מתקפת הטילים הרוסית הגדולה ביותר זה כמעט חודשיים, והפגיעה המשמעותית ביותר היא בעיר אומן, שאליה מגיעים מדי שנה עשרות אלפי חסידי ברסלב. היום (שישי) לפנות בוקר שיגרה רוסיה יותר מ-20 טילי שיוט ושני מל"טים לעבר קייב ואזורים אחרים באוקראינה, ובמתקפה נהרגו לפחות 12 בני אדם.
לראשונה מתחילת מרץ, ובזמן שאוקראינה מתכוננת למתקפת-נגד, נשמעו אזעקות בקייב. לפי הרשויות, חיל האוויר האוקראיני יירט 11 טילי שיוט ושני מל"טים בשמי הבירה. בקייב לא נגרם נזק משמעותי, אבל באומן שבמרכז אוקראינה פגעו שני טילי שיוט בבניין בן תשע קומות. עשרה בני אדם נהרגו, בהם אישה בת 75, ו-17 נפצעו.
7 צפייה בגלריה
 הבניין שנפגע משני טילי שיוט באומן
 הבניין שנפגע משני טילי שיוט באומן
הבניין שנפגע משני טילי שיוט באומן
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
עשן המשיך להיתמר גם שעות אחרי המתקפה
עשן המשיך להיתמר גם שעות אחרי המתקפה
עשן המשיך להיתמר גם שעות אחרי המתקפה
(צילום: AP)
גם שעות אחרי המתקפה, היתמר עשן מהבניין שנפגע באומן וכוחות החילוץ המשיכו בניסיונות לאיתור לכודים. שלושה ילדים חולצו מתוך ההריסות. "כל החלונות התנפצו, הכול עף, אפילו השנדליר נפל. הכול כוסה בזכוכיות", שחזרה אולגה, דיירת בבניין. "ואז נשמע פיצוץ. בקושי הצלחנו למצוא את הדברים שלנו לפני שנמלטנו".
אולגה, שבעלה נלחם בחזית, אמרה כי אחד מהילדים מהכיתה של בנה נעדר: "אני לא יודעת איפה הוא, אני לא יודעת אם הוא בחיים. אני לא מבינה למה אנחנו צריכים לעבור את זה, אף פעם לא עשינו רע לאף אחד".
"מול הטרור הרוסי נדרשת תגובה הולמת מאוקראינה ומהעולם", כתב נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בעמוד הטלגרם שלו, לצד תמונות ההרס באומן. "ותגובה כזו תגיע". שגריר אוקראינה בישראל, איבגן קורניצ'וק, אמר על מתקפת הטילים על אומן: "שוב ושוב אנחנו עדים למתקפה חסרת רחמים על חפים מפשע, שהורגת ופוצעת כל מי שעומד בדרכה. חייבים לשים סוף לפשעי המלחמה הללו".
אנדריי ירמק, ראש הסגל של זלנסקי, אמר כי הוא פונה לאזרחי ישראל ולממשלה בבקשה להגברת התמיכה באוקראינה. "דעו לכם שמתחולל רצח עם חדש באירופה, בחסותו של הקרמלין. במיוחד ברגעים כאלה, על ממשלת ישראל להגביר את התמיכה שלה באוקראינה, לספק אמצעי הגנה נגד טילים ומזל"טים ולעזור להגן על אזרחי אוקראינה מפני התוקפנות הרוסית", הוא קרא.
7 צפייה בגלריה
אש בבניין באומן לאחר פגיעת הטילים
אש בבניין באומן לאחר פגיעת הטילים
אש בבניין באומן לאחר פגיעת הטילים
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
אישה בת 31 ובנה, בן שנתיים, נהרגו במתקפה אחרת, על דניפרו שבמזרח המדינה. ארבעה נפצעו, נזק נגרם לבית פרטי ולעסקים.
לפי מפקד חיל האוויר האמריקני, הטילים שוגרו ממטוסים באזור הים הכספי ואוקראינה יירטה 21 מ-23 טילי השיוט, מדגמי KH-101 ו-KH-555.
בסוף השנה שעברה רוסיה תקפה בטילים את אוקראינה מדי שבוע, אבל כשהחורף נגמר מתקפות הטילים כמעט ופסקו. במערב אמרו שמוסקבה השתמשה ברוב מאגר הטילים ארוכי הטווח שלה, בניסיון כושל להקפיא את ערי אוקראינה.
מתקפת הטילים הנוכחית אירעה לאחר שנאט"ו הודיעה שבעלות בריתה סיפקו לאוקראינה 98% מכלי הרכב הקרביים שהבטיחו להעביר אליה - על רקע האפשרות לפתיחת מתקפת-נגד. מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אמר כי לצד יותר מ-1,550 כלי רכב משוריינים, 230 טנקים וציוד נוסף, בעלות בריתה של אוקראינה סיפקו לה גם תחמושה רבה, ואימנו וציידו כוחות אוקראיניים.
המתקפה התרחשה פחות מיומיים לאחר השיחה הראשונה הידועה מפתיחת המלחמה בין נשיא אוקראינה זלנסקי ונשיא סין שי ג'ינפינג, שיחה שכונתה "ארוכה ומשמעותית". זלנסקי אמר כי יצא מעודד מהשיחה ביום רביעי, ובכירים במערב בירכו את נשיא סין על הצעד - אבל לא נראה כי מהלך זה שיפר את הסיכויים לשלום.
בחודשים האחרונים מוקד הלחימה באוקראינה הוא בבחמוט שבמזרח המדינה, כשרוסיה מנסה לכבוש את החלקים באזור דונבאס שעדיין לא נמצאים בשליטתה. הפרשנים מעריכים כי במהלך האביב תפתח אוקראינה במתקפת-נגד במטרה לשחרר את השטחים שנכבשו במלחמה.
ההערכה היא שמתקפת-הנגד תתמקד בשטחים הכבושים במחוזות הדרומיים זפוריז'יה וחרסון - שניים מארבעת המחוזות שרוסיה הודיעה במהלך המלחמה על סיפוחם. שני המחוזות האחרים הם דונייצק ולוהנסק שבמזרח אוקראינה, המחוזות שמרכיבים את חבל דונבאס.