סגן שר החוץ של אזרבייג'ן, פאריז רזאייב, נחת היום (רביעי) בישראל לביקור רשמי. במרכז הביקור של רזאייב - קידום פתיחת שגרירות ארצו בישראל, שעליה החליט פה אחד הפרלמנט האזרי ושאושררה בשבועות האחרונים על-ידי נשיא אזברייג'ן אילהם אלייב. רזאייב אמר כי "עם ההחלטה לפתוח שגרירות רשמית בישראל, השמיים הם הגבול ביחסים בין שתי המדינות והעמים".
זוהי התבטאות ראשונה של בכיר אזרבייג'ני לאחר הודעתו של הנשיא על פתיחת השגרירות ומיסוד היחסים עם ישראל. צעד זה מהווה עליית רמה ביחסים הדיפלומטיים בין המדינות ובפומביות של יחסים אלו. הקמת השגרירות תאפשר העמקת השיח המדיני ותפתח ערוצים חדשים לשיתוף פעולה בתחומי כלכלה, תיירות, תרבות, אקדמיה ועוד.
1 צפייה בגלריה
סגן שר החוץ של אזרבייג'ן
סגן שר החוץ של אזרבייג'ן
סגן שר החוץ של אזרבייג'ן רזאייב
( צילום: משרד החוץ של אזרבייג'ן)
רזאייב מסר כי מדובר בצעד נדיר והיסטורי והוא שמח להיות במקום שבו מתקבלת החלטה כזאת ולקחת חלק בתהליך של פתיחת השגרירות. עוד הוא הוסיף כי "הברית בין שתי המדינות היא פלא משום שהיא לא מבוססת רק על אינטרסים משותפים אלא על ההיסטוריה המשותפת של שני העמים שחיים יחד כבר יותר מאלף שנים". בדבריו, התכוון סגן השר לחיים המשותפים של היהודים ההרריים והמוסלמים של הקווקז.
תוכנית הביקור של רזאייב בישראל מגוונת ומפתיעה. מלבד סיור באתרים אפשריים להקמת השגרירות, סגן השר אמור להיפגש עם ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, שזוכה להערכה רבה באזרבייג'ן. בנוסף, יבקר במשרד החוץ ויישא הרצאה על היבטים שונים הנוגעים למדינתו וכן על החיים המשותפים בין יהודים למוסלמים. כמו כן, הוא ייפגש עם עינת שליין, ראש סוכנות הסיוע הבינלאומית של ישראל (מש"ב) במשרד החוץ, ועם מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז. בשיחות ידון בסוגיות הנוגעות להקמת השגרירות בישראל כמו גם בהיבטים מדיניים ואסטרטגיים נוספים, לרבות האיום האיראני.

ביקור אצל המורה היהודייה שעלתה לישראל

פרט מעניין נוסף על סגן השר הוא התעניינותו הרבה בהיסטוריה של מדינת ישראל. במשרדו של רזאייב נמצאת ספרייה גדולה המכילה ספרים רבים על אודות ישראל, את מרביתם רכש בארצות הברית. במסגרת ביקורו בישראל, רזאייב החליט לבקר את מורתו היהודייה שזכר לטובה מתקופת לימודיו ועלתה לארץ.
אזרבייג'ן היא שותפה אסטרטגית חשובה של ישראל הממוקמת בצומת גיאופוליטי מרכזי בהיבטים של ביטחון אזורי, לוחמה בטרור ואנרגיה. לאזרבייג'ן היסטוריה ומסורת ארוכות שנים של סובלנות בין-דתית וקיום יהודי בן מאות בשנים. כיום חיה באזרבייג'ן אחת הקהילות היהודיות הגדולות בעולם המוסלמי אשר נהנית מביטחון וחופש פולחן מלא.