על רקע הביקורות על מחדל ההיערכות של המשטרה למהומות האריתריאים שלשום בדרום תל אביב, מפקד מחוז תל אביב ניצב פרץ עמר התראיין הבוקר (שני) ל-ynet Live ואמר כי "היינו ערוכים למהומות, אך הופתענו מעוצמת הכעס ושנאה שהתפרצה על השוטרים". לדבריו, "היו 200 שוטרים בזירה, לא היה צורך ביותר".
"כשמסתכלים מה זה היערכות לאירוע צריך להסתכל על כל המשתנים שבו", אמר ניצב עמר. "אי אפשר להסתכל על אירוע מסוים ולהגיד 'היו X שוטרים, היו צריכים להיות Y שוטרים'. בסוף כולנו מבינים שלדבר הזה צריך להיערך בעבודת מטה סגורה. היא עורכת לפעמים כמה ימים ובמקרים אחרים אפילו כמה שבועות, ולדבר הזה מתווספת תמונה מאוד ברורה לקראת מה אנחנו הולכים. לבסיס הזה אנחנו נערכים".
4 צפייה בגלריה
עמר פרץ
עמר פרץ
ניצב פרץ עמר. "לא היה צריך יותר מ-200 שוטרים בזירה"
(צילום: שאול גולן)
4 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
"השוטרים הרגישו סכנה לחייהם". ניידת שהושחתה בדרום תל אביב, שלשום
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
"המודיעין שלנו לא רק שלא צייר תמונה אופטימית, הוא צייר תמונה שכן יהיו מהומות וכן יהיו אירועים של אלימות, ולדבר הזה נערכנו", המשיך מפקד המחוז. "צריך לזכור שמדובר בזירה של 150 מטר. זה רחוב שיש מספר רחובות שבאים אליו במקביל, ומי שהסתובב שם לפני ביום שישי ראה יעד מבוצר של היערכות של אמצעים הנדסיים כמו מחסומים ועוד דברים נוספים. ולתוך ה-150 מטר האלה הצבנו 200 שוטרים. לא היה צריך יותר".
לדבריו, "בסופו של דבר משטרת ישראל היא משטרה חזקה ויש לה המון כוח, שאנחנו תמיד מרסנים אותו כדי שחלילה מישהו לא ייפגע באירועים האלה. באירוע הזה הדבר שהשתנה מבחינתנו והפתיע בצורה מאוד משמעותית הוא עוצמת הכעס והשנאה שהתפרצה על השוטרים. זה היה מפחיד ומאיים. גם שוטר הוא בן אדם, וגם שוטר פוחד לחטוף לום ממתכת לראש, כי זה מאוד לא נעים ולפעמים אפילו קטלני. הכלים שהמתפרעים החזיקו בידיים, הם נערכו אליהם בצורה מאוד מוקדמת, מדובר במשתנה שלא ידענו ולא הכרנו בעוצמות שלו".
מפקד המחוז אמר כי השוטרים לא קיבלו הנחיה להשתמש בנשק חם נגד המתפרעים. "השימוש נעשה מתוך מצוקה כי שוטרים הרגישו שהם בסכנת חיים ונאלצו לבצע ירי, רק אחרי שהם השתמשו בכל האמצעים הלא-קטלניים שהיו ברשותם. בסופו של דבר יש שישה שוטרים שדיווחו כי עשו שימוש בירי. ישנה השערה שחלק מהמסתננים החזיקו בנשק חם, הדברים האלה נבדקים. רוב הנפגעים לא נפגעו בזירה, הם התרוצצו במעגל הגדול והרחוק יותר ושם היו קטטות. חלקם אפילו נדקרו באופן קשה והרבה מהם הותקפו עם כל מיני כלים קרים והיו פגיעות ראש מאוד קשות.
"זו לא הייתה החלטה פיקודית, זו לא הייתה הוראה של מפקד שאמר 'תשתמשו בנשק'. זו הייתה החלטה נקודתית של איש משטרה שהרגיש מצוקה, ושאלמלא הוא יעשה שימוש בנשק הוא ייפגע באופן אישי ועלול אפילו לקפח את חייו. אני מגבה אותם, לא היה להם ברירה, אחרת הייתי צריך לשבת עליהם שבעה, אני וכל השוטרים שלנו. שוטר שיודע שהוא הולך לקפח את חייו ויש לו סמכות להשתמש בנשק - אז הוא עושה זאת. נעשה שימוש בכל האמצעים שעמדו לרשותם, שזה אמצעי אל-הרג כמו ספוג, רימוני הלם וגז, שלא בלמו את ההמון הפורע. אלפים רצו לעבר השוטרים, והם פשוט שטפו אותם".
4 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
"בודקים אם חלק מהמסתננים החזיקו בנשק חם"
(צילום: AP /Ohad Zwigenberg)
עמר הוסיף: "לא יכולנו להכניס יותר שוטרים ממה שהכנסנו שם. זאת פשוט זירה מאוד קטנה, לא בגלל מחסור בשוטרים. המחסור בשוטרים יבוא לידי ביטוי בשגרה, כי כשעושים 'ריכוז מאמץ' לוקחים אפילו מאיפה שאין, אבל אי אפשר לקחת תמיד. בשגרה אנחנו חלשים, למה? כי חסרים שוטרים, ובסוף אנחנו משתמשים במה שיש לנו מסביבנו".
מפקד המחוז הרגיע ואמר כי המשטרה ערוכה לאירועים רב-זירתיים פוטנציאליים שעלולים להתרחש בעתיד, כמו אירועי "שומר החומות": "במצבי חירום אנחנו נעגן כוח משמעותי שהוא כבר מתוכנן ברמת התכנון. אנחנו מקפיצים אותו כמובן מהשגרה, אבל הוא ייתן מענה כדי שאזרחי תל אביב-יפו יהיו מוגנים. הפקנו הרבה לקחים מאז אירועי 'שומר החומות'".