גורם צבאי בכיר התייחס בצהריים (יום רביעי) למבצע בשכם, שבו נהרגו 11 פלסטינים - רובם מחבלי "גוב האריות" - ואמר כי מערכת הביטחון עלולה להתמודד עם הסלמה ערב הרמדאן. "חומר הבערה כבר פה", אמר. "אותן תופעות שהיו בשנת 2022 קיימות גם עכשיו, וצריך רק גפרור". במקביל הודיעה המשטרה על העלאת רמת הכוננות שלה בעקבות האירועים בשכם.
הערב פרסמה גם ארצות הברית התייחסות למבצע בשכם, ואמרה כי על אף שהיא מבינה את צורכי הביטחון של ישראל - היא מודאגת ממספר ההרוגים הרב בפעולה, שעלול לדבריה "לפגוע במאמצים לרגיעה". מחלקת המדינה האמריקנית קראה לשני הצדדים "להימנע מפעולות שיסלימו את המתיחות".


6 צפייה בגלריה
עימותים בשכם
עימותים בשכם
שכם, היום
(צילום: AFP )
6 צפייה בגלריה
עימותים בשכם
עימותים בשכם
(צילום: AFP )
6 צפייה בגלריה
שלושת המחבלים שחוסלו באזור המבנה: ווליד דחיל, חוסאם אסלים ומוחמד ג'ניידי
שלושת המחבלים שחוסלו באזור המבנה: ווליד דחיל, חוסאם אסלים ומוחמד ג'ניידי
שלושת המחבלים שחוסלו באזור המבנה: ווליד דחיל, חוסאם אסלים ומוחמד ג'ניידי
ההודעה על ההרוג ה-11 במבצע נמסרה ממשרד הבריאות הפלסטיני הערב. לטענת המשרד, ההרוג הוא גבר בן 66 שנחנק מגז מדמיע במהלך הפעילות של כוחות הביטחון בעיר. לטענת הפלסטינים, לפחות שלושה מההרוגים לא השתתפו בחילופי האש עם כוחות הביטחון - ובהם גם גבר בן 71 וגבר בן 64.
לדברי הגורם הצבאי הבכיר, אותו "גפרור" יכול להיות למשל מחבלים חמושים שיבצעו פיגוע כפי שהם רוצים לעשות. "אנחנו ערוכים ומוכנים לפיגועי נקם, וחד-משמעית נערכים אליהם", אמר. על רקע איומי ארגוני הטרור, ובהם חמאס והג'יהאד האיסלאמי, להגיב על המבצע, אמר הגורם כי "פיגועי נקם עלולים לקרות לא רק ביהודה ושומרון אגב - אלא גם בירושלים ובעורף. אנחנו מחזקים את הכוחות גם בקו התפר. גם אחרי המבצע בג'נין שהסתיים בתוצאות דומות היו ניסיונות לפיגועים ביהודה ושומרון, והם פגשו קצה חזק".
הגורם ציין כי על אף שברמדאן, שמתחיל השנה ב-22 במרץ, יש חיכוך רב יותר בגלל העלייה להר הבית, "הגפרור" עלול להידלק גם לפני כן, או אחריו. "לא הייתי מסמן את הרמדאן דווקא כיום ספציפי", אמר. "אנחנו עושים המון בהיבטי סיכול והיבטי חיזוק ההגנה, וזווית כניסה והתארגנויות אל מול כוחותינו". הגורם הצבאי סימן את הלוויות המחבלים שנהרגו כדבר שעלול לגרום ל"אדוות" ולהתנגשויות נוספות בין צה"ל לפלסטינים.
על הרקע הזה, בימים האחרונים הועברו מסרים לרשות הפלסטינית שלפיהם ישראל מעוניינת ברגיעה לפני הרמדאן, ולא בהסלמת המצב.
בינתיים, אחר הצהריים הודיעה כאמור המשטרה על העלאת רמת הכוננות שלה, בתום דיון הערכת מצב מיוחד שכונס. העלאת הכוננות, כך נמסר, תכלול עיבוי של מערכי הביטחון השוטף - בדגש על יישובי קו התפר, ירושלים וערים מרכזיות נוספות. "כל זאת מתווסף לתגבור מערכים קיימים במזרח ירושלים ובקו התפר שכוללים פלוגות מילואים וכוחות מיוחדים", מסרה המשטרה.
6 צפייה בגלריה
עימותים בשכם
עימותים בשכם
97 נפצעו. בעיר העתיקה בשכם
(צילום: AFP )
6 צפייה בגלריה
עימותים בשכם
עימותים בשכם
(צילום: AFP )
6 צפייה בגלריה
כלי הנשר שנתפסו
כלי הנשר שנתפסו
נשקים שנתפסו במבצע
(צילום: דובר צה"ל)
כוחות הביטחון פעלו הבוקר בעיר העתיקה בשכם, שם כיתרו בית ובו מבוקשים פעילי "גוב האריות". שלושה מחבלים חוסלו, בהם שניים שהתבצרו בבית, אחד נוסף שניסה להימלט ממנו ונורה - ועוד שבעה בחילופי אש. מבין 11 ההרוגים בכל המבצע, שישה השתייכו לארגון "גוב האריות". לטענת משרד הבריאות הפלסטיני, הרוג נוסף היה גבר בן 72 ששמו עדנאן סבע בערה.
אחד מאותם המחבלים שהתבצרו בבית שכותר וחוסלו היה חוסאם אסלים (24), חבר בחוליה שביצעה את הפיגוע שבו נפל לוחם סיירת גבעתי סמ"ר עידו ברוך, ופעיל המזוהה עם "גוב האריות". שניים נוספים שהתבצרו בבית וחוסלו הם מוחמד ג'ניידי אבו-בכר (24), וווליד דחיל (24), אנשי "גוב האריות" שביצעו פיגועי ירי לעבר כוחות צה"ל בחודשים האחרונים.
לפי "גוב האריות", בחילופי האש נהרגו כאמור שישה מפעילי הארגון - שלושת המחוסלים בבית, ואיתם גם מוחמד ענבוסי, תאמר מינאווי ומוסעב עוויס. לפי משרד הבריאות הפלסטיני, בעימותים נפצעו 97 בני אדם - בהם שישה שמצבם קשה אחרי שנורו.
לדברי הגורם הצבאי הבכיר, הפעילות התבצעה לאור יום בגלל דחיפות לפעול אל מול החוליה מ"גוב האריות" שהייתה מעורבת בהרג הלוחם עידו ברוך. "בשעות הבוקר התקבלה אינדיקציה לגבי מיקום החמושים במבנה. בוצעה סגירה על המבנה עם ימ"מ ושב"כ בטכניקת "סיר לחץ". המבוקשים סירבו לצאת ולהיכנע - ואף המשיכו לירות מתוך המבנה", הסביר הגורם. אחד משלושת המתבצרים בבית ניסה לברוח דרך החלון, נורה - ונהרג. לאחר מכן המשיכו הכוחות לקדם אמצעים נוספים כדי לגרום למבוקשים להסגיר עצמם, עד שהפילו את המבנה על יושביו.
לפי הגורם, "ההרוגים הפלסטינים הם חמושים שירו על הכוחות. חוץ מהשלושה שנהרגו במבנה, גם ההרוגים האחרים הם חמושים שירו. מוכרת הטענה לגבי מותו של פלסטיני בן 72. צריך לראות באיזה נסיבות הוא נהרג".