3 צפייה בגלריה
גלי צה"ל
גלי צה"ל
תחנת גלי צה"ל
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט זימן דיון מכריע בשאלה אם ניתן לסגור את גלי צה"ל ללא חקיקה. הסיבה: חילוקי דעות בנושא בקרב צמרת מחלקת ייעוץ וחקיקה בשאלה האם אפשר לסגור את התחנה הצבאית ללא חקיקה של הכנסת. כלומר, על-פי שיקול דעתם של שר הביטחון והרמטכ"ל.
בנוסף, מסמך משפטי של מערכת הביטחון שנחשף לפני כחודש בידיעות אחרונות וב-ynet קבע כי הסמכות לסגירת גלי צה"ל היא בידי שר הביטחון והרמטכ"ל, ללא צורך בחקיקה.
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן, עמית סגל וירון דקל
אביגדור ליברמן, עמית סגל וירון דקל
אולפן גלי צה"ל
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון )
בדיון שיתקיים השבוע בלשכת היועץ מנדלבליט ישתתפו הפרקליט הצבאי הראשי, היועץ המשפטי למערכת הביטחון והמשנים ליועץ רז נזרי ומאיר לוין.
ל-ynet נודע כי על הפרק מונחות שלוש חלופות להכרעה: סגירת גל"צ מחייבת חקיקה, סגירת גל"צ שאינה מחייבת חקיקה, אלא החלטת ממשלה בלבד וסגירה שנתונה לסמכות שר הביטחון ולשיקולו.
3 צפייה בגלריה
טקס מנוי פרקליט המדינה משרד המשפטים
טקס מנוי פרקליט המדינה משרד המשפטים
יזמן דיון מכריע. היועמ"ש מנדלבליט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כפי שצוין, לפני כחודש העביר הייעוץ המשפטי של משרד הביטחון לשר הביטחון בני גנץ ולרמטכ"ל אביב כוכבי חוות דעת שבה נאמר כי אין צורך בחקיקה לסגירת התחנה, וכי בסמכות שר הביטחון והרמטכ"ל לסגור אותה כיחידה צבאית.
במסמך נכתב עוד כי התחנה אינה פועלת מכוח הסמכה מפורשת בחוק. עוד הודגש שאין תקדים לכך שפעולה שעניינה ניהול פנימי של יחידות הצבא נחשבת כהסדר המחייב חקיקה ראשית של הכנסת. עוד נומק כי סמכות הרמטכ"ל לסגור יחידה צבאית היא מסמכויות הליבה של הרמטכ"ל ולעולם אינה מותנית בחקיקה.
עם זאת, היועץ המשפטי לממשלה החליט שאחד הנימוקים המרכזיים יהיה ייחודיותה של התחנה, שכן "אין מדובר בחידה צבאית בלבד, אלא ביחידה עיתונאית ובשל כך יש גם להביא בחשבון הגנה על ערכים חוקתיים כמו חופש הביטוי וחופש העיתונות שהם נשמת אפה של הדמוקרטיה".