האיטי עוברת טלטלה בעקבות ההתנקשות בנשיא ז'ובנל מואיז, ובסוף השבוע ביקשה המדינה הקריבית מארה"ב ומהאו"ם לשלוח אליה חיילים זרים - כדי להגן על התשתיות והמבנים החיוניים שלה. ארה"ב, שהסכימה לסייע להאיטי בחקירת הרצח, דחתה את הבקשה להציב חיילים אמריקנים בהאיטי. גורמים באו"ם אמרו כי הבקשה הוגשה למועצת הביטחון, וההחלטה תהיה של המועצה.

14 צפייה בגלריה
רצח התנקשות נשיא האיטי ז'ובנל מואיז
רצח התנקשות נשיא האיטי ז'ובנל מואיז
ז'ובנל מואיז ותרמיל של קליע שנמצא בזירת הרצח
(צילום: AP)
ההתנקשות בנשיא מואיז - שלפי האיטי בוצעה על ידי שכירי חרב זרים - הייתה ברביעי לפנות בוקר. מואיז נרצח ביריות במעונו בבירה פורט-או-פרינס. האיטי מוכת האסונות חוששת שההתנקשות תחריף את חוסר-היציבות הפוליטי, מצוקת הרעב, אלימות ארגוני הפשע והשפעות הקורונה. "אנחנו בהחלט צריכים סיוע, וביקשנו מהשותפות הבינלאומיות שלנו לעזור", אמר קלוד ז'וזף, ראש הממשלה הזמני. "אנחנו מאמינים שהשותפות שלנו יכולות לסייע למשטרה לפתור את המשבר".
בממשלת האיטי אמרו שהבקשה לסיוע צבאי מארה"ב עלתה בשיחה בין ז'וזף למזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. האיטי גם ביקשה ממועצת הביטחון של האו"ם לשלוח אליה כוחות זרים כדי להבטיח את יציבותה בימים אלה. גורם בכיר בממשל האמריקני אמר כי לפי שעה אין כוונה לשלוח להאיטי חיילים אמריקנים. פייר מתיאס, השר שעומד בראש משרד הבחירות של האיטי, אמר לרויטרס: "אנחנו נמצאים במצב שבו אנחנו מאמינים שתשתיות של המדינה – נמלים, שדות תעופה ותשתיות אנרגיה - עלולות להיות מטרה". סיבה נוספת לבקשת הסיוע הביטחוני ממדינות זרות היא הרצון לאפשר לערוך כמתוכנן את הבחירות שאמורות להתקיים ב-26 בספטמבר.
14 צפייה בגלריה
החשודים בהתנקשות בנשיא האיטי
החשודים בהתנקשות בנשיא האיטי
החשודים בהתנקשות בנשיא האיטי
(צילום: AP)
ארה"ב וקולומביה התחייבו לשלוח אנשי מודיעין וגורמים מהרשויות לאכיפת החוק כדי לסייע להאיטי בחקירת הרצח. אזרחים משתי המדינות נעצרו בחשד להתנקשות במואיז. משטרת האיטי הודיעה שאת ההתנקשות ביצעה חוליית קומנדו של שכירי חרב. לדבריה בחוליה היו 26 קולומביאנים ושני אזרחי האיטי שמחזיקים באזרחות אמריקנית וחיים בפלורידה. 17 מהחשודים נעצרו - בהם שני האמריקנים - בתום קרב יריות עם הרשויות בפרברי הבירה פורט-או-פרינס. עוד שלושה חשודים חוסלו, ושמונה עדיין לא נתפסו. המשטרה מסרה שהרשויות עורכות מצוד אחרי מתכנני המבצע.
"זרים הגיעו למדינה שלנו לרצוח את הנשיא", אמר מפקד משטרת האיטי ליאון שרל. אך פוליטיקאים מהאופוזיציה, וכלי תקשורת בהאיטי ובקולומביה, מטילים ספק בגרסה הזאת. סטיבן בנואה, בכיר באופוזיציה וסנאטור לשעבר, טען: "הנשיא נרצח על ידי השומרים שלו, לא על-ידי הקולומביאנים". בתחקיר שפורסם בעיתון קולומביאני אמרו גורמים שנשארו בעילום שם כי הקולומביאנים העצורים - אנשי צבא לשעבר - נסעו להאיטי כדי לאבטח את מואיז, שספג איומים על חייו.
החוקרים בקולומביה גילו בחקירתם ש-17 מהעצורים עזבו את צבא קולומביה בין 2018 ל-2020. חורחה לואיס ורגאס, ראש המשטרה הקולומביאנית הלאומית, אמר שהחקירה הראשונית העלתה ש-11 מהחשודים הקולומביאנים הגיעו להאיטי דרך העיר פונטה קאנה ברפובליקה הדומיניקנית. שני חשודים נוספים הגיעו בטיסה מפנמה ומשם המשיכו לרפובליקה הדומיניקנית ולהאיטי.
