משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמשך הבוקר (יום ב'), ובדיון אמר נציג הפרקליטות כי איש העסקים ארנון מילצ'ן הודיע שלא יגיע לתת עדות בישראל במסגרת תיק 1000, אך יסכים לתת עדות בווידאו. השופטים יכריעו בהמשך אם לאפשר עדות בווידאו, לאחר שישמעו שוב את הצדדים.
בדיון נשמעה המשך עדותו של ניצב-משנה שלמה (מומי) משולם - ראש צוות החקירה בפרשות 1000 (תיק המתנות) ו-2000 (שיחות מוזס-נתניהו). משולם נחקר נגדית על ידי עו"ד איריס ניב-סבאג, שמייצגת יחד עם נוית נגב את נוני מוזס, שנאשם בהצעת שוחד והבטחת שוחד. נתניהו נאשם בתיק זה במרמה והפרת אמונים.
3 צפייה בגלריה
משולם, נתניהו ומוזס
משולם, נתניהו ומוזס
משולם, נתניהו ומוזס
(צילום: שלו שלום, יאיר שגיא, אלכס קולומויסקי)
בדיון הבוקר נשאל משולם על תוכנית הפעולה בחקירת תיק 2000. "לא באתי עם תוכנית, כל פעם ביקשנו אישור לזמן עדים", סיפר משולם. "הכול עבר דרך ראש להב, ראש אח"מ וייעוץ משפטי. הצוות מנה ארבעה-חמישה חוקרים. החשד שראינו כמשטרה הוא שוחד, הצעת שוחד, מקבל השוחד הוא ראש הממשלה, סיקור אוהד תמורת קידום 'חוק ישראל היום'. בפגישה הוחלט כי מוזס ייחקר באזהרה ובהמשך גם נתניהו".
ניב-סבאג שאלה על הידיעות שפורסמו על נפתלי בנט, שבסופו של דבר לא נכללו בכתב האישום. "עוד לפני שחקרתם את ארי הרו ומוזס, ראיתי לפני שחיפשתם פרסומים בנושא נפתלי בנט", אמרה סבג. משולם השיב כי "חיפשנו פרסומים שלאור השיחה (בין נתניהו למוזס – ג"מ) הוזכר בנט. בטווח שבין השיחות שלהם הייתה כתבה של אביטל להב, עיתונאי מ-ynet, מ-2014. היא פורסמה בטווח בין שתי השיחות של נתניהו ומוזס". משולם התייחס לידיעה שעסקה בבנט שהיה שר כלכלה, ובכותרתה ביקורת על כך שנבנו רק עשרות מעונות יום למרות שהתחייב לבנות מאות.
ניב-סבאג אמרה כי בחקירה "התמקדתם בכך שהידיעה על בנט היא סוג של מימוש, כביכול, של מה שנוני הציע בהצעה הראשונה (לנתניהו)". משולם ענה כי "זה עלה בשיחה, נוני אמר 'טיפלתי בך בנושא של בנט', לכן חיפשנו כתבה שעוסקת בבנט".
משולם הסביר שבתחילת חקירת תיק 2000 החוקרים התמקדו בהצעה של מוזס לראש הממשלה, למתן סיקור אוהד, ולכך שכרך בה את קידום הצעת חוק ישראל היום, שמיטיבה עם מוזס. ניב-סבאג שאלה: "אתם רואים על בנט ידיעה שצריך לחקור אותה?", ומשולם השיב: "בהחלט".
בהמשך שאלה ניב-סבאג על חקירת ערן טיפנברון, שהיה באותה תקופה העורך הראשי של ynet. "אף אחד מאנשי ynet האחרים לא היה לו שום קשר עם נוני ולא היו רלוונטיים בנושא מעורבות נוני בסוגיית הידיעה של בנט. טיפנברון העיד באופן כללי שלנוני כמעט לא הייתה מעורבות בתכנים ובמקרים נדירים, הוא התייעץ עימו לפני פרסום, במקרים רגישים", אמרה ניב-סבאג.
ניב-סבאג הוסיפה כי "היו מקרים שנוני שאל שאלות אחרי שידיעות מתפרסמות. טיפנברון סיפר שלא התערב בתכנים אבל כן פיקח. הוא אמר שלא הייתה שום פנייה מצדו בנושא בנט". סבג טענה כי אין קשר בין מוזס לידיעה על בנט, "מהותית הוכח שהתזה נפלה". הפרקליט אלון גילדין אמר כי "התיאור העובדתי לא משקף את המציאות".
