יממה לאחר שחשפו את הצעתם למורים, שהובילה לתגובה חריפה מצד יפה בן דויד, אומרים באוצר כי "ההצעה ששמנו על השולחן יוצאת מגדר הרגיל" ומבהירים כי "בלי לטפל בחופשיות, לא יהיה הסכם". הממונה על השכר במשרד האוצר, קובי בר נתן, אמר זאת באולפן ynet וטען כי "ההצעה מאוד מפורטת ונוגעת בהרבה נושאים שייתנו מענה לצרכים של מערכת החינוך".
על הצעת משרדו לשכר התחלתי של 9,000 שקלים בחודש, הצעה שאותה דחתה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, בר נתן אמר כי "התגובה שלה לא מובנת. מדובר בהעלאה של 30% מהמצב כיום. ההצעה כוללת גם היבטים נוספים, כמו מענק של כמעט 20 אלף שקלים למורה שיתמיד כמה שנים במערכת". בד בבד, בר נתן ציין כי "השכר הוא לא חזות הכול. צריך לאפשר גמישות ניהולית, לתמרץ מורים מצוינים ולאפשר חוזים אישיים, אבל זו התחלה".
4 צפייה בגלריה
יפה בן דוד בהפגנת המורים
יפה בן דוד בהפגנת המורים
"מורה עם לב זהב - עם משכורת רעב". הפגנת המורים בחודש מאי (צילום: מוטי קמחי )
(צילום: מוטי קמחי )
4 צפייה בגלריה
קובי בר נתן
קובי בר נתן
קובי בר נתן. "ליברמן מגבה אותנו במאה אחוז"
(צילום: דוברות משרד האוצר)
בר נתן המשיך והעיד כי "לא מדובר בניסיון לייצר מאבק בין המורים החדשים לוותיקים. הפערים בין החדשים לוותיקים בישראל הם מהגבוהים בעולם, על פי נתוני ארגון ה-OECD. צריך לשים את הכסף הציבורי במקומות שבהם הוא נחוץ". עוד אמר כי "ההבדל בינינו הוא שבן דויד רוצה לרצות את המורים, בעוד שאנחנו רוצים לרצות את כל מערכת החינוך, ושר האוצר אביגדור ליברמן מגבה אותנו ב-100% במשא מתן".
בנוגע למחסור במורים, בר נתן אמר כי יש לקחת את הנתונים בפרופורציה. "משרד החינוך מדבר על מחסור של 5,700 מורים. אני לא מקל ראש בחוסר הזה, אבל בישראל יש יותר מ-200 אלף מורים, כך שלא מדובר במשבר או בקריסה". בר נתן הוסיף כי "מערכת החינוך תלויה בסוף באיכות המורים. אנחנו רוצים שייכנס כוח איכותי ויישאר שם. ככל שנשקיע, כך נרוויח".
4 צפייה בגלריה
 שר האוצר ליברמן ומזכ"לית הסתדרות המורים בן דויד
 שר האוצר ליברמן ומזכ"לית הסתדרות המורים בן דויד
שר האוצר ליברמן ומזכ"לית הסתדרות המורים בן דויד
(צילום: אלכס קולמויסקי ,עריית חולון ,מוטי קמחי)
בר נתן הודה כי "מערכת החינוך לא יכולה להתמודד עם עולם ההייטק", אך הביע תקווה כי "העלאת השכר למורים החדשים וגם לוותיקים, תגרום למקצוע ההוראה להיראות יותר אטרקטיבי, במיוחד עבור סטודנטים ששוקלים לבחור בו. זו מטרת ההצעה שלנו".
נושא אחד שבר נתן תיאר כנקודה קריטית במשא המתן הוא עשיית סדר בחופשים לאורך שנת הלימודים. "אנחנו לא רוצים לפגוע במורים, אבל לא נזנח גם את הורי התלמידים", אמר בר נתן. "צריך לעשות סדר בכל החופשים, כמו כל האסרו-חגים שלא מובן למה יש בהם חופש. הראינו עם ההצעה שאנו יכולים להכניס יד לכיס בשביל דברים טובים, עכשיו גם בן דויד צריכה להתגמש. לא נוכל לסגור הסכם בלי לטפל בחופשים", הוסיף.
