1 צפייה בגלריה
אמזון
אמזון
ארכיון
(צילום: AP)
אמזון הסירה 26 סרטי תעמולה נאציים מפלטפורמות הווידאו שלה בעקבות מחאה של יהודים אמריקנים. 23 מהסרטים הללו, ובהם סרטים כמו "היהודי הנצחי" ו"בשם רוטשילד", הוסרו לגמרי, ושלושה סרטים מוצגים כ"לא זמינים". הסרט הנאצי "ניצחון הרצון" עדיין זמין באפל טי וי.
הארגון "אמריקנים נגד אנטישמיות" בראשות דב הייקינד, לשעבר חבר מועצת עיריית ניו יורק ובנם של ניצולי שואה, ניהל בשבוע האחרון קמפיין שקורא לאמזון להסיר את הסרטים. הארגון חשף שאמזון מציעה למכירה גם בעותק קשיח וגם בסטרימינג יותר מ-30 סרטי תעמולה נאציים בשלמותם, ללא עריכה וללא הערת מערכת. בין השאר, מדובר על סרטים שמאדירים את היטלר והנאציזם כגון היהודי הנצחי, היהודי זיס, בשם הרוטשילדים ונצחון הרצון - סרטה של הבמאית הגרמנייה לני ריפנשטאהל שהיטלר מימן והיה אחד ממפיקיו - ואולימפיה, סרט נוסף של ריפנשטאהל שתיעד את אולימפיאדת ברלין.
"זה הרבה מעבר לבלתי מקובל", אמר דב הייקינד. "אמזון צריכה להתבייש בעצמה שהרשתה לכל כך הרבה שנאה לזרום דרך הפלטפורמה שלה. אין לזה תירוץ. לא אכפת לי מה הם אומרים. לעשות רווח כספי מסרטי השנאה האלה? ציפינו מאמזון להוריד את זה".
לדברי הייקינד, למרבה הצער, זה לא המקרה הראשון שבו אמזון מרוויחה ממכירת מוצרים שקשורים לנאצים. בעבר הפסיקה אמזון למכור את הספר "מיין קאמפף" של היטלר, למעט במהדורה הביקורתית שלו, אחרי שספגה ביקורת.
"חומרי שנאה כאלה לא אמורים להיות מוצגים לציבור בגרסה המקורית ללא כל הקשר", הוסיף הייקינד. "למה שאמזון תעשה כסף מנאצים? הוריי הלכו למחנות הריכוז וההשמדה. לחשוב שעכשיו, בזמננו, יש חברה אמריקנית ענקית שמפיצה תעמולה נאצית בכל העולם? כל אחד יכול לקנות את הסרטים האלה".
"איך ייתכן שכותרי התעמולה הנאציים הפופולריים ביותר שהופקו בין השנים 1945-1933 מצאו את דרכם לאחת מפלטפורמות הקמעונאות הגדולות בעולם בשנת 2021?", תקף. "האם אמזון חושבת שמיין קאמפף ללא הערת מערכת והקשר הוא מזיק, אבל לא 'היהודי הנצחי', 'בשם הרוטשילדים' וסרטים נוספים? זה בלתי נסלח לחלוטין".