ראש הממשלה נפתלי בנט ייפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן ביום חמישי הבא. הפגישה, שתהיה הראשונה בין השניים, תתקיים על רקע המאמצים של ארה"ב להגיע להסכם גרעין חדש עם איראן - בניגוד לעמדת ישראל. "איראן נמצאת בנקודה המתקדמת ביותר שלה מאז ומעולם בתחום העשרת הגרעין - ויש לנו תוכנית איך להתמודד עם זה ולשמור על אזרחי ישראל", אמר היום בנט במסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה.
במסיבת העיתונאים, שעסקה ברובה בקורונה, אמר בנט כי "אנחנו צפויים להגיע לארה"ב בסוף החודש, בכפוף לקורונה, ותהיה פגישה חשובה שבמרכזה איראן". לדברי בנט, "השלמנו תהליך של גיבוש מדיניות אחרי סמינר עומק על הסוגיה האיראנית בכל הממדים. אנחנו באים חדים, עם תפיסה של שותפות, שיעדה לבלום את הפעילות האזורית השלילית של איראן".
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נפתלי בנט
ג'ו ביידן נפתלי בנט
ג'ו ביידן ונפתלי בנט
(צילום: AP, יונתן זינדל)
בנט יטוס לוושינגטון כבר ביום שלישי במטוס חכור של חברת אל על ולא במטוס ראש הממשלה "כנף ציון", מכיוון שהליכי הרישום שלו טרם הסתיימו ובנט גם לא החליט עדיין אם ישתמש בו או לא. המטוס נמצא בישראל כבר 5 שנים והושקעו בו כבר מיליארד שקל.
ביקורו של בנט יתקיים תחת מגבלות קורונה מחמירות. הפמלייה שלו תשהה בקפסולה וייאסר עליה לצאת מהמלון למעט לפגישות. לא ברור עדיין אם בנט יקיים פגישות נוספות בוושינגטון מלבד הנשיא ביידן, כגון עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, בכירים בקונגרס ואיפא"ק. הלו"ז הסופי ייסגר רק ביום חמישי או שישי.
בנט מגיע לוושינגטון בעיתוי רע מאוד מבחינת ביידן – כשכל הזרקורים מופנים לכשלון האמריקני באפגניסטן כשזן הדלתא מביא לזינוק בתחלואה גם בארה"ב שרק היום החליטה ללכת בעקבות ישראל ולהתחיל בחיסון שלישי של האוכלוסייה.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"המטרה היא לבלום את הפעילות האזורית השלילית של איראן". בנט
(צילום: AP)
מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ביקורו של ראש הממשלה יחזק את השותפות הקרובה בין ארה"ב לישראל וישקף את הקשרים העמוקים בין המדינות. רה"מ ונשיא ארה"ב ידונו בשורת נושאים מדיניים, כלכליים וביטחוניים, ובראשם הגרעין האיראני".

במוקד הביקור - איראן

במרכזו של הביקור, כפי שצוין, עומד הנושא האיראני. בנט מגיע לפגישה אחרי חודשיים של שיעורי בית וליבון עמוק של הסוגיה האיראנית, כשעמדת ישראל מתנגדת לחזרה להסכם הגרעין אך מבינה שמדובר בעובדה מוגמרת ונערכת כבר לשלב הבא: הגעה להסכם חזק יותר, ארוך יותר ועמוק יותר.
בנט ידון עם ביידן בעוד שורה של נושאים: הסכסוך הישראלי-פלסטיני, המשך הבנייה בהתנחלויות, הכוונה האמריקנית לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקנית בירושלים - נושא שהיה הבטחת בחירות של ביידן. ישראל ביקשה מהאמריקנים לדחות את ההחלטה עד לאחר דיוני התקציב בישראל בנובמבר מחשש שמדובר בסוגיה נפיצה מבחינה פוליטית. בנט ינסה להגיע לתיאום עם ביידן גם בנושאים אזוריים ובינלאומיים כגון סוריה, טורקיה, סין ועוד. גם סוגיית המאבק בנגיף הקורונה תדון ביניהם.
4 צפייה בגלריה
טהרן פרלמנט איברהים ראיסי טקס השבעה ל נשיא איראן
טהרן פרלמנט איברהים ראיסי טקס השבעה ל נשיא איראן
נשיא איראן, איברהים ראיסי
(צילום: AFP)
הערב אמר בנט במסיבת עיתונאים במשרד רה"מ: "אני מעריך שבקרוב תגיע הודעה מהבית הלבן על הזמנה. לקראת סוף החודש אנו צפויים להגיע לארה"ב, בכפוף לקורונה שמכה בצורה חזקה. זו פגישה חשובה עם הנשיא ביידן שבמרכזה הנושא של איראן. השלמנו תהליך של גיבוש מדיניות, אחרי סמינר עומק על הסוגיה האיראנית בכל המימדים.
"אנו באים מאוד חדים עם תפיסה של שותפות, שיעדה לבלום את הפעילות האזורית השלילית של איראן, של אי-היציבות, של פגיעה בזכויות אדם וטרור. ומניעת התקרבות של איראן לפריצה לנשק גרעיני. איראן נמצאת בנקודה המתקדמת ביותר מאז ומעולם בתחום ההעשרה אבל אנו יודעים ויש לנו תכנית איך להתמודד מול זה ולשמור על ביטחון אזרחי ישראל".
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז בבית הלבן על הגבלות לעובדים פדרליים שלא קיבלו חיסון נגד קורונה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז בבית הלבן על הגבלות לעובדים פדרליים שלא קיבלו חיסון נגד קורונה
מתמודד עם ביקורות אחרי השתלטות הטליבאן על אפגניסטן. ביידן
(צילום: AP)
בנט מנה את הפעולות השליליות לדבריו שאיראן עושה במזרח התיכון: "אי יציבות, פגיעה בזכויות אדם וטרור והתקרבות לפריצה לנשק גרעיני".
דוברת הבית הלבן אמרה הערב: "הנשיא ביידן יקבל את בנט בבית הלבן ב-26 באוגוסט. ביקורו של ראש הממשלה בנט יחזק את השותפות המתמשכת בין ארצות הברית לישראל, ישקף את הקשרים העמוקים בין הממשלות והעמים וידגיש את המחויבות הבלתי מעורערת של ארצות הברית לביטחון ישראל.
"הנשיא וראש הממשלה בנט ידונו בנושאים קריטיים הקשורים לביטחון אזורי ועולמי, כולל איראן. הביקור יהווה גם הזדמנות לשני המנהיגים לדון במאמצים לקידום השלום, הביטחון והשגשוג של הישראלים והפלסטינים והחשיבות של עבודה לקראת עתיד שליו ובטוח יותר לאזור".