נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הגיע אתמול (שבת) לעיר סבסטופול שבחצי האי קרים, לציון תשע שנים לסיפוח של חצי האי מאוקראינה. פוטין הגיע בדצמבר לגשר שמחבר בין רוסיה לקרים, אך זו הפעם הראשונה שהוא מבקר בחצי האי עצמו מתחילת המלחמה בפברואר 2022. בביקורו לא התייחס פוטין להחלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לפרסם צו מעצר נגדו, בגין פשעי מלחמה.
בית הדין הפלילי הבינלאומי האשים את פוטין באחריות לחטיפתם של ילדים אוקראינים ובגירושם לרוסיה במהלך המלחמה. לטענתה של קייב, יותר מ-16,000 ילדים גורשו לרוסיה בשנה החולפת, ורבים מהם נשלחו למשפחות אומנה ולמוסדות שונים. לפי סוכנות הידיעות AP, ייתכן שכתגובה להאשמה הזאת החליט פוטין לבקר אתמול בסבסטופול בבית ספר לאמנות ובמתנ"ס.
13 צפייה בגלריה
פוטין. מבוקש בהאג בגלל גירוש הילדים האוקראינים
פוטין. מבוקש בהאג בגלל גירוש הילדים האוקראינים
פוטין. מבוקש בהאג בגלל גירוש הילדים האוקראינים
(צילום: AP, shutterstock)
13 צפייה בגלריה
ילדים מבית יתומים במחוז דונייצק ב אוקראינה ב מחנה ב רוסיה
ילדים מבית יתומים במחוז דונייצק ב אוקראינה ב מחנה ב רוסיה
ילדים מבית יתומים במחוז דונייצק שהועברו לרוסיה
(צילום: AP)
לפני כשנה, אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה, נפתחה בהאג חקירה נגד פשעים אפשריים של הכוחות הרוסיים: פשעי מלחמה, רצח עם ופשעים נגד האנושות. בהצהרתו שלשום מסר בית הדין כי פוטין "אחראי לכאורה לפשע מלחמה של גירוש בלתי חוקי של ילדים ולהעברה בלתי חוקית שלהם מאזורים כבושים באוקראינה לפדרציה הרוסית". צו מעצר הוצא גם נגד מריה אלכסייבנה לבובה-בלובה, הנציבה לזכויות הילד מטעם לשכת הנשיאות הרוסית, בגין אותן האשמות.
לבית הדין יש סמכות לחקור חשודים - אך לא לעצור אותם. הוא מסתמך על 123 מדינות ברחבי העולם שחתומות על אמנת רומא, והתחייבו לאכוף את צווי המעצר שמפרסמת התביעה בהאג. התובע קארים חאן, שפתח בחקירה נגד רוסיה, אמר שפוטין צפוי להיעצר אם כף רגלו תדרוך באחת המדינות החברות בבית הדין, אך גורמים בהאג אמרו כי בשלב הזה "מאוד לא סביר" שנשיא רוסיה יבקר במדינה שתומכת באוקראינה במלחמה וחתומה על אמנת רומא. "אפשרויות הנסיעה של נשיא רוסיה הפכו למוגבלות מאוד", אמר גורם בהאג.
13 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין ביקור ב סבסטופול בחצי האי קרים רוסיה
ולדימיר פוטין ביקור ב סבסטופול בחצי האי קרים רוסיה
נשיא רוסיה אתמול, בביקור בסבסטופול
(צילום: AP)
13 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין ביקור ב סבסטופול בחצי האי קרים רוסיה
ולדימיר פוטין ביקור ב סבסטופול בחצי האי קרים רוסיה
(צילום: רויטרס)
למרות שאין סיכוי ממשי שפוטין יתייצב למשפט בהאג, פרסום צו המעצר נגדו הוא אירוע דרמטי: זו הפעם הראשונה שבה דורשים בהאג לעצור מנהיג של אחת מחמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם. בנוסף, מנהיגים רבים בעולם עשויים לחשוב פעמיים לפני שייפגשו עם פוטין, וייתכן שיסרבו לפגוש מנהיג מבוקש.
פוטין מצטרף לשני מנהיגים אחרים שהיו מבוקשים בהאג בזמן כהונתם: נשיא סודן לשעבר עומאר אל-בשיר, שהואשם ב-2009 באחריות לרצח העם בדארפור, ושליט לוב מועמר קדאפי שנרצח בלינץ' ב-2011 - ולאחר מכן בוטלו האישומים נגדו.
נשיא רוסיה אמנם לא התייחס לצו המעצר, אך בכירים רוסים גינו את ההחלטה ודחו את ההאשמה נגד הנשיא. דוברת משרד החוץ מריה זחרובה טענה כי צו המעצר חסר משמעות, מאחר שרוסיה לא נכללת באמנת רומא ולא מחויבת אליה. רוסיה חתמה על אמנת רומא ב-2000, אך פרשה ממנה ב-2016 - אחרי הטענות נגדה בבית הדין הפלילי בעקבות סיפוח קרים. גם ישראל לא חברה בבית הדין בהאג.
"מי במערב חשב לפני 15 שנה שלדאוג לילדים, להציל אותם ולעזור להם תהיה עבירה פלילית", אמרה זחרובה בהתייחסות להאשמות נגד פוטין. יו"ר הפרלמנט הרוסי, ויאצ'סלב וולודין, האשים את המערב ב"היסטריה" והדגיש: "אנחנו מתייחסים לכל המתקפות נגד נשיא הפדרציה הרוסית כתוקפנות נגד המדינה שלנו. יאנקים, תורידו את הידיים מפוטין!".
