יצאו לחופשת שחרור והוקפצו ממנה ישירות להמשך השירות הקרבי – במילואים: המציאות ברצועת עזה הפכה זה כחודשיים ממלחמה ללחימה, ורוב הכוחות שפעלו בה בתמרון שנגמר, כבר לא נמצאים בה. ועדיין, בחיל הים הודיעו ללוחמים שיוצאים בימים אלו לחופשת שחרור, שהיא בעצם נגדעת באיבה.
ללוחמים נמסר ש"בהוראה מלמעלה" הוחלט בסופו של דבר שעליהם לחזור לבסיס, ולהמשיך בשירות אף שהוא אמור להסתיים בחודש הקרוב. מדובר במחזור הגיוס שהתגייס לפני כשנתיים ושמונה חודשים, והיה אמור להשתחרר בקרוב.
1 צפייה בגלריה
הגדוד בפעילות בעזה
הגדוד בפעילות בעזה
לוחמי מילואים בפעילות בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
לפני כארבעה חודשים, בשיא התמרון בעזה שכבר מאחורינו, צה"ל הכניס אוטומטית, בעיקר את לוחמי יחידות השדה, לשירות מילואים במחזור שהיה אמור להשתחרר בחודש נובמבר. כך יצא שלוחמים בשירות חובה כבני 21 הפכו בן לילה לחיילי מילואים ביחידותיהם.
אלא שהפעם הייתה הערכה שלפחות חלק מהלוחמים הסדירים ישוחררו, כמו בחיל הים, וייקראו למילואים אומנם כבר בחודשים הבאים, אך לפחות יזכו ליהנות ממעט חופש – כאזרחים. הסיבה למהלך: בכנסת לא הצליחו לחוקק את חוק המילואים החדש המגדיל דרמטית את הנטל על משרתי המילואים, ומכפיל, ואף משלש בחלק מהמקרים, את כמות השבועות שכל חייל במילואים יחויבו לשרת, בעיקר הקרביים, למעלה מ-40 ימים בשנה, והחל מטווח הזמן המיידי, ושנים קדימה.
בהיעדר התיקון לחוק, הנובע ממחלוקות פוליטיות סביב חוק הגיוס והעמקת העומס על החיילים הסדירים ובמילואים כאחד, נתקע גם תיקון חוק המילואים. צה"ל נאלץ אפוא להמשיך בהוראה חריגה של הרמטכ"ל להמשיך את שירות החובה של הלוחמים ישירות למילואים.

"הלוחמים הללו סיכנו את חייהם מדי יום בחודשים האחרונים. הם בקושי ראו בית, אך ראו גם שהלחץ ירד כי הלחימה דעכה ופחתה והצבא חזר בגדול לשגרה", סיפר הורה ללוחם בחיל הים ובעצמו קצין במילואים, "הלוחמים ציפו וחיכו בכיליון עיניים לחופשת השחרור הזו, קצת לנשום, ולכן הצורה העקומה שבה זה נעשה אכזבה אותם עוד יותר. העומס הזה חונק את הצעירים שתרמו מעל ומעבר למען המדינה בשירותם – ובעיקר בחודשים האחרונים. לחלקם כבר היו תכנונים לטיולים בחודשים הקרובים, גם בחו"ל, ואחרים אף העזו להירשם ללימודים אקדמיים או לפסיכומטרי".
בצבא מודים כי העומס הביטחוני גדל, ולכן המהלך החריג נמשך זה מחזור שירות קרבי שני ברציפות. בהיעדר תיקון לחוק, הצבא ימשיך להחזיק אנשי מילואים רבים תחת צו 8. העומס הכבד יהיה במצב שכזה לא רק כל כתפי המשרתים, אלא גם על קופת המדינה, שכן החזקת הכוחות בצו 8 לאורך תקופה כה ארוכה מגיעה לתקציב של עשרות מיליוני שקלים בחודש.
גורמים צבאיים הוסיפו: "העומס על הכוחות הסדירים ועל כוחות המילואים בשנה הקרובה צפוי לגדול. הגדודים יידרשו להילחם ולהגן בכלל הגזרות, בהיקף גדול יותר ובעצימות גבוהה ואינטנסיבית יותר – וברציפות.
"לצורך כך, צה"ל, בהובלת אגף כוח האדם, גיבש תוכנית מקיפה הכוללת מענה לתהליכי בניין הכוח בראי המלחמה והשפעותיה. כאמור, כמענה קצר טווח, לוחמי מחזור אוגוסט 21 ובעלי תפקידים קריטיים שסיימו את השירות הסדיר – בעיקר בתחומי האחזקה והנהיגה – יעברו לשירות מילואים בצו 8, ויישארו להילחם ביחידותיהם.
"צעד זה נעשה גם בנובמבר האחרון, ביחס למחזור מרץ 21. כמענה לטווח הארוך לתהליכים אלו, ובהתאם להערכת המצב במלחמה, הוחלט להציע לחוקק את הארכת שירות הסדיר לגברים ולנשים בשירות בתפקידי 16א (דין אישה כדין גבר), המשרתים והמתגייסים, למשך של 36 חודשים – בנוסף לתהליכי מיצוי כוח-אדם והקמת כוחות חדשים שיאפשרו את הגברת הכשירות ואת פיזור העומדים.
"אם החוק יעבור, יעודכנו דמי הקיום ומענקים רלוונטיים שגובהם עתיד להיקבע בהמשך, למי שהוארך שירותו. צעדים אלה מאפשרים את חיזוק הכשירות של סד"כ צה"ל ואת איוש שדרות הפיקוד, וכן לבצע בניין כוח רלוונטי ומותאם לאתגרים המתפתחים".
מצה"ל נמסר בתגובה: "בעקבות הצרכים המבצעיים ולאור המלחמה, מגויסים לוחמים ובעלי תפקידים קריטיים לשירות מילואים בצו 8 מיד עם שחרורם מהשירות הסדיר. חיילים אלה זכאים לכלל התנאים הרלוונטיים לאנשי מילואים בצו 8".
פורסם לראשונה: 22:04, 21.03.24