3 צפייה בגלריה
המרכז הבינתחומי
המרכז הבינתחומי
המרכז הבינתחומי בהרצליה
(צילום: עמית שעל)
המועצה להשכלה גבוהה החליטה היום (שלישי) להעניק למרכז הבינתחומי בהרצליה הכרה כאוניברסיטה פרטית לא מתוקצבת. המוסד ישנה את שמו ל"אוניברסיטת רייכמן".
מטעם המל"ג נמסר כי "המרכז הבינתחומי בהרצליה החל לפעול באישור המל"ג כמוסד להשכלה גבוהה שאינו אוניברסיטה לפני כ-25 שנה כמוסד פרטי – לא מתוקצב. התפתחותו המשמעותית של המרכז הבינתחומי בהרצליה לאורך השנים בהרחבת מגוון התחומים שהוא מלמד וחוקר ברמות התואר השונות (תואר ראשון, שני ושלישי), בהגדלת הסגל האקדמי הבכיר של המוסד ובבניית תשתיות המחקר וההוראה, הובילו אותו להישגים מרשימים המעמידים אותו בשורה אחת עם אוניברסיטאות נוספות בישראל".
עוד נאמר כי "ועדה מקצועית שחבריה פרופסורים בכירים מהארץ ומחו"ל, שבחנה את הנושא על כל היבטיו, הגיעה למסקנה כי המרכז הבינתחומי בהרצליה עומד בסטנדרטים של אוניברסיטה מבחינת הרמה האקדמית המדעית והמחקרית, והמליצה פה אחד למל"ג להעניק למרכז הבינתחומי בהרצליה הכרה כאוניברסיטה".
3 צפייה בגלריה
סטודנטים במרכז הבינתחומי בהרצליה. ארכיון
סטודנטים במרכז הבינתחומי בהרצליה. ארכיון
סטודנטים במרכז הבינתחומי בהרצליה. ארכיון
(צילום: עידו ארז)
יו"ר המל"ג, שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון, אמרה כי "ההכרה במרכז הבינתחומי כאוניברסיטה מהווה נדבך נוסף בחיזוק ההשכלה הגבוהה בארץ. הבינתחומי הוא מוסד עם סדר יום חדשני, יצירתי עם דגשים בינלאומיים. זאת לצד תוכניות חברתיות לעידוד ההשכלה הגבוהה בקרב אוכלוסיות מגוונות".
יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב במועצה להשכלה גבוהה, פרופ' יפה זילברשץ, הוסיפה כי היא "מקדמת בברכה כינון לראשונה בישראל של אוניברסיטה שאינה מתוקצבת. המהלך יוביל להמשך פיתוחה של מערכת אקדמית משגשגת במדינת ישראל".
סגן יו"ר המל"ג, פרופ' אדו פרלמן, אמר: "המרכז הבינתחומי פעל מיום הקמתו לעידוד בינלאומיות בפעילותו האקדמית ולעידוד רב-תחומיות בהוראה ובמחקר".
שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות, מסר גם הוא: "אנו מברכים על ההכרה במרכז הבינתחומי בהרצליה כאוניברסיטה הפרטית הראשונה בישראל. אנחנו מאמינים כי מוסדות ההשכלה המתוקצבים, המאפשרים מוביליות חברתית הם אלו שצריך לחזק כדי לאפשר הזדמנות שווה להשכלה גבוהה בקרב צעירי ישראל. עם זאת, רמת ההוראה המרשימה, התפתחות המחקר, החשיבה היזמית והחיבור למרחב התעסוקתי הקיימים במרכז הבינתחומי, בהובלת פרופסור רייכמן, ראויים לכל שבח וחשוב שהמדינה תכיר בהם באופן רשמי".
יו"ר דירקטוריון הבינתחומי הרצליה, פרופ' אמנון רובינשטיין, אמר: "הפיכת הבינתחומי לאוניברסיטה היא אבן דרך חשובה בהתפתחות מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל. לולא פרופ' אוריאל רייכמן, שהגה את הקמתו והוציא אותו לפועל בכישרון ובמסירות יוצאים דופן, לא היה קם המרכז הבינתחומי ואין ראוי ממנו שתיקרא האוניברסיטה על שמו".
3 צפייה בגלריה
תמונתו של אוריאל רייכמן
תמונתו של אוריאל רייכמן
מייסד המרכז הבינתחומי בהרצליה, פרופ' אוריאל רייכמן
(צילום: דנה קופל)
המרכז הבינתחומי בהרצליה נוסד בשנת 1994 על-ידי פרופ' אוריאל רייכמן. במוסד לומדים כ-8,300 סטודנטים ומאז הקמתו סיימו את לימודיהם בו כ-32 אלף בוגרים, שהשתלבו בעמדות מפתח בכל מגזרי המשק והחברה.
במוסד עשרה בתי ספר, המציעים מסלולי לימודים לתארים ראשון שני ושלישי בתחומי המשפטים, מדעי המחשב והפסיכולוגיה; ומסלולים לתארים ראשון ושני במנהל עסקים וחשבונאות; ממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה; תקשורת; כלכלה; קיימות; ויזמות. בנוסף, הבינתחומי הוא המוסד האקדמי הבינלאומי ביותר בישראל (לפי נתוני המועצה להשכלה גבוהה). בבית הספר הבינלאומי ע"ש רפאל רקנאטי שבבינתחומי לומדים כ-2,200 סטודנטים מ-90 מדינות לתארים אקדמיים מלאים באנגלית.
פרופ' אוריאל רייכמן (79), נמסר, "הקדיש את חייו לעשייה ציבורית וערכית למען מדינת ישראל והחברה הישראלית. את המרכז הבינתחומי הרצליה יסד בשנת 1994, כאוניברסיטה פרטית אשר מציבה את הסטודנטים במרכז, מחנכת אותם למנהיגות ברוח ערכי הכרזת העצמאות, ודוגלת בחינוך ל'חירות ואחריות' – מימוש עצמי של הפרט, לצד תרומה לחברה הישראלית ולערכיה. פרופ' רייכמן הוא בוגר תואר ראשון ושני בהצטיינות מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים ובעל תואר דוקטור במשפטים מאוניברסיטת שיקגו, בארצות הברית. בשנים 1990-1985 שימש כדיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב".
זמן קצר לאחר ההודעה בירכו בעיריית הרצליה את המרכז הבינתחומי. ראש העיר משה פדלון אמר כי "זהו יום גדול עבור המרכז הבינתחומי ועבור העיר הרצליה. כל התודות מגיעות למייסד ולנשיא המרכז - פרופ' אוריאל רייכמן - איש של חזון וחינוך, שהוביל את המרכז להישגים חסרי תקדים ברמה הלאומית והבינלאומית. בזכות שיתוף הפעולה והרצון הטוב, כוננים קשרים טובים ופוריים בין הרצליה ובין המרכז. הקשרים כוללים שיתופי פעולה במגוון רחב של מיזמים, התורמים הן לעיר ולתושבים, והן לסטודנטים".