תארו לכם שראשי ערים ומועצות ערביות היו שולחים מכתבי ברכה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון יואב גלנט על מבצע מוצלח בצפון השומרון, שבו סוכל פיגוע גדול, או לאחר מבצע ברצועת עזה, שבו חוסלו בכירים בג'יהאד האיסלאמי. הסיכוי שדבר כזה יקרה היום הוא דמיוני ביותר.
אבל זה מה שקרה אחרי מלחמת ששת הימים, כשמנהיגים ערבים-ישראלים שלחו מכתבי ברכה לראש הממשלה לוי אשכול, לנשיא זלמן שז"ר ולשר הביטחון משה דיין. במכתבים ובמברקים הם היללו את צה"ל, והיו גם כאלו שהרחיקו לכת והציעו לתרום את כל רכושם לצבא.

"יחי צה"ל"

מאות מכתבים ומברקים שנשלחו מערבים-ישראלים, בהם בכירים, לאשכול, שז"ר ודיין, פורסמו החודש על ידי ארכיון המדינה. חלק מהמכתבים והמבקרים נכתבו בערבית, אחרים בעברית, ובכולם ברכות ושבחים על הניצחון במלחמה, כמה חודשים אחרי ביטול הממשל הצבאי על ערביי ישראל.
"בשמי ובשם תושבי יפו הערבים, מברך בשמחה את כבודכם ואת צה"ל ואת עם ישראל, לרגל ניצחוננו", כתב לראש הממשלה חמיס ערביד, בשם ועדת יפו. "אני אומר לכבודכם ולעם הישראלי – חג שמח. אנו מברכים את צעדכם לשלום העיר העתיקה, לבירת ישראל ירושלים. זו תקוותנו וזו תקוות כל הדתות. ידוע שישראל היא הדוגלת בחופש הדתות".
10 צפייה בגלריה
מכתב ברכה מועדת יפו
מכתב ברכה מועדת יפו
מכתב הברכה מוועדת יפו. "מברכים את צעדכם לשלום"
(באדיבות ארכיון המדינה)
10 צפייה בגלריה
מכתבו של ראש המועצה המקומית משהד
מכתבו של ראש המועצה המקומית משהד
"מתפללים לאלוהים שיביא שלום לאזור הזה"
(באדיבות ארכיון המדינה)
ברכות "חמות ולבביות לרגל הניצחון המזהיר של צבא הגנה לישראל" שלח לאשכול גם מוחמד חסן, ראש המועצה המקומית משהד, בשם המועצה וכל תושבי הכפר. "אנו מתפללים לאלוהים שיביא שלום לאזור הזה". עזאם עזאם, חבר המועצה באעבלין, בירך את הנשיא שז"ר: "מברך אתכם על הניצחון ההיסטורי באיחוד ירושלים בירת ישראל, ועיר ציון הנצחית. יחי צה"ל".
סרור פרג', המוכתר של עילבון שליד צומת גולני, כתב לאשכול: "איחולנו הלבביים לניצחון צה"ל. מאחלים לכם ניצחון והכרעה בזירה הבינלאומית ובשורת השלום תצא מישראל".
10 צפייה בגלריה
מכתבו של מוכתר עילבון
מכתבו של מוכתר עילבון
(באדיבות ארכיון המדינה)
גם מוכתר בענה ונכבדי הכפר שלחו מכתב שבו שילבו בין השמחה לעצב: "נכבדי ומוכתר כפר בענה מביעים את צערם על אבדות צה"ל במערכה ולעומת זאת מברכים אתכם על הניצחון המזהיר בכל החזיתות".
בפורדיס התקיימה ב-10 ביוני ישיבת מועצה שעסקה באיחולי ניצחון לצה"ל, ובשאלה מי יחתום על ההמחאות של המועצה, שליד זכרון יעקב. גזבר פורדיס כתב: "הנני, בשם מועצת פורדיס, מאחל למדינה, לשלטונות ולצה"ל על ניצחונם, ואנחנו תקווה ואולי יהיה זה צעד לשלום באזורנו בכלל, ולמוסלמים בפרט, אשר יעזור להם לבקר במקומות הקדושים". בנוגע לשאלה החשובה, הוחלט בישיבה שעל ההמחאות יחתמו יו"ר המועצה והגזבר, לאחר שסגן יו"ר המועצה התפטר.

