מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ציין אחר הצהריים (שלישי) כי הוא "מגנה את התקפת הטרור של חמאס נגד ישראל", אך בד בבד הוסיף כי "זה חשוב להכיר שהתקפות חמאס לא התרחשו בוואקום". דבריו של גוטרש בדיון מיוחד על המלחמה בעזה במועצת הביטחון של האו"ם עוררו תרעומת בישראל. "אמירתו של מזכ"ל האו"ם מהווה הצדקה לטרור ורצח", אמר שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן. השר בני גנץ אמר: "מי שנותן הצדקה לטרור, אינו ראוי לדבר בשם העולם". ynet העביר שידור ישיר מהדיון.
בדיון נאם גם שר החוץ אלי כהן שהקריא בתחילת דבריו את שמות של ילדים חטופים בעזה. כהן הטיח במזכ"ל גוטרש: "באיזה עולם אתה חי? זה בטח לא העולם שלנו". כהן גם קרא קדיש ואמר: "חמאס הם הנאצים החדשים".
הכותרת
צריך להתנתק מעזה לגמרי | היום שאחרי המלחמה עפ"י ליברמן
19:57
במהלך הנאום חשף השר כהן הקלטה של מחבל חמאס עם הוריו בעזה, שבמהלכה חזר שוב ושוב בגאווה על כך שרצח במו ידיו 10 יהודים. אחרי השמעת ההקלטה, פנה כהן שוב למזכ"ל גוטרש ואמר לו: "זה העולם שבו אנו חיים. פינינו את עזה ואתם הזרמתם מאות מיליוני דולרים ובמקום לבנות עזה משגשגת הם בנו מנהרות טרור ומפעלי נשק".
כהן, שהחליט לבטל פגישה עם גוטרש בשל דבריו, אמר עוד בנאומו: "אני קורא לכם לעמוד לצד ישראל במשימתה למחוק את המפלצות מעל פני האדמה. אם לא כל המדינות יעמדו לצד הערכים הבסיסיים של האנושיות, כפי שהם מופיעים במגילת האו"ם, תהיה זו השעה השחורה ביותר של ארגון האומות המאוחדות שיאבד את הבסיס הערכי של קיומו".
שר החוץ הזמין לדיון שתי משפחות של חטופים: ג'ו ורייצ'ל, הוריו של הרש גולדברג-פולין שנחטף לעזה מפסטיבל נובה לאחר שידו נכרתה מרימון, ומורן אלוני שאחיותיו, שרון אלוני קוניו ודניאל אלוני, ביחד עם אחייניותיו יולי ואמה בנות ה-3 ואמיליה בת ה-5 וגיסו דוד נחטפו לעזה.
2 צפייה בגלריה
אלי כהן בדיון במועצת הביטחון באו"ם
אלי כהן בדיון במועצת הביטחון באו"ם
שר החוץ כהן בדיון במועצת הביטחון
(צילום: דוברות משרד החוץ)
את הדיון שעוסק במלחמה יזמה ברזיל, הנשיאה התורנית של מועצת הביטחון. מזכ"ל האו"ם גוטרש אמר: "המצב במזרח התיכון מחמיר, המחלוקות קורעות. חיוני להיות ברורים בעקרונות, יש לכבד ולהגן על אזרחים. גיניתי את התקפת הטרור של חמאס נגד ישראל. שום דבר לא יכול להצדיק רצח וחטיפה של אזרחים ושיגור רקטות. יש לשחרר החטופים ללא תנאי. אני יודע שבינינו יש נציגים של המשפחות".
"זה חשוב להכיר שהתקפות חמאס לא התרחשו בוואקום. הפלסטינים 56 שנה תחת כיבוש חונק. אדמתם נתפסה על ידי התנחלויות, בתיהם נהרסו, החלומות הפוליטיים שלהם נעלמו. זה לא מצדיק את התקפות חמאס, אבל ההתקפות האלה לא יכולות להצדיק עונש קולקטיבי נגד העם הפלסטיני. כל הצדדים צריכים לממש התחייבויותיהם לפי החוק ההומניטרי. הפצצת עזה על-ידי ישראל, רמת הנפגעים האזרחיים העולה והשמדת שכונות מדאיגה מאוד".

גוטרש אמר עוד: אני מגנה את הרג האזרחים, הגנה על אזרחים חשובה בכל עימות. אסור להשתמש באזרחים כמגן אנושי. הגנה על אזרחים לא מצדיקה להורות על פינוי 1.5 מיליון תושבים למקום שאין בו הגנה וממשיכים במקביל להפציץ את הדרום. אני מודאג מהפרת החוק ההומניטרי הבינלאומי. אף צד לא מעל החוק ההומניטרי הבינלאומי. הסיוע ההומניטרי נכנס לעזה אך מדובר בטיפה בים של צרכים רבים. תושבי עזה זקוקים לסיוע אדיר ויש להכניסו ללא מגבלות. אני קורא להפסקת אש הומניטרית ושחרור החטופים, יש לחזור לפתרון שתי המדינות ולממש את שאיפותיהם הלגיטימיות של הפלסטינים".