על עדותו של טיפנברון אמר משולם כי "שאלנו אותו הרבה שאלות בעניין הזה והייתה לזה סיבה. אני זוכר שעדותו הייתה בעייתית מבחינתנו, לא סתם שקלנו אם לחקור אותו באזהרה ובסוף לא. היה גם פער בעדות של הכתב אביטל להב, הייתה לנו באמת בעיה. בסוף לא החשדנו את טינפברון אבל גרסתו לא הייתה רציפה, לכן החוקר בצדק גם בנקודה הזו שאל".
ניב-סבאג ציינה כי אותה כתבה על בנט פורסמה תחילה ב-1 בדצמבר 2014, לפני הפגישה של נתניהו ומוזס. "גם להב נחקר ואמר כך. אז איך אפשר לייחס לכתבה את הפגישה?", שאלה ניב-סבאג. משולם השיב כי "הכתבה פורסמה תחילה במדור הכלכלי, הוא (להב) לא יודע לומר איך פתאום הכתבה שונתה ושמו של בנט הוזכר, והכתבה עברה לעמוד הראשי".
ניב-סבאג: "חקרתם אותו על השינויים שנעשו בכתבה, שהפכה להיות אישית נגד בנט?". משולם: "בין היתר". ניב-סבאג: "להב העלה אפשרות שהשינוי הפרסונלי נעשה ב-1 בדצמבר. הוא ייחס לעורכי האתר את המעורבות, אבל לא ידע לדייק מתי נעשו בדיוק. גרסאות קודמות של הכתבה בדקתם?". משולם: "לא זוכר. יכול להיות שלא". ניב-סבאג: "יש תוכנה כזו שבודקת". משולם: "לא זוכר שעשינו בדיקה. להב אמר שהשם בנט לא הוזכר ולא היה הסבר שפתאום כן הוזכר. טיפנברון אמר גם הוא שזה חריג שפתאום הגיע לעמוד הראשי". ניב-סבאג: "עשינו שחזור מהמערכת, הראנו שב-1 בדצמבר הכתבה בתוכן שלה היא ממש זהה לכתבה שפורסמה ב-7 בדצמבר". משולם: "בדקנו את הדברים שנאמרו, אין פה תזה". ניב-סבאג: "טיפנברון בחקירה נוספת העלה אפשרות שנוני מינף את הכתבה שהייתה על בנט והשתמש בה כמינוף בשיחה עם נתניהו, למרות שלא היה מעורב". משולם: "גם נוני מוזס נתן טיעון כזה. לפעמים כששניים נותנים גרסה כזו, זה מעלה תמיהות". ניב-סבאג: "אתה נכנס לחדר ומטיח בטיפנברון שהוא משקר, 'אין מצב מבחינתי שלא קיבלת הנחיה מנוני'". משולם: "נכון". ניב-סבאג: "טיפנברון עומד שזו עריכה עיתונאית על ידי המערכת. שולל את התיאוריה שלכם". משולם: "לא מיהרנו להחשיד אותו. בדקנו. היו דברים בעייתיים, העברת הכתבה משולי מגזין כלכלי לעמוד הראשי הייתה חריגה".
ניב-סבאג ציינה כי מוזס הפנה את החוקרים לבדוק עיתונים שונים מדצמבר 2014 ולהשוות את הסיקור ביניהם. "החוקר עונה לו שזה לא מדע מדויק, 'כל הנושא של הסיקור זה סובייקטיבי, קשה לבדוק אותו'", אמרה סבג.
משולם העיד כי "אני זוכר, הוא בא עם טרולי. הניח בצד. הוא הביא את העיתונים פיזית וזה נדחה. אני מסכים עם כל מילה של החוקר כאן. זה לא בדיק, לבדוק את כמות הכתבות, להשוות לעיתונים אחרים, האם זה סיקור מוטה או לא. אבל לנו היו שתי הקלטות שמדברות על דברים ספציפיים שאותם בדקנו במסגרת התן וקח".
ניב-סבאג שאלה על ההקלטות שנמצאות בחומרי החקירה משתי פגישות של נתניהו ומוזס שהתקיימו ב-4 בדצמבר וב-13 בדצמבר 2014. "אלו לפי המשטרה הראיות המרכזיות. איכות השמע לא טובה, צריך מאמץ לשמוע", אמרה סבג. משולם השיב כי "תמללו כמה פעמים. יש חלקים ששיפרו את האיכות".
משולם נשאל על ההכנות שעשו החוקרים לקראת חקירתו של מוזס. "בנינו שאלות יחד עם הפרקליטות, שיישאלו", אמר משולם. ניב-סבאג שאלה על חקירת ראש הסגל לשעבר של נתניהו ארי הרו. "התזה הייתה שהשיחה מדברת בעד עצמה, לא צריך לבאר, להתייחס, להבין את התוכן?". משולם השיב כי "בהחלט היו דברים שבדקנו כמו אמירות של נתניהו שאמר ש'בין שתי הפגישות נפגשנו עם יריב לוין'. או בדקנו לגבי שלדון אדלסון".