"חובה על כל אחד לעזור לחייליו האמיצים"

לצד המכתבים והברכות התקבלו גם מכתבים עם המחאות כספיות. היועץ לענייני ערבים של אשכול, שמואל טולידאנו, קיבל מכתב מאחמד חלאילה מסכנין, שאליו צורפה המחאה בסך 50 לירות, תרומה למשרד הביטחון ולצה"ל. "חובה על כל אחד לעזור לחייליו האמיצים שמגינים עלינו. מברך את צה"ל על ניצחונו".
10 צפייה בגלריה
מכתבו של עומר חאג' יחיא מנצרת
מכתבו של עומר חאג' יחיא מנצרת
תושב נצרת שולח 200 לירות לטובת "המאמץ המלחמתי"
(באדיבות ארכיון המדינה)
גם רקאד יעד דקואר, מהכפר פסוטה, לא הסתיר את התרגשותו מהניצחון במלחמה. "בשם ניצחונות צה"ל, צבא הניצחון והשלטון הנצחי, מביע לכבודכם ולכבוד הרמטכ"ל יצחק רבין, ולשר הביטחון משה דיין, את ברכותיי הלבביות, עם תרומתי בסך 200 לירות לצה"ל. תקוותי להחלמת כל הפצועים. אני מקווה שניצחונות אלו יהיו פתח לשלום באזורנו ובעולם כולו".
בכלל, ההישג הצבאי והצבא עמדו במרכז לא מעט ברכות ואיחולים שהגיעו לראשי המדינה. "הנני פונה לכבוד מעלתו בברכותיי הלבביות בראש מורם וגאווה על ניצחונו הגדול של צבא הגנה לישראל בקרב על האויב", כתב מוחמד סלימאן מעראבה לאשכול. "כמו כן, עליי לציין שבכל התקופה שעברה הייתי בטוח שצה"ל יעמוד טוב במבחן, וילמד את האויב שיעור טוב לעתיד".
10 צפייה בגלריה
מכתבו של סלאמה כליל אנסיראת מטייבה
מכתבו של סלאמה כליל אנסיראת מטייבה
מכתב ברכה לראש הממשלה מתושב טייבה. "מאחל לצה"ל יותר ויותר ניצחונות"
(באדיבות ארכיון המדינה)
סלאמה כליל אנסיראת כתב לנשיא שז"ר: "מביא לכבודך את ברכתי הלבבית על ניצחונו המוחלט של צה"ל בגבולות מדינתנו ומחוץ לגבולות ומאחל לכבודך חיים ארוכים ומאושרים ולצה"ל יותר ויותר ניצחונות ולמדינתנו עתיד זורח ושלום".
רקיה אבו נעדל מכפר עארה בירך את ראש הממשלה אשכול ורעייתו מרים "על ניצחון צה"ל על מחרחרי הריב ומבקשי השמדת העם. ברכותיי לך ולצה"ל על נצחונו המזהיר והצלת המדינה. יהיה אלוהים עמכם בכל דרככם וייתן אתכם עליון על כל עמי הארץ. תחי מדינתנו לעולם וחסדי אלוהים לא יסורו ממנה".
10 צפייה בגלריה
מכתבו של פדל מוחמד אחמד מעראבה
מכתבו של פדל מוחמד אחמד מעראבה
מכתבו של פדל מוחמד אחמד מעראבה. "הייתי בטוח שצה"ל ינצח את האויב"
(באדיבות ארכיון המדינה)
פדל מוחמד אחמד מעראבה שיבח גם הוא את צה"ל במכתב שכתב בכתב יד ונשלח לנשיא שז"ר. "הייתי בטוח שצה"ל ינצח את האויב וילמד אותו שיעור טוב לעתיד". אחמד שלח גם הצעה יוצאת דופן: "כמו כן, אני מעמיד את עצמי ואת כל בני משפחתי ואת כל רכושי לרשותו של צה"ל בכל עת. אני מקווה שהשלום ישרור בעתיד בסביבתנו ויחיו צה"ל וכל בני ישראל בשלום כל הזמן".
היו גם כאלו שהציעו במפורש להתגייס לצה"ל. אחד מהם הוא אניס דניאל מנצרת, שכתב לאשכול: "לרגל כיבוש של העיר העתיקה וכל המדינות והכפרים שכבשנו על ידי צה"ל, אני מקווה שיהיה שלום".