השגריר באו"ם ארדן הגיב כאמור בחריפות לדבריו של גוטרש: "נאומו המזעזע של מזכ"ל האו"ם בפתח דיון מועצת הביטחון, בזמן שטילים נורים על כל ישראל, הוכיח סופית, מעל לכל ספק, שהמזכ"ל מנותק לחלוטין מהמציאות באזורנו ושהוא רואה באופן מעוות ובלתי מוסרי את הטבח שביצעו רוצחי חמאס בילדינו. אמירתו כאילו התקפת הטרור הרצחנית של חמאס הנאצי 'לא התרחשה בוואקום' מהווה הצדקה לטרור ורצח. מזעזע. עצוב שבראש ארגון שקם בעקבות השואה עומד אדם עם דעות כאלה. מחריד". ארדן גם קרא לגוטרש להתפטר מתפקידו.
2 צפייה בגלריה
אנטוניו גוטרש
אנטוניו גוטרש
מזכ"ל האו"ם גוטרש
(צילום: AP Photo/Craig Ruttle)
השר גנץ אמר: "ימים שבהם מזכ"ל האו"ם מגבה טרור הם ימים אפלים לעולם. אין דרך להצדיק טבח באזרחים חפים מפשע. מי שלא יהיה בצד הנכון של ההיסטוריה, יישפט על ידה. מי שנותן הצדקה לטרור, אינו ראוי לדבר בשם העולם".
שר האנרגיה ישראל כץ אמר על דברי המזכ"ל: "נאום מביש של מזכ"ל האו"ם שמצדיק טבח עם. האו"ם הוקם להשכין שלום ובמקום מעודד מלחמה. איזו בושה לארגון הזה ולאנושות".
שר התרבות והספורט מיקי זוהר אמר: "בעוד העולם המערבי כולו מתייצב לצידה של ישראל במלחמה שלה מול חמאס-דאעש, דווקא מזכ"ל האו"ם בוחר לקחת את הצד האפל של ההיסטוריה. אין לכך הסבר אחר מלבד אנטישמיות לשמה ושנאת יהודים טהורה".
אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה האמריקני אמר בדיון במועצת הביטחון: "אנו מכירים בזכות ובחובה של מדינות להגן על עצמן מפני טרור ולכן אנו צריכים לגנות את ההתקפה הברברית של חמאס נגד ישראל. תינוקות נורו למוות, אנשים נרדפו, ראשם של אנשים נערפו, משפחות נשרפו, ילדים הוצאו להורג בפני ילדים, ילדים נרצחו בפני הוריהם - ועוד רבים נלקחו בני ערובה לעזה.
"אנחנו צריכים לשאול: איפה הזעם? איפה ההתנגדות? איפה הגינוי המוחלט של הזוועות האלה? אנו צריכים לאשר הזכות של כל מדינה להגן על עצמה ולמנוע מזוועות כאלה לחזור על עצמן. אף מדינה בגוף הזה יכולה או הייתה מסכימה לקבל שחיטה של אזרחיה. כל מעשי הטרור אינם חוקיים ולא מוצדקים - וזה לא משנה אם זה נגד אנשים בניירובי, איסטנבול, מומבאי, ניו יורק. הם לא חוקיים ולא מוצדקים בין אם מבוצעים על-ידי דאעש, בוקו חראם, או על ידי חמאס".
שרת החוץ של צרפת קתרין קולונה אמרה בדיון כי "30 אזרחים צרפתים נרצחו ותשעה נעדרים וכנראה נחטפו. אנו קוראים לשחרור מיידי של כל החטופים. ילדים, כולל צרפתים, מוחזקים בני ערובה בעזה. אף אחד כאן לא יכול לקבל את זה, יש לשחרר את כולם. צרפת עומדת בסולידריות עם ישראל ותומכת בזכותה לביטחון ולהגן על עצמה כדי שהתקפה כזאת לעולם לא תקרה שוב".
גם שגריר רוסיה באו"ם וסילי נבנזיה נאם בדיון. לדבריו, "מדובר באלימות חסרת תקדים בסכסוך הישראלי-פלסטיני שהביאה לפגיעות אזרחיות בשני הצדדים ברקע המתקפה ב-7 באוקטובר. אנחנו רוצים לבטא את תנחומינו למשפחות הקורבנות. הזהרנו שהמצב על סף פיצוץ והפיצוץ הזה קרה. אנחנו עומדים בפני אתגר נוסף - לעצור את האלימות. יש לשחרר את החטופים, למנוע משבר הומניטרי בעזה ולוודא שהמשבר לא מתרחב לכלל האזור. אנחנו מבינים את רגשות השנאה בישראל בגלל הכעס שלהם שנובע מהמוות הנורא של כל כך הרבה אזרחים. אלימות מובילה לאלימות, המעגל הזה צריך להישבר".