1 צפייה בגלריה
מטיילים ביום העצמאות ה-75 למדינת ישראל בכינרת
מטיילים ביום העצמאות ה-75 למדינת ישראל בכינרת
יום חם בכינרת, בחודש שעבר
(צילום: אושרי בן דור, איגוד ערים כינרת)
עמית סביר, מנהל החיזוי המטאורולוגי בשירות המטאורולוגי, אמר היום (שני) כי "כבר מחר נרגיש את השרב ברוב אזורי הארץ, כשהשיא יהיה ביום שישי כשבהרבה אזורים הטמפרטורות יהיו מעל 40 מעלות". לדבריו "במקביל, יהיו הרבה עננים ויתכנו גשמים מקומיים. בהדרגה במהלך היום נראה גם אובך שיגיע לאזור שלנו".
לפי סביר, "זה שרב כבד מאוד, קיצוני, ולכן עומס החום מאוד כבד. מומלץ לא להסתובב בשעות היום מחוץ לבית ולהישאר בבתים או במקומות ממוזגים. מדובר בטמפרטורות מאוד חריגות. יש לו פוטנציאל להיות השרב הכי כבד שנראה הקיץ. כל מי שלא צריך להיות בחוץ, מומלץ שלא ייצא. השרבים הכבדים מאופיינים לחודש מאי. לפי הפוטנציאל זה משהו קיצוני אבל לא משהו שלא היה בעבר. זה קורה מדי מספר שנים, אבל לא טמפרטורות שקורות מדי שנה".
לקראת מזג אוויר קיצוני מאוד ביום שישי, מנהל החיזוי הוסיף כי "השיא זה יום שישי, שהוא משמעותי, ובשבת כבר תהיה ירידה משמעותית בטמפרטורות. אבל עדיין באזוריים הפנימיים, בהרים ובמזרח הארץ הטמפרטורות יהיו גבוהות מהרגיל". לפי סביר, "בתחילת השבוע הטמפרטורות יחזרו להיות רגילות לעונה". לפי התחזית של חזאי ynet דני רופ, ביום שבת השרב יישבר, אבל מזג האוויר עדיין יהיה חם. בראשון הטמפרטורות צפויות לרדת.
גם ברשות הטבע והגנים הזהירו את המטיילים מפני השרב הכבד הצפוי ביום שישי, והודיעו כי חל איסור מוחלט להדליק אש בשמורות טבע וגנים לאומיים בשל סכנת שריפות. "ניתן לטייל באתרים שבהם משך הטיול קצר, המסלול מוצל וקיימים בהם מקומות להתרעננות ומי שתייה. בשל התנאים תיתכן סגירת מסלולי טיול", נמסר עוד.

יותר מ-120 שריפות פרצו במהלך השבת האחרונה בחסות השרב. טפסר איציק עוז, מפקד מחוז דרום בכבאות והצלה, אמר בריאיון ל-ynet radio כי השריפה המאתגרת ביותר הייתה ביער כרמיה שבעוטף עזה. לשריפה הגדולה שהשתוללה שם במשך שעות קדם משחק של כ-100 אזרחים ברובי "איירסופט" ביער. אלו התחלקו לכמה קבוצות, וחלק מהם אף הדליקו אש בשטח הפתוח והעשבוני - ועל פי החשד גרמו לשריפה. בכבאות אמרו כי אחד המוקדים היה סיר פויקה שהונח במקום מסוכן, ומוקד נוסף היה מנגל שהודלק בשטח מיוער. שלושה חשודים בארגון האירוע עוכבו לחקירה בחשד להפרת הצו האוסר על הדלקת אש עקב מזג האוויר הקיצוני, ושוחררו אחר כך.
"נמנע אסון כבד", אמר טפסר עוז. "העובדה שהיה שרב כבד, לחות נמוכה, רוח שהגיעה עד 30 קשר, אלה דברים שבגינם אנחנו מוציאים את הצו. והצו הזה הוא תקנה מחייבת על פי דין. האכיפה מתבצעת על ידי משטרת ישראל, כל אחד מאיתנו שרואה את הדברים, צריך להודיע".