"לא נצא מהשטחים שכבשנו בדם ודמעות"

רבים מהמברכים לא יכלו להתעלם מהרחבת גבולות המדינה במלחמה. "בשמי ובשם משפחת סאלם מברכים אתכם על הניצחון המוחלט של צה"ל", כתב לאשכול עבד אל קאדר סאלם. "מקווים שיתקיימו גבולות המועד – מנילוס עד פרת בקרוב האפשרי, ומקווים שדגל המדינה יתנופף בכל קצוות העולם".
10 צפייה בגלריה
ראש הממשלה אשכול מבקר בשטח. "מקווים שיתקיימו גבולות המועד מנילוס עד פרת בקרוב האפשרי"
ראש הממשלה אשכול מבקר בשטח. "מקווים שיתקיימו גבולות המועד מנילוס עד פרת בקרוב האפשרי"
ראש הממשלה אשכול מבקר בשטח. "מקווים שיתקיימו גבולות המועד מנילוס עד פרת בקרוב האפשרי"
(צילום: במחנה, באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון)
חאלד מחמוד עותמאן מסכנין כתב לראש הממשלה:" לרגל ניצחונו המזהיר של צה"ל ולרגל שחרורו המלא של החלק השני של ארץ ישראל ופתיחת מצרי טיראן החיוניים למדינתנו, אני מאחל למעלתו ולצה"ל ולמדינת ישראל כל טוב, הצלחה, שגשוג, חיי שלווה, ביטחון ושלום לעולם". מכתבים זהים שלחו גם מחמד אבו בקר ומישל ווהבי מעכו.
סעיד אחמד סח מעראבה שלח מכתב ארוך לאשכול, לפני המלחמה ואחריה. "ב-28 במאי שלחתי מכתב תמיכה ואיחולים בשמי ובשם משפחת סח. במכתבי הנ"ל אמרתי 'אם יכריחו אותנו להיכנס למלחמה – ננצח אותם ועמנו אלוהי ישראל ובני ישראל וכל האנושות התומכת בצדק וביושר ובשלום ובחופש. ציינתי שצה"ל יוכיח גם הפעם את גבורתו ואת כשרונו כמו שעשה בכל מלחמה שהוכרח להילחם בה".
10 צפייה בגלריה
חייל ישראלי במזרח ירושלים אחרי שחרור העיר. "הפעם לא נצא מהשטחים שכבשנו בדם ובזיעה ובדמעות"
חייל ישראלי במזרח ירושלים אחרי שחרור העיר. "הפעם לא נצא מהשטחים שכבשנו בדם ובזיעה ובדמעות"
חייל ישראלי במזרח ירושלים אחרי שחרור העיר. "הפעם לא נצא מהשטחים שכבשנו בדם ובזיעה ובדמעות"
(צילום: לע"מ)
בהמשך המכתב כתב סח: "ועכשיו, סלחו לי, לברך אתכם ולברך את צה"ל ולברך את עצמי על הניצחון הגדול, הנפלא שהתגשם ובא למעשה על ידי הכוח המרתיע של חילות צה"ל ועם ישראל". הוא גם שלח מסר פוליטי לראש הממשלה: "הפעם לא נצא מהשטחים שכבשנו בדם ובזיעה ובדמעות. נצא לאחר ערבויות בינלאומיות מוחלטות לשלום לתמיד ומכבוד לישראל, וחופש שיט בסואץ ובטיראן ובכל מקום".
מברק לראש הממשלה אשכול נשלח מסעיד אחמד עודי, מוסטפה שראם, מחמוד אבו גחלה ופייק אבו חגלה מג'לג'וליה: "חזק ואמץ לצה"ל ולמדינה כולה, שהנחיל את הניצחון הגדול, ויכול לאויבינו. נודה לממשלה ולמוסדותיה בשמירתם על האזרחים הערבים בתקופה הקרובה. מי ייתן והאחווה והשלום והידידות ישררו בין ישראל ושכנותיה".

