לקראת היום הבינלאומי למאבק באלימות במשפחה שיצוין בשבוע הבא, משרד הרווחה והביטחון החברתי פרסם הבוקר (יום ד') את הנתונים השנתיים שלו, שמצביעים על המשך העלייה בדיווחים על מקרי אלימות. על פי הנתונים, מתחילת שנת 2021 ועד לחודש אוקטובר התקבלו 7,977 פניות בנושא אלימות במשפחה במוקד המשרד - עלייה של 10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
לצד זאת, נרשמה ירידה בבקשות למקלטים לעומת שנת 2020, שרשמה שיא של כל הזמנים. הנתונים השנה דומים לאלו שהיו לפני הקורונה, בשנת 2019. "אלימות במשפחה הינה תופעה חברתית קשה ביותר, אך זאת לא גזירת גורל", אמר שר הרווחה והביטחון החברתי, מאיר כהן. "ביכולתנו כחברה להפנות משאבים לטיפול בפגועים ולספק לנפגעים ולנפגעות הגנה ותמיכה מלאה. לא נשלים עם מצב שבו הבית הופך למלכודת של אלימות ופחד".
20 נשים נרצחו בישראל מאז תחילת 2021. התקציב עבור התוכנית הלאומית למאבק בתופעת האלימות במשפחה, שהיה אמור לעמוד על 250 מיליון שקלים בשנה, עדיין הועבר באופן חלקי. ב-2021 התקבלה תוספת תקציב לתוכנית והוא עלה מ-60 מיליון ל-105 מיליון, והוא צפוי לעלות בשנת 2022 ל-155 מיליון שקלים בשנה. העלייה נובעת על פי ההערכות, בין היתר, בגלל העלאת המודעות והשיח הציבורי האינטנסיבי בנושא אלימות במשפחה, שגרם לנשים רבות לזהות את הסיטואציה שבה הן נמצאות ולפנות לעזרה.
"אחת ההתפתחויות החשובות ביותר בתחום האלימות במשפחה היא חידוד של הגדרת המושג של אלימות במשפחה, ומה נחשב לאלימות", אמרה סמנכ"לית שירותים חברתיים ויו"ר הוועדה הבין-משרדית לטיפול באלימות במשפחה, איריס פלורנטין. "למדנו שלא רק אלימות פיזית פוגעת בנשים ובילדים".