4 צפייה בגלריה
הפסטה שהתגלתה כטבק במכס בנמל אשדוד
הפסטה שהתגלתה כטבק במכס בנמל אשדוד
לא פסטה, טבק
עובדי המכס בנמל אשדוד איתרו ניסיון הברחה בלתי חוקי של יותר מ-5 טון טבק ממצרים, תוך התחמקות מתשלום מס על סך של כ-5.2 מיליון שקל. בהצהרה על המכולה שבה הובא הטבק נמסר כי היא מכילה פסטה. ואולם, חוקרי יס"מ 5 במכס גילו כי מדובר בחומר שמשמש לעישון.
הטבק שהובא לנמל בשבת אופסן בארגזים זהים בגודלם וחזותם החיצונית לארגזים אחרים במכולה שהכילו פסטה. החשוד בניסיון הברחה, וסאם קוסאמי מחברון, נחקר על ידי חוקרי המכס ושוחרר בערבות של 100 אלף שקל וחקירתו נמשכת.
במכס מייחסים למבריח ניסיון מתוחכם ומודע להונות את רשויות המס בישראל. קוסאמי החל לייבא פסטה ממצרים באחרונה וביצע שני משלוחים תקינים. לפי ההערכה, במסגרת המשלוחים נעשה ניסיון לבחון את ערנות בודקי המכס ולבסס יחסי אמון עמם. לאחר שני המשלוחים, ייבא המבריח מכולה ממצרים והצהיר כי מכילה פסטה בשווי של כ-10,000 דולר.
לאחר הערכת סיכונים, החליטו עובדי מכס אשדוד לשלוח את המכונה לשיקוף. בשלב זה הבחינו הבודקים כי הארגזים שאופסנו באחת הדפנות של המכולה מכילים חומר שונה מזה שמצוי בשאר הארגזים. כשפתחו את המכולה ובדקו את תוכן הארגזים, גילו הבודקים יותר מ-1,200 ארגזים שמכילים טבק.
זה היה הניסיון השני תוך חודש להבריח טבק ממצרים לרשות הפלסטינית דרך נמל אשדוד. לפני שבועיים נעצר תושב אחר בחברון, בחשד שניסה להבריח 9 טון של טבק לעישון ולנרגילה באריזות שאופסנו בחלקה האחורי של מכולה שהובילה אריזות ריקות לביצים.
בשני המקרים מדובר בטבק שיועד לשטחי הרשות הפלסטינית, אולם ההערכה היא כי טבק שמוברח דרך ישראל לרשות מוצא לאחר מכן את דרכו חזרה לשטחי ישראל.