"תחי הרעות בין שני עמי הארץ"

לא מעט מכתבים התקבלו גם מאנשי חינוך ובתי ספר. מפקח החינוך הערבי בנצרת, ראיף זועבי, שלח מכתב ברכה לראש הממשלה, שבו כתב: "קבלו נא מיטב ברכותי, וברכות כל בתי הספר הערביים בנצרת ובאזור על הניצחון המדהים של צה"ל". בהמשך הוא כתב "תנחומינו בחללי האומה, תחיה ותחזק מדינת ישראל".
10 צפייה בגלריה
מכתבו של ראיף זועבי מנצרת
מכתבו של ראיף זועבי מנצרת
מכתבו של ראיף זועבי. "איחולנו לניצחון דומה במערכה המדינית, שיבוא שלום קבוע בארצנו ובאזור"
(באדיבות ארכיון המדינה)
מברק נוסף מנצרת הגיע מרפיק אסאלח, מפקח משרד החינוך לערבים. הוא כתב לאשכול: "שמח אני לשלוח לממשלתכם בשם כבודך מיטב ברכותי בשמי ובשם מנהלי ומורי בית הספר באזור פיקוחי על הניצחון האדיר, אשר השיגו כוחות צה"ל. אינשאללה שיתפשט השלום בארץ השלום".
גם בבית ספר התיכון בטייבה הביעו סיפוק מתוצאות המלחמה. במברק שנשלח לראש הממשלה אשכול נכתב: "שלוחות ברכותנו לצה"ל המנצח ולליכוד הפנימי שהביא לניצחון מזהיר". למברק, כך נכתב, צורפו מאה לירות לקרן הביטחון.
עבד אלגני קאדרי, מנהל בית הספר בנחף, כתב לשז"ר: "בשם מורי ותלמידי בית הספר, הנני להגיש להוד מעלתו את מיטב איחולינו וברכותינו על הניצחון הגדול שהגשים צה"ל על האויבים. תהא מדינת ישראל מדינה עצמאית".
גם בכעביה שלחו מכתב ברכה לראש הממשלה. עלי ביראנו מבית הספר ביישוב, כתב: "בשמנו ובשם צוות המורים בבית הספר כעביה, מביעים רגשות הערכה לצה"ל ולממשלה ולעם בניצחון. ברכתנו לכל בית ישראל. ברכת מזל טוב ושלום קרוב".
10 צפייה בגלריה
מכתב מצוות בית הספר בסכנין
מכתב מצוות בית הספר בסכנין
המכתב מבית הספר בסכנין. "לשלוח כרטיס של רוה"מ"
(באדיבות ארכיון המדינה)
מסר הגיע גם מצוות המורים בבית הספר היסודי בדיר-חנא ברכו את צה"ל. במברק שנשלח לאשכול, נכתב: "קבלו נא את ברכותינו על נצחון צה"ל. אנו משתתפים ביגונן של משפחות הגיבורים שנפלו בקרב העם הישראלי. תחי הרעות בין שני עמי הארץ".
גם מערכת החינוך בסכנין שלחה ברכה לאשכול. "מנהלי ומורי בתי הספר הממלכתיים היסודיים בסכנין א' ב' וג' מברכים את ראש הממשלה לוי אשכול בניצחון צה"ל", נכתב במברק. בהערה של לשכת ראש הממשלה נכתב כי יש לשלוח כרטיס ברכה של אשכול לשולחי המברק.