3 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בנושא אישור ההסכם הימי עם לבנון
ישיבת הממשלה בנושא אישור ההסכם הימי עם לבנון
"העברת הכתבה משולי מגזין כלכלי לעמוד הראשי הייתה חריגה". בנט
(צילום: יואב דודקביץ')
ניב-סבאג: ראיתי שבחקירת מוזס הדברים היו באמת ברורים לך. אמרת 'הדברים חדים וברורים'". משולם: "אני עומד מאחורי הדברים שאמרתי". ניב-סבאג: "הייתם מודעים לזה שאתם הולכים לחקור יחסי תקשורת. אתם לא בקיאים בהם". משולם: "לא מצאנו שום רלוונטיות למומחה לתקשורת". ניב-סבאג: "חקירה אחת של מוזס, (מתוך עשר חקירות סך הכול, לדבריה) הייתה מאוד ארוכה. 14 שעות. נוני, רק לקראת הסוף אתם מציגים לו לראשונה מספר קטעים מהשיחה. זו הייתה שיטה?".
משולם השיב כי הוא "מניח שכן, לא ממהרים להציג לו את כל החומר אלא לשמוע את גרסת החשוד. אחר כך, אחרי שמיצינו, לקראת החוק מצאנו בנקודת הזמן הזאת כן להציג את הדברים וכך עשינו. שאלנו אותו הרבה שאלות על קשריו עם נתניהו. אתה לא נכנס איתו לחדר חקירה וישר מטיח בו מה יש לך. אתה מנהל שיח. החקירה הייתה הוגנת ומאוד מכבדת".
ניב-סבאג טענה כי "כשאתה שומר את הקלף זה גורם לי לחשוב שאתה מנסה ללכוד אותו". משולם השיב כי "אני לא מנסה ללכוד אף אחד, רק להגיע לחקר האמת". סבג המשיכה: "אתה אומר למוזס, 'אתה לא ממש פתוח איתנו'. אז לאט לאט חובתי להכיר את כל החומר, אבל יש לנו מספר לא מועט של מפגשים מתועדים. חובתך הייתה להציג קטעים מסוימים?". משולם ענה: "בהחלט. ואכן כל חומר החקירה שאני רואה כרלוונטי. לא מקריאים שורה שורה את כל התמלילים לאורכם. גם לא לנתניהו". סבג טענה כי "רק בחקירה השביעית השמעתם לו לראשונה דברים שסימנתם בתמליל". על כך השיב משולם: "אין בעיה עם זה. מה שחשבנו כרלוונטי".
ניב-סבאג שאלה על ההדלפות של תמלולי החקירה. "היו פרסומים בתקשורת בסמוך לחקירות מוזס, תמלילים של גיא פלג, אין לי טענה כלפיו. אתם כחוקרים יום אחר יום, יש פרסומי תמלילים לתקשורת. יש פרשנויות, היית ער לקשיים שזה עלול לעורר לנחקר?", אמרה ניב-סבאג.
משולם השיב כי "אני נגד הדלפות ונגד פרסומים. לא גיא פלג מנהל את החקירה. לא מעניין אותי איזה קטעים בחר להציג או לא. ברור שזה לא טוב, בעיניי זה בזוי ופלילי, זה פוגע בחקירה. איזה שליטה יש לי על זה? אני מתרכז במה שאני מציג כחוקר".
משולם הוסיף על שיחות נתניהו ומוזס כי "כשנוני אומר ש'אדאג שתהיה ראש ממשלה', הוא כורך את זה בנושא קידום החוק 'שנסכים עליו יחדיו'. גם נתניהו מדבר על הורדת רף העוינות, מדברים על 'שינוי הספינה', הכוונה היא שינוי בסיקור. ראינו בזה משהו מאוד בעייתי ולכן שאלנו אותו על כך. רוב השיח היה איך לחוקק את החוק ומה ייתן לו נוני בתמורה".
3 צפייה בגלריה
ורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג
ורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג
עורכות הדין נגב וניב-סבאג
(צילום: ישראל סאן, עמית מגל)
ניב-סבאג טענה שהמשטרה לא חקרה לעומק קטעי שיחות אחרים בין נתניהו למוזס, למשל בהקשר של הבחירות ב-1996 וב-2009. היא הציגה קטע מההקלטות שבו נתניהו ומוזס מדברים על הבחירות ב-2009. מוזס אומר בהקלטה: "ניהלנו את זה ב-2009, אתה שכחת, וזה נוהל טוב", ונתניהו משיב: "לא שכחתי". מוזס אומר: "אבל זה נוהל אינטליגנטי, טוב". נתניהו משיב: "2009 היה כיסוי הגון, היה סביר". לדברי הסנגורית, הקטעים הללו לא הוצגו לאף אחד. על כך אמר משולם כי "יכול להיות שחשבנו שזה לא רלוונטי".
