2 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי
אורנה ברביבאי
השרות ברביבאי ותמנו שטה
(צילום: הדר יואביאן )
עימות חריף בישיבת הממשלה בין שר התפוצות נחמן שי ממפלגת העבודה, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי מיש עתיד ושרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה מכחול לבן, שבשיאו אמרה תמנו שטה: "זו צביעות של האדם הלבן".
השר שי, שתקף בשבוע האחרון פעם אחר פעם את שרת הפנים איילת שקד מימינה וקרא לא למנוע הגעת פליטים מאוקראינה לישראל, נשאל על ידי השר יועז הנדל: "לא ראיתי כשהיו פליטים מאפריקה שמישהו דיבר".
שי בהלצה: "אנחנו מאירופה".

תמנו שטה: "תחזור בך, זה לא מצחיק".
שר האוצר אביגדור ליברמן: "פנינה זה בצחוק".
תמנו שטה: "זה לא צחוק, זו האמת".
לדבריה, "אני פועלת ללא לאות למען זכאי חוק השבות מאוקראינה. יש ידע מצטבר במשרד, נקלוט אותם היטב. אבל אני רוצה להשמיע קול נוסף של יהודי אתיופיה. יש פה צביעות של האדם הלבן, אני דורשת חילוץ דחוף של זכאי חוק השבות מטגראי ואתיופיה שנמצאים תחת מלחמה כבר שנה".
השרה איילת שקד: "אני מסכימה".
תמנו שטה: "יש פה צביעות של האדם הלבן, אף אחד ממשמיעי הקול כאן לא פצה פה בשביל זכאי חוק השבות מאתיופיה. פשוט צביעות של האדם הלבן".
ברביאי: "תחזרי בך, זה לא נכון".
תמנו שטה: "אל תגידי שזה לא נכון. מה לעשות, יש גזענות. ראיתי איך במלחמה באתיופיה כולם שתקו, היו אלפי הרוגים. אני הקול של אותם בני משפחות מודאגים בישראל ואני לא מדברת על פליטים, אני מדברת על משפחות של אזרחי ישראל".
2 צפייה בגלריה
נחמן שי אילת שקד
נחמן שי אילת שקד
השרים שי ושקד
(צילום: עדו ארז )
בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה נפתלי בנט: "ישראל היא חלק מהעולם והעולם נמצא בזמנים קשים ומטלטלים. אנחנו מנהלים את המשבר המורכב הזה ברגישות, באחריות ומתוך ניסיון להושיט עזרה, ככל שאנחנו יכולים. אנחנו נערכים בימים אלה לקליטת עולים וזכאי חוק השבות, עם כל החבילה שהמדינה צריכה לספק לעולים: סל קליטה, סיוע בדיור, חינוך, בראש ובראשונה חיבבו גדול".
"במקביל, אנחנו, כעם וחברה, נעזור באופן הומניטרי לאזרחי אוקראינה ששוהים כאן באופן זמני, לכמה שבועות, או חודשים, עד שיירגע המצב שם", הוסיף. "אני רואה שיש משפחות רבות שמארחות בתקופה הקרובה, וזה חשוב מאוד. אני יכול לבשר כאן היום באופן רשמי שאנחנו מקימים בית חולים שדה לפצועים אוקראינים, שיעבוד שם, בשטח. זו יוזמה שלא הרבה מדינות מסוגלות לקחת על עצמן, ולמדינת ישראל יש את היכולת הזאת ואנחנו יוצאים לדרך. זה דבר חשוב, ואני שמח שאנחנו, משרד הבריאות ומשרד החוץ, בסיוע משרד האוצר - מובילים אותו".

לפני ישיבת הממשלה אמרה השרה תמנו שטה: "ביומיים האחרונים הגיעו לכאן כאלף עולים, אנחנו רואים שקצב העולים הולך ומתגבר. זה קורה כי רבים מצליחים לחלץ את עצמם וגם בזכות הפעילות האינטנסיבית של הסוכנות היהודית, נתיב, הקרן לידידות ועוד הרבה מאוד גופים כולל חב"ד והרבנים של הקהילות. אני שמחה שאנחנו מצליחים לתת את הסיוע הנדרש ליהודים שרוצים להגיע לכאן".
השר הנדל אמר: "אנחנו בישיבת ממשלה חגיגית שבה מכריזים על יישוב נוסף בנגב. זה חשוב זה חלק מהתפיסה והרוח הציונית. במקביל לזה אנחנו נערכים לגלי עלייה מאוד גדולים של יהודים מרחבי העולם. יש פוטנציאל למיליון בעלי זכות הגעה לארץ במדינת ישראל. אנחנו צריכים לשכן אותם בשדרה המזרחית של מדינת ישראל. אנחנו צריכים כל מאמץ כדי לשכן אותם בקרקע שלנו בשדרה המזרחית רמת הגולן בקעת הירדן הנגב הגליל, ולכן זו יוזמה מבורכת וזו הזדמנות גדולה ואנחנו חייבים למצות אותה".
בישיבת הממשלה אושרה תוכנית ההיערכות לקליטת עלייה מאוקראינה, רוסיה ומדינות האזור. התוכנית כוללת היערכות לפתרונות דיור בטווח הקצר ובכללה סיוע בשכר דירה, שיפוץ מבנים בבעלות משרד הבינוי והשיכון והעמדתם לרשות העולים, ואיתור ומיצוי פוטנציאל של דיור זמין בטווח הקצר לטובת היערכות לאפשרות של מחסור בפתרונות דיור זמינים לקליטת עולים. כמו כן כוללת התוכנית היערכות להרחבת היצע פתרונות דיור בטווח הבינוני ובכללה איתור מתחמים למגורים זמניים, לרבות במחנות צה"ל שפונו, לצד קידום תוכנית מתאר ארצית מפורטת להצבת דיור זמני בהתאם לתרחישי הייחוס, היערכות להגדלת מלאי הדיור היביל, והקמתם בפטור מהיתר וכן בחינת אפשרות לקבוע בהוראת שעה פיצול דירות לטובת שיכון לעולים.
עוד כוללת התוכנית היערכות להגדלת הדיור בטווח הארוך ובכללה בחינת צעדים לטובת הגדלת ההיצע בשוק הדיור ותיקוני חקיקה נדרשים וכן מיפוי חסמי דיור וקידום תוכניות הכוללות מספר רב של יח"ד, קיצור הליכי רישוי, עידוד תכנון ומימוש בקרקע פרטית ועידוד מימוש מגרשי מגורים והשבת מגרשי מגורים שלא מומשו לידי המדינה. בנוסף, במסגרת ההחלטה יגובשו הצרכים המוניציפליים הנובעים מאתגרי הקליטה בתחומי החינוך, הרווחה וחיזוק המעטפת הקהילתית, תוך שיח שוטף עם השלטון המקומי. עוד יתוגברו המענים הנדרשים לעולים במסגרת השירותים הניתנים היום לכלל העולים החדשים.