13 צפייה בגלריה
מריה לבובה בלובה
מריה לבובה בלובה
פוטין עם נציבת זכויות הילד בלשכתו. בהאג דורשים גם את מעצרה
(צילום: AP)
כמו רוסיה, גם ארה"ב לא חברה בבית הדין הפלילי הבינלאומי. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הגיב שלשום לצו המעצר נגד פוטין ואמר כי למרות שארה"ב לא מכירה בסמכות השיפוטית של בית הדין, ההחלטה "מוצדקת". לפי ביידן, פוטין "בפירוש ביצע פשעי מלחמה" וצריך להיענש על הפלישה לאוקראינה. בגרדיאן נכתב כי ארה"ב מסרבת לשתף פעולה עם בית הדין מחשש שבהאג יפעלו להעמדתם לדין של חיילים אמריקנים.
קנצלר גרמניה אולף שולץ בירך על פרסום צו המעצר ואמר: "בית הדין הפלילי הבינלאומי הוא המוסד המתאים לחקירת פשעי מלחמה. אף אחד לא נמצא מעל החוק, וכעת זה ברור". ג'וזפ בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, מסר: "ההחלטה של בית הדין הפלילי הבינלאומי להוציא צו מעצר נגד ולדימיר פוטין על פשע המלחמה של גירוש לא-חוקי של ילדים והעברתם מאוקראינה לרוסיה היא תחילתו של תהליך הטלת האחריות. אנחנו מעריכים את עבודת בית הדין ותומכים בה. אסור שהוא יהיה פטור מעונש".
13 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן. "פוטין בפירוש ביצע פשעי מלחמה"
(צילום: רויטרס)
שלשום, שעות אחרי פרסום צו המעצר, המשיכה רוסיה את התקיפות הנרחבות שלה באוקראינה. בעדכון של חיל האוויר האוקראיני נמסר כי רוסיה ביצעה תקיפות באמצעות 16 כטב"מים שנשלחו מהחוף המזרחי של ים אזוב וממחוז בריאנסק ברוסיה, שגובל באוקראינה. לפי קייב 11 מהכטב"מים יורטו במרכז, מערב ומזרח המדינה - כולל בבירה קייב ובמחוז לבוב שבמערב.
בשעות הבוקר ביום ראשון הגיע פוטין לביקור במריופול, עיר אוקראינית במחוז דונייצק שנמצא תחת שליטת מוסקבה מאז חודש מאי האחרון. סוכנות הידיעות הרוסית טאס (TASS) דיווחה כי לפי ארמון הקרמלין הוא הגיע למקום באמצעות מסוק. הנשיא הרוסי נסע ברכב בכמה מחוזות בעיר, עצר בכמה מקומות ודיבר עם תושבים.
פוטין נפגש בנוסף עם "הפיקוד הראשי" של הכוחות הרוסיים במלחמת רוסיה-אוקראינה - שאותה מכנה מוסקבה "מבצע צבאי מיוחד" - כולל רמטכ"ל צבא רוסיה ולרי גרסימוב, שאחראי על המבצע. הפגישה נערכה בעמדת הפיקוד "רוסטוב-און-דון" שנמצאת בדרום רוסיה.
אתמול עדכנה אוקראינה כי ביממה האחרונה ביצעה רוסיה 34 תקיפות אוויריות. לפי קייב רוסיה עדיין מתמקדת בניסיונות לכבוש את בחמוט - העיר שבה מתנהל הקרב הארוך והקשה מתחילת המלחמה - ויישובים נוספים במחוז דונייצק. המושל פבלו קירילנקו דיווח ששלשום נהרג אדם אחד ושלושה נפצעו בהפגזות של 11 יישובים וכפרים בדונייצק.
13 צפייה בגלריה
לוחמים של אוקראינה באזור בחמוט תחמושת ארטילריה פגז פגזים מלחמה רוסיה
לוחמים של אוקראינה באזור בחמוט תחמושת ארטילריה פגז פגזים מלחמה רוסיה
לוחמים של אוקראינה באזור בחמוט
(צילום: AFP)
ראש העיר קרמטורסק שבדונייצק מסר אמש כי שני בני אדם נהרגו בתקיפות רוסיות, וטען שבמהלכן השתמשה מוסקבה בפצצות מצרר. "רוסיה ממשיכה להפיץ טרור", אמר אולכסנדר גונצ'רנקו. "ההשלכות של הפצצת קרמטורסק עם פצצות מצרר: שני הרוגים ושמונה פצועים, שלושה מהם במצב קשה", הוא אמר.
פצצת מצרר מכילה כמות גדולה של פצצות קטנות, וגורמת נזק רב. אמנת האו"ם – שרוסיה ואוקראינה לא חתומות עליה – אוסרת על שימוש בפצצות מצרר. מתחילת הפלישה נשמעו כמה דיווחים על שימוש רוסי בפצצות מצרר באזורי מגורים באוקראינה.
בתוך כך הודיעה אתמול טורקיה על הארכת תוקפו של הסכם המזון בין רוסיה לאוקראינה, שהיו עד המלחמה שתי יצואניות-ענק של תבואה. ההסכם, שהושג בתיווך של טורקיה והאו"ם, מאפשר לאוקראינה לייצא את התבואה מנמלי הים השחור - מבלי שרוסיה תשבש את הייצוא. בשלב הזה ההסכם יוארך ב-60 יום. רוסיה לא הסכימה להארכה של 120 יום, ואמרה שהדבר דורש את הסרתן של חלק מהסנקציות שהטיל עליה המערב.
פורסם לראשונה: 22:55, 18.03.23