סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה בצהריים (יום ד') כי המתווכים הקטארים מנסים לגבש עסקה בין ישראל לחמאס שבמסגרתה ישחרר ארגון הטרור כ-50 אזרחים המוחזקים כבני ערובה בעזה, בתמורה להפסקת אש בת שלושה ימים ולשחרור נשים פלסטיניות וקטינים פלסטינים המוחזקים בבתי כלא בישראל. לפי ההצעה הקטארית, גם הסיוע ההומניטרי לעזה יגדל כחלק מהתמורה.
2 צפייה בגלריה
משפחות החטופים צועדות לכיוון ירושלים
משפחות החטופים צועדות לכיוון ירושלים
הצעדה למען החטופים, היום בדרך לירושלים
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
הכותרת
כאב של לוחמים: היחידות ביקשו קב"ן ביום הראשון למלחמה
25:36

לפי סוכנות רויטרס, הדיווח שלה נשען על "גורם רשמי" שתודרך בפרטי המשא ומתן. היא מדווחת כי חמאס הסכים לקווי המתאר הכלליים של העסקה, אבל ישראל טרם הסכימה להם, והמשא ומתן על הפרטים נמשך. בסוכנות הדגישו כי לא ברור כמה נשים וקטינים תשחרר ישראל מבתי הכלא במסגרת העסקה המוצעת. עוד נכתב בדיווח כי במסגרת העסקה יהיה חמאס חייב למסור רשימה מלאה של כל האזרחים המוחזקים בידיו ועודם בחיים. כך או כך, הגורם ששוחח עם סוכנות הידיעות אמר כי שחרור של כל החטופים אינו עומד על הפרק לפי שעה.
בדיווח של רויטרס צוין כי אחד המכשולים העומדים בפני עסקה רחבה יותר מזו שמציעה קטאר הוא העובדה שכלל לא ברור אם חמאס מסוגל לגבש כעת רשימה מדויקת של כל בני הערובה שבהם מחזיקים אנשיו, בהתחשב בקשיי התקשורת שפוקדים את הרצועה מאז תחילת ההפצצות של צה"ל. גם כינוסם של כל בני הערובה לצורך שחרורם בבת אחת, כפי שדורשת ישראל, יהיה משימה לוגיסטית קשה עבור חמאס בלי הפסקת אש.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
השר גנץ. "גם אם נידרש להפוגה כדי להחזיר את חטופינו, לא תהיה עצירה בלחימה"
(צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko)
הדיווח על העסקה הקטארית בא זמן קצר אחרי שהשר בני גנץ העלה בקריה את האפשרות של הפוגה בלחימה לצורך החזרת חטופים. "גם אם נידרש להפוגה בלחימה כדי להחזיר את חטופינו, לא תהיה עצירה בלחימה עד שנשיג את מטרותינו", אמר גנץ. "אנחנו ממשיכים בכל המאמצים כדי להשיב את הבנות והבנים לגבולם".
שלשום טענה הזרוע הצבאית של חמאס, "גדודי עז א-דין אל-קסאם", כי הודיעה למתווכים הקטארים שהיא מוכנה לשחרר עד 70 נשים וילדים המוחזקים בשבי בתמורה להפסקת אש בת חמישה ימים. בישראל הועלה החשש שהפוגה ארוכה כל כך בלחימה לא רק תאפשר לחמאס לארגן מחדש את כוחותיו כדי להילחם ביתר יעילות בהמשך, אלא גם תאפשר לו בינתיים להציג את ההרס בעזה לתקשורת העולמית וכך להפחית את מרחב הלגיטימציה להמשך הפעולה הישראלית. הפוגה קצרה יותר, של שלושה ימים, עשויה להפחית מעט את הדאגה הזו.