על הבחירות ב-1996 אמרה סבאג כי "מוזס מסביר לכם שעומד ברקע זה העימות בין פרס לנתניהו ויש פה עניין של עיתון שנתן את הקו הכי מציאותי באותה עת, עיתונות הוגנת. כי מה לעשות, נתניהו ניצח בעימות, ואתה החוקר אומר למוזס, 'הקצנת את הכותרת'". הכותרת בשער "ידיעות אחרונות" אחרי אותו עימות הייתה: "סקר: ביבי שכנע יותר".
משולם: "זה מה שהוא אומר, שהכותרת עזרה לו להיבחר. אומר את זה נוני, מה לעשות". ניב-סבאג: "לא הלכת לבדוק אם זה תיאור מצב או הקצנה? יש לי טענה על חקירה מגמתית, שלא לוקחים קטעים שמפריכים את התזה". משולם: "לא ביצעתי פעולה חקירתית ביחס לכותרת ב-96". ניב-סבאג: "העובדה שביבי משיב כפי שהוא משיב בשיחות, 'אני אהיה ראש ממשלה בפני עצמי', עצם העובדה שיש שיח שבמרכז כתב האישום, האם הוא ממליך אותו או לא...". משולם: "במה שהיה ב-96 יש לי הקלטה ועסקה שנרקמת? לא! פה (ב-2014) יש לי הקלטות. לבוא ולהגיד 'חקירה צרה' זה עורבא פרח. הדבר היחיד שעשינו זה חקר האמת בשיתוף פעולה הדוק ומלא של הפרקליטות. אף אחד לא מסמן אף אחד, בוחנים כל פעם את החקירה לפני. לא סימנו לא את ראש הממשלה ולא את נוני מוזס".
הסנגורית התייחסה לעדים נוספים שנחקרו. "הבאת את שילה דה-בר, עורך ראשי ב'ידיעות אחרונות' ב-2010-2007, נחקר על 2009, שאלתם אותו על מעורבות מוזס בתקופה זו, הוא אמר, 'אנחנו צריכים לתת במה לכולם, לא להיתפס כמי שתומכים בצד'. הוא אמר שהיה 'סיקור מאוזן על גבול הסימטרי'", אמרה ניב-סבאג. משולם השיב: "מכבד את דבריו, אז הוא אמר, בסדר".
ניב-סבאג: "הנחת שיש לנוני את היכולת לתת לנתניהו את הסיקור האוהד, הקשר עם העורכים, הכתבים מטעמו". משולם: "לא הייתה תזה, שאלנו את האמירות הבעייתיות. נוני אומר בעצמו שנתניהו סיגל בראשו שנוני הוא כל יכול ויכול או להמליך אותו או להוריד אותו. הוא האמין בכוח שיש לנוני".
משולם הסביר על נתניהו ומוזס כי "אלה שני אנשים ממש 'תמימים'. זה לא מפגש ראשון שלהם, הלקוח שלך אומר, 'גם נתניהו האמין בכוחות שלנו'. בחנו אמירות בעייתיות וביקשנו התייחסויות של השניים". לדבריו, "מוזס אומר לראש הממשלה 'לך תדבר עם רון ירון' בשיחות על העסקה. הוא אומר 'תדבר עם כתבים'. הוא קושר את הדברים האלה".
ניב-סבאג אמרה כי "ירון אומר לכם בחקירה שמעולם מוזס לא אמר לו 'משנים את הסיקור, את הקו'. החוקר ניסה לבדוק בכל כיוון אפשרי לגבי מעורבות, למי יכתוב למשל, ורון אומר לו 'זה לא יכול לעבוד ככה'. תפקיד הכתבים מאוד ברור, יש כתב שהוא מפרשן את הבחירות, אי אפשר לשחק בנושאים האלו".
משולם השיב כי "בדקנו אם יש קשר או השפעה על רון ירון, זה לא משליך על ההצעה של מוזס כי הוא אומר לנתניהו 'תדבר אתה עם רון ירון, את הכתבים, אתה תבחר עם מי תדבר''.
השופט בר עם שאל את משולם: "כשאתה שומע אמירות חד משמעיות, זה לא משנה את העובדה שאולי יש משהו?". משולם השיב כי "יש פה אמירות של מוזס, בעצמו הוא אומר לראש הממשלה 'תדבר עם רון ירון', 'תבחר את הכתבים'. את כולם אנחנו בודקים, אולי לא הגיעו לידי מימוש. זה לא משליך לגבי ההצעה של מוזס".