1 צפייה בגלריה
ארכיון. יחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה
ארכיון. יחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה
ארכיון. יחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה
(צילום: AFP)
יהיו אשר יהיו תוצאות המלחמה, מבחינת חמאס הניצחון שלו כבר הושג. הפגיעה הקשה באוכלוסייה הפלסטינית בעזה – הרוגים ופצועים – שהגיעה לממדים מזעזעים וסביר להניח שעוד תחריף, מעניינת את מנהיגי התנועה כקליפת השום. האידאולוגיה של חמאס לא מכירה בחיי אדם כערך, כל שכן כערך עליון. ראיה אחת מני רבות לכך הייתה ב-7 באוקטובר, כשפעילי הטרור שלהם לא חסו על תינוקות בפלישה ליישובי הדרום. מבחינתם, מוות של רבבות עזתים או פלסטינים בכל מקום אחר הוא בבחינת נשק הסברתי ותעמולתי שלא יסולא בפז.
ההרס המאסיבי בעזה, שנדמה שלא נותר בה בניין שלם אחד, הפגיעה שלא תיאמן בתשתיות – כל אלה הן ברכה אדירה מבחינת מנהיגי הטרור. חלקם יושבים בחו"ל, בארמונות פאר, נהנים מחיי מותרות ומנותקים מהמאבק של תושבי עזה למצוא מים נקיים לשתייה. וממילא, לאחר הפסקת הלחימה יהפוך ההרס הזה למכרה זהב עבורם. כפי שעשו עד היום כשגנבו את כספי הסיוע כדי להתעשר, כך יעשו בעתיד. אם יש ביניהם כאלה שעדיין לא הפכו מיליארדרים, אחרי המלחמה הזו הם יהיו.
הישג חשוב נוסף של חמאס נעוץ בתמונות של אלפי העזתים הנעים לדרום הרצועה. תמונות של נכבה ללא צל של ספק. הן ישמשו אותו ואת תומכיו עוד עשרות שנים כדי לתדלק את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הדור הצעיר של הפלסטינים לא באמת מכיר את אירועי הנכבה של 1948, והצגתם בפניו נעשית לרוב כיום זיכרון עמום שנועד בעיקר לקידום במדיה החברתית. שיירות טריות של עשרות אלפי עזתים אומללים צועדים רגלית על מיטלטליהם הן תזכורת מעולה מבחינת חמאס.
הטענה של מנהיגי הטרור, שלפיה בעזרת מתקפת הזוועה הם הצליחו להחזיר את הסוגייה הפלסטינית לתודעה העולמית בכלל והערבית בפרט, היא רמאות לא מתוחכמת. אכן, רבים בעולם רואים את תמונות ההרס בעזה שמגיעות אליהם הביתה, ורבים מהם חשים אהדה לעניין הפלסטיני, וכמה מדינות אף ניתק יחסים דיפלומטיים עם ישראל, אבל זה חיזיון שווא. ההנהגות ומוקדי הכוח הבינלאומיים תומכים בישראל. וכאמור, זה ממילא לא מעניין את חמאס, כי ההישג מבחינתו הוא בעיקרו פנימי, בתוך העם הפלסטיני ובתוך עזה: העוני והייאוש התעצמו, ולכן התמיכה בו מובטחת.
ד"ר עבד ל. עזבד"ר עבד ל. עזב
מדינות ערב המקיימות קשרים דיפלומטיים עם ישראל ימשיכו בכך. מי שסבור שיש ממש באיומים וברטוריקה הקשוחה מצד בחריין, למשל, משלה את עצמו. גם הכאילו-התלהמות של שליט טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לא מיועדת לטובת העזתים. הוא רק מכין את הקרקע ליום שבו הוא יהפוך למתווך המושיע ובכך יגביר את התמיכה בו בתוך טורקיה. אותו מעניין רק המשך שלטונו.
הישג עצום נוסף של חמאס הוא הזעזוע שחל בחברה הישראלית, שכתוצאה ממנו היא זזה ימינה ולכיוון הדת. חמאס הצליח סופית להפוך את הסכסוך הישראלי-פלסטיני לדתי, במקום עימות בין שתי תנועות שחרור לאומיות. לפי שטף המאמרים וההצהרות של אושיות "שמאל" בישראל, שמאז 7 באוקטובר החזירו את כרטיס החבר, ההצלחה של חמאס אדירה. נדמה שבבחירות הבאות בישראל, המלה "שמאל" תהיה כינוי גנאי חמור אפילו מבעבר, והשליטה של הקואליציה הנוכחית, או קיצונית ממנה, מובטחת לעוד עשרות רבות של שנים. ממשלות ישראל הבאות, בתמיכה של הרוב המסיבי של היהודים, לא יעזו להתקרב ליוזמת שלום כלשהי. הבנייה בהתנחלויות תתרחב והסיכויים להסדר מדיני נקברו סופית. זה בדיוק מה שחמאס רצה.
  • ד"ר עבד ל. עזב הוא חוקר צמחי מרפא
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il