדבקת הטלפון של פילבר וניסיון ההדבקה של הטלפון של אלוביץ', וזאת לשם בדיקה עצמאית מטעם מומחה ההגנה. לוג הוא תיעוד הפעילות בתוכנה, שעשוי ללמד אם נמחקו קבצים או פעולות.
הסנגורים טענו במכתב כי "הדעת אינה סובלת שעצם קיומם של צווים שיפוטיים שהוצאו על ידי בית משפט בישראל, שנעשה בהם שימוש חקירתי והניבו תוצרים, הוסתר עד כה מהנאשמים. הדברים הם כה פשוטים וברורים שאין צורך להכביר מילים בעניינם. לא יכולה להיות הצדקה לכך שנאשמת לא ידעה שהיה ניסיון להפעיל רוגלה על מכשיר הטלפון הנייד שלה (איריס אלוביץ', ג"מ). באותה מידה לא ניתן להלום מצב שהנאשמים לא ידעו שבקשה חריגה כזו נתבקשה ביחס לעד המדינה, ובעקבותיה אף נעשה ברוגלה שימוש והופקו תוצרים מהטלפון הנייד שלו (שלמה פילבר, ג"מ).
"הסתרת עצם קיומם של צווים שיפוטיים עד כה, היא מעשה כה חריג וקיצוני, שמחייב הטלת ספק בקבלת טענות המאשימה, שלא לומר תירוציה, להמשך הסתרה של הראיה האובייקטיבית למהלך החקירתי - שהיא הצווים עצמם. לנאשמים יש זכות מלאה לקבל לידיהם את הראיה האובייקטיבית שממנה יתברר, על רקע המהלך החריג של הוצאת הצווים האמורים והסתרתו עד כה, מה המצגים שהוצגו לבית המשפט באשר לשימוש המתוכנן ברוגלה ומה היו נימוקיו של בית המשפט, וסייגיו ככל שהיו, עת נעתר לבקשות חריגות אלה".
מהודעת הפרקליטות אתמול עלה כי בבדיקה התברר שהוצאו צווים על ידי בית משפט, אולם מהטלפון של פילבר נשאבו חומרים שחרגו מהצו. לטענת הפרקליטות אלו לא היו חומרי חקירה רלוונטיים לתיק, והם לא הגיעו ליחידה החוקרת. ניסיון הפעלת המערכת לאלוביץ' לא צלח.
בשולי הדברים, הפרקליטות השיבה גם לטענת ההגנה בדיון האחרון שהתקיים במשפט, ולפיה תכתובות שהוצגו ליועצת המשפטית של משרד התקשורת עו"ד דנה נויפלד, בינה ובין פילבר, הופקו תוך חריגה מתקופת תוקפו של הצו נגד עד המדינה, שהתיר לתפוס ולערוך בהם חיפוש ב-30 יום. הפרקליטות ציינה כי טענות הסנגורים על כך שהתכתבויות ספציפיות בין פילבר ליועצת המשפטית של משרד התקשורת הן ראיה תקפה, והטענה כי אסור לעשות בהן שימוש לא סבירה.