בנוגע לאיום בשביתה לקראת פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר, בר נתן הצהיר כי "יש לנו אחריות ציבורית וגם כלכלית, אנחנו לא מתעלמים מהאפשרות של שביתה, אבל זו לא סיבה לוותר על דברים שחשובים למערכת החינוך.

תמר זאבי, מורה ורכזת בבית ספר יסודי בחיפה, תיארה באולפן ynet את דבריו של בר נתן כ"זלזול מחפיר במקצוע ההוראה". היא העידה כי "9,000 שקלים בחודש למורה מתחיל זה לא מספיק. אני במקצוע שבע שנים, והעבודה שלי לא מסתיימת בסוף יום הלימודים או כשאני יוצאת מבית הספר. אני עובדת המון שעות בבית, בשישי ושבת וגם בחגים, על חשבון הזמן הפרטי שלי. בר נתן לא היה עובד בתנאים האלה עבור המשכורת שהוא מציע".
זאבי ביטלה את טענתו של בר נתן כי סידור החופשים צריך להיכלל בהסכם הסופי. "גם החופשים כפי שהם עכשיו לא מונעים את הנטישה ההמונית של המורים. פגיעה בחופשים רק תגביר אותה". אמנם, זאבי הכירה בכך שהנטל נופל על הוריו התלמידים, אך ציינה כי הפתרון לכך "לא נמצא אצל המורים". זאבי הוסיפה כי "מדובר במקצוע שוחק, שדורש המון משאבים רגשיים ופיזיים".
4 צפייה בגלריה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
דאגות ממחסור ואיכות המורים. ארכיון
(צילום: יאיר שגיא )
בנוגע לטענה כי הביקורת על הצעת האוצר נשמעת מפי המורים הוותיקים, וכי המורים החדשים מקבלים אותה בהתלהבות, זאבי הצהירה שמדובר בניסיון "לשסע בין המורים הצעירים לוותיקים". זאבי אמרה כי "הסתדרות המורים מייצגת ודואגת לכולם. מערכת החינוך מתבססת על המורים הוותיקים, שחונכים את החדשים". זאבי שיבחה את המזכ"לית בן דוד. "משרד האוצר עושה לה דמוניזציה. היא נלחמת את המלחמה שלנו, היא המבוגר האחראי שדואג לעתיד ישראל".
על מצב מערכת החינוך, זאבי הודתה כי תנאי הקבלה למורים חדשים לא מספיקים. "אני אם לשתי בנות, ואני באמת מוטרדת מאיכות המורים שיחנכו אותן", אמרה. לבסוף, זאבי הביעה תקווה כי הורי התלמידים יגבו את המורים במאבקם. "הייתי רוצה שהם יתגייסו עבורנו. העתיד שלנו הוא בחינוך", אמרה.

סגן שרת החינוך, חבר הכנסת מאיר יצחק הלוי, קרא לשר האוצר ליברמן לשפר את ההצעה של משרדו למורים. "אני מאמין ששר האוצר מבין היטב את החשיבות בתגמול עובדי מערכת החינוך", אמר יצחק הלוי. "אנחנו צריכים מערכת יציבה, אין לנו את הלוקסוס למשבר בענף החינוך. צריך לתגמל את המורים כראוי, וכמובן לדרוש מהם את המיטב. צריך להעלות את יוקרת התפקיד בכל היבט, וכך אמרתי לשר האוצר".
בניגוד לבר נתן, סגן השרה תיאר את המחסור במורים כ"סכנה אסטרטגית לישראל". יצחק הלוי אמר כי המצב הוא "פרי של הזנחה שנמשכה במשך שנים רבות, יחד עם תקופת הקורונה שהציפה הרבה אתגרים בתחום ההוראה". יצחק הלוי הוסיף כי "אנחנו נמצאים בדקה ה-90, ואני מאמין שמשרד האוצר יבין מה צריך לעשות בסופו של יום".