2 צפייה בגלריה
משרד החוץ
משרד החוץ
במשרד החוץ נימקו את גיוסו בכך שהוא היחיד שעומד בתנאים הנדרשים לפרויקטים
(צילום: גיל יוחנן )
התרגיל למען הבכיר: משרד החוץ גייס לאחרונה את דרור גבאי כיועץ מיוחד להשלמת בנייני השגרירות של ישראל בבחריין ודובאי. נימוק המשרד לגיוסו של גבאי, שישתכר ב-400 אלף שקל לשבעה חודשי עבודה, ינואר עד יולי, הוא שיש לו את הסיווג הביטחוני הנדרש והוא היחיד שיכול למלא את התפקיד.
אלא שמה שלא צוין במסמכי ההתקשרות בין הצדדים, הוא שגבאי כיהן בתפקיד בכיר במשרד החוץ, עד פרישתו לגמלאות בסוף דצמבר האחרון. כלומר, במשרד החוץ ידעו מראש על פרישתו המתוכננת ובחרו להעסיקו כיועץ מיוחד, במקום להכשיר אדם אחר לתפקיד או להאריך את עבודתו כגמלאי במשרד, דבר שניתן לעשות באישור מיוחד של נציב שירות המדינה.
גורמים במשרד החוץ אמרו כי מדובר במקרה מוזר שאדם שמועסק במשרד עוזב את תפקידו ומשאיר אחריו חלל שאף אחד לא יכול למלא. "זה לא נראה טוב ולא מקובל סמוך לפרישה. אם המשרד לא נערך מראש ולא הכשיר יורש לתפקיד זה לא תקין", אמרו.
2 צפייה בגלריה
דרור גבאי מלווה משלחת מאיחוד האמירויות
דרור גבאי מלווה משלחת מאיחוד האמירויות
דרור גבאי (רביעי משמאל) מלווה משלחת מאיחוד האמירויות שהגיעה לארץ
(צילום: מרכז פרס לשלום וחדשנות)
בחוות הדעת