משפחות החטופים נשאו הערב (חמישי) הצהרה לתקשורת במרכז למורשת המודיעין בגלילות, לאור החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לא לשלוח נציגות ישראלית למשא ומתן בקהיר. המשפחות הודיעו כי נשאו הצהרה במטרה להעביר מסר לראשי המוסד והשב"כ ולממונה על סוגיית החטופים, והוסיפו כי ידרשו פגישה מיידית עם ראש הממשלה וקבינט המלחמה. "משמעות השתלשלות הדברים אחת - הקרבת החטופים", אמרו.

2 צפייה בגלריה
הצהרת משפחות החטופים
הצהרת משפחות החטופים
"זה הילדים וההורים של כולנו - אסור לפספס את מתווה קהיר". הצהרת משפחות החטופים
(צילום: עידו ארז)
משפחות החטופים הוסיפו כי מיד לאחר ההצהרה לתקשורת, ובזמן כינוס הקבינט, הן יתבצרו בשער בגין מול בסיס הקריה בתל אביב ויקראו להחזרת יקיריהן במיידי. "זו ההזדמנות האחרונה! אל תקריבו אותם!", מסרו. מורן סטלה ינאי, שנחטפה מהמסיבה ברעים ב-7 באוקטובר ושוחררה במסגרת עסקת החטופים, נשאה דברים בפתח העצרת, ואמרה כי "הייתי חזקה כך חשבתי - אבל שבי החמאס שבר אותי שוחררתי רגע אחד לפני. הגעתי לכאן עם כל הכאב וההרס להעביר מסר אחד וברור - זה הילדים וההורים של כולנו.
"אני עדיין זוכרת את הכאב שהכה בי, עברתי גיהינום ועכשיו הם עוברים. החטופים עוברים התעללות פיזית ונפשית", הוסיפה. "זה הרגע שלכם חברי הקבינט וראש הממשלה - אסור לכם לפספס את מתווה קהיר".
שלי שם טוב, אמא של עומר שם טוב שנחטף גם הוא ממסיבת הנובה, אמרה כי "כשגיליתי שהוא חטוף חשבתי שזה עניין של שבוע, שבוע וחצי. ב-9 באוקטובר התקיימה לראשונה פגישה של המשפחות, ושם פגשתי את שמחה גולדמן שאמר לנו 'ברוכים הבאים', הבנתי ברוכים הבאים לגיהינום שהמשפחה שלו נמצאת בו כמה שנים". לדבריה, "לא האמנתי מעולם שאהיה במצב הזה, ועכשיו אני עומדת מולכם ומבינה שיש הזדמנות, ושאם נפספס אותה עומר שלי ושאר החטופים יכולים להישאר שם עוד חודשים רבים - ולהם אין זמן.
"132 ימים שביקשו ממני להמתין ולי לא נותר יותר אוויר", הוסיפה. "אני יודעת דבר אחד, רק אתם יכולים. ראש הממשלה, שר הביטחון, בני גנץ, גדי אייזנקוט - רק אתם יכולים לדאוג לחטופים". רובי חן, אביו של איתי חן, הדגיש כי "אנחנו ברגע האמת, אם יוזמת קהיר תיכשל המשמעות היא אחת: הסיכוי של החטופים לחיות קטן. אין בין החטופים בן של ראש ממשלה, בת של שר בכיר, אבא של שגריר. הם אנשים פשוטים מעם ישראל - והגורל שלהם שהם מופקרים".
2 צפייה בגלריה
דני אלגרט, אחיו של החטוף איציק אלגרט, הכריז על שביתת רעב בכיכר החטופים
דני אלגרט, אחיו של החטוף איציק אלגרט, הכריז על שביתת רעב בכיכר החטופים
דני אלגרט, אחיו של החטוף איציק אלגרט, הכריז על שביתת רעב בכיכר החטופים
רובי חן הוסיף כי "השיחות האלו אינם משחק, זה הדבר הכי חשוב שקבינט המלחמה יכול לעשות. זו לא עוד ועדה שאומרים בה בוא נחזור עוד חודש שהתנאים יבשילו - אין זמן". לדבריו, "אנחנו יודעים שדרישות החמאס מוגזמות אבל זה רק תחילת משא ומתן ואי אפשר לעשות זאת בטלפתיה. השיקול היחידי שצריך לעמוד לנגד העיניים הוא להציל את חיי החטופים. אנחנו פונים לכל הממונים להתייחס לחיי החטופים בחרדת קודש".
מוקדם יותר ציינו נציגי המשפחות כי המאבק יוחרף "לאור ההחלטה לא לשלוח נציגות ישראלית לקהיר לשולחן המשא ומתן, לאור מידור חלק מחברי קבינט המלחמה, לאור ההתעלמות מהמלצת הדרג המקצועי, ולאור התעלמות ראש הממשלה וחלק מחברי קבינט המלחמה מבקשת משפחות החטופים להיפגש עימן בדחיפות – בקשה שלא נענתה מיום שישי לפני כמעט שבוע".
בתוך כך, דני אלגרט, אחיו של איציק אלגרט בן ה-68 שנחטף מביתו בקיבוץ ניר עוז ומוחזק בשבי חמאס, הכריז על שביתת רעב בכיכר החטופים "עד שממשלת ישראל תראה ניסיון כנה ותתחייב להחזיר את החטופים". דני הודיע כי יאכל בכל יום רבע פיתה וכף גבינה לבנה, האוכל שעל-פי עדויות השבים מקבלים החטופים בשבי.