14 צפייה בגלריה
האיטי ליד מעון הנשיא ז'ובנל מואיז ש נרצח
האיטי ליד מעון הנשיא ז'ובנל מואיז ש נרצח
סמוך למעון הנשיא שנרצח
(צילום: AFP)
בחמישי הבטיחה ארה"ב שלהאיטי יגיעו בהקדם האפשרי גורמים בכירים מה-FBI ומהמחלקה לביטחון המולדת, כדי לבחון איך ניתן לסייע למדינה הקריבית. גם בכירים מקהילת המודיעין של קולומביה יגיעו להאיטי, יחד עם אנשי האינטרפול (ארגון המשטרה הבינלאומי) כדי לעזור בחקירה.
ארה"ב היא התורמת הראשית להאיטי, והאופוזיציה במדינה האשימה לאחרונה את וושינגטון כי היא נותנת לנשיא מואיז אשראי רק משום שהוא תומך במדיניות החוץ האמריקנית. לארה"ב יש היסטוריה של מעורבות צבאית בהאיטי, אך בשנים האחרונות היא צמצמה את פעילותה. חלק מאזרחי האיטי תולים תקוות בארה"ב בזמן המשבר הנוכחי: אתמול התאספו מאות תושבים מחוץ לשגרירות האמריקנית בפורט-או-פרינס וקראו לוושינגטון להעניק להם מקלט. הקהל הניף דרכונים ותעודות זהות, ונשים הגיעו עם התינוקות שלהן. "מקלט! עזרה!", קראו האזרחים מחוץ לשגרירות.
14 צפייה בגלריה
מבקשים מקלט מארה"ב, מחוץ לשגרירות האמריקנית בפורט-או-פרינס
מבקשים מקלט מארה"ב, מחוץ לשגרירות האמריקנית בפורט-או-פרינס
מבקשים מקלט מארה"ב, מחוץ לשגרירות האמריקנית בפורט-או-פרינס
(צילום: EPA)
14 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
הרשויות בהאיטי לא הסבירו איך הצליחו המתנקשים לפרוץ למעון הנשיא ולחמוק ממערך האבטחה שלו - אך שגריר האיטי בארה"ב טען כי החמושים התחזו לאנשי הסוכנות למלחמה בסמים של ארה"ב (DEA). לפי השגריר, ההתחזות אפשרה להם להיכנס באישון ליל לביתו הפרטי של מואיז. השגריר טען כי "שכירי החרב הזרים", כלשונו, היו "רוצחים מקצועיים ומיומנים".
הנשיא מואיז התמודד עם הפגנות גדולות נגדו מאז שעלה לשלטון ב-2017. המחאה החלה בעקבות טענות לשחיתות ולניהול לקוי של הכלכלה, והמשיכה כתוצאה מהגדלת סמכויותיו. הוא טען ש"כוחות אפלים" עומדים מאחורי המחאה, והאשים "פוליטיקאים ואוליגרכים מושחתים" באחריות לה. הוא אמר שהניסיונות שלו לבצע רפורמות בפוליטיקה ובחוזים הממשלתיים מנוגדים לאינטרסים שלהם.
האיטי הכריזה ברביעי על מצב חירום של 15 ימים כדי לעזור לרשויות לעצור את המתנקשים, אך מאז אפשרה לעסקים להיפתח. אתמול נפתחו החנויות, תחנות הדלק והבנקים. הרחובות היו שקטים, למרות שבכמה סופרמרקטים נראו לקוחות מבוהלים רוכשים כמויות גדולות של מזון – בעקבות אי הוודאות והחשש ממשבר מתמשך במדינה הענייה ביותר ביבשת אמריקה, שבה 11 מיליון תושבים.
הרצח של מואיז עורר בלבול לגבי זהותו של המנהיג הלגיטימי בהאיטי בימים אלה. הבחירות לרשות המחוקקת בהאיטי היו אמורות להתקיים ב-2019, אך נדחו בעקבות מהומות והפגנות אלימות. אנשי אופוזיציה רבים בהאיטי לא הכירו אחר כך במואיז כנשיא המדינה. כעת המנהיג בפועל של האיטי הוא קלוד ז'וזף, ראש הממשלה הזמני. הסנאטורים בהאיטי קוראים לז'וזף לפנות את התפקיד לאריאל הנרי - רופא שהתמיכה בו נחשבת רחבה יותר. מואיז מינה את הנרי להקים ממשלת אחדות, אך הנרי טרם הושבע לתפקיד. הנרי אמר השבוע שהוא לא מכיר בז'וזף כמנהיג הלגיטימי של האיטי.