משלחת ישראל חוזרת לארץ מקהיר, לאחר שגם ראש ה-CIA ומשלחת חמאס עזבו - וגורמים המעורים בשיחות אמרו ל"פוליטיקו" כי הסיבה לכך היא בין היתר הלחימה במזרח רפיח. לדבריהם, "חמאס עדיין מוכן לדון בעסקה, אבל עזב למעשה את שולחן המשא ומתן בגלל הפעולה ברפיח". הם ציינו כי אין הדבר אומר שהשיחות קרסו לחלוטין. אנשי צוות אמריקניים עדיין בדוחא שבקטאר כדי לעקוב אחר המצב, ולהיות בקשר עם הצדדים.

גורם ישראלי אמר כי "היה משא ומתן אינטנסיבי עד לפני כמה שעות. ישראל העבירה את ההסתייגויות שלה מהצעת חמאס, וההסתייגויות כוללות פתרונות. עכשיו המתווכות ימשיכו להיות במגעים מול חמאס לקבלת התשובות. ישראל מבחינתה ממשיכה בפעולה ברפיח, במלוא העוצמה".
ב"ניו יורק טיימס" דווח כי השיחות בקהיר על עסקה מול חמאס הופסקו על רקע זעם שפרץ במהלכן, בעקבות המבצע המוגבל שאליו יצא צה"ל במעבר רפיח. לפי הדיווח, המבצע עורר את זעמם של המתווכים המצרים וגם של אנשי המשלחת של חמאס.
לפי הדיווח הפסקת השיחות מהווה מכשול - במיוחד על רקע העובדה שכמה גורמים שעקבו מקרוב אחרי המו"מ ראו סימנים לכך שניתן אולי להגיע להסכם כבר השבוע. לצד זאת, אחד הגורמים שצוטטו בדיווח אמר ל"טיימס" כי המתווכים לא מאמינים שחמאס או ישראל נטשו לחלוטין את השיחות, ושהפסקתן היא רק זמנית ולא "ירידה מהפסים".

ראש ה-CIA ביל ברנס, שערך מסע דילוגים בשבוע האחרון באזור בניסיון לקדם עסקה - ועם סיום השיחות עזב גם הוא את קהיר וחזר לארה"ב - ניסה לפי הדיווח לשכנע את ראש הממשלה בנימין נתניהו לא לדחות את ההצעה שהגיש חמאס ביום שני האחרון. ברנס נפגש איתו אתמול, לפי הדיווח במטרה לשכנעו להמשיך את המשא ומתן על אותה הצעה שהגיש חמאס.
גורמים אמריקניים אמרו ל"טיימס" כי הם מאמינים שניתן לצמצם את הפערים בין ישראל לחמאס. אחת ההצעות שהועלו, כך דווח, קוראת לחמאס לשחרר חטופים לאורך הפוגה בת 42 ימים - בתמורה למספר גדול הרבה יותר של מחבלים פלסטינים. לפי ההצעה, יהיה זה השל הראשון מבין שלושה שלבים שיכללו פעולות הדדיות בין הצדדים".
בעקבות הצהרת נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יבקש להביא בישיבת הקבינט הערב הצבעה על ביטול מוחלט של הכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה, מכלל המעברים. לדבריו, "גם לשיטת מי שתמך בהכנסת הסיוע, שבפועל עובר ברובו לחמאס ששולט עליו לחלוטין, הטענה הייתה שלולא הסיוע האמריקנים לא יסייעו לנו. עכשיו מתברר שגם אכלנו את הדגים המסריחים, וגם גורשנו מהעיר".
1 צפייה בגלריה
ראש ה-CIA ביל ברנס
ראש ה-CIA ביל ברנס
ביל ברנס. גם הוא עזב את קהיר
(צילום: Tom Williams/AP)
בתדרוך לעיתונאים שערך דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, הוא אמר כי ראש ה-CIA ברנס "עזב את האזור כפי שתוכנן מראש". לדברי קירבי, העמדה שארצות הברית מקדמת היא הפסקת אש זמנית, למשך שישה שבועות של הפוגה.
"אם נגיע להפסקת אש זמנית זה יהיה לגבי כל רצועת עזה, כולל רפיח", אמר קירבי בתגובה לדיווח ב-NBC, שלפיו ראש הממשלה בנימין נתניהו מסרב להפסקת אש אלא אם ישראל תוכל לבצע פעולות צבאיות ברפיח, גם במהלכה. גורם ישראלי הכחיש את הדיווח הזה, תוך שהוא מצטט את דבריו של שר הביטחון יואב גלנט, שאמר: "המבצע הזה יימשך עד שנחסל את חמאס באזור רפיח ובכל רצועת עזה או עד שיחזור החטוף הראשון".
"אם אני סינוואר ואני יושב במנהרה ורואה אנשים חפים מפשע נהרגים ברפיח יש לי פחות תמריץ להגיע לשולחן המשא ומתן", אמר קירבי. "ההערכה שלנו היא שאפשר לסגור את הפערים. ברנס חשב שהטקסט קרוב מספיק שאפשר לסגור את הפערים. הפערים עוד לא נסגרו וברנס בדרך הביתה. זה לא אומר שאין שיחות מתמשכות ושאנו מאבדים תקווה. אנחנו עדיין מאמינים שיש דרך להתקדם. אבל זה יצריך מנהיגות משני הצדדים ואומץ מוסרי משני הצדדים לקבל את העסקה הזאת".
דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, מת'יו מילר, התייחס הערב למגעים לעסקה, ואמר שוושינגטון ממשיכה לדון עם ישראל בכל הנוגע לשינויים שהציע חמאס למתווה העסקה שהוגש לו - ולנסות להשלים נוסח סופי להסכם. "כל מאמץ כזה קשה מאוד אבל אנחנו ממשיכים לנסות להגיע להסכם", אמר מילר בתדרוך לעיתונאים.
פורסם לראשונה: 20:17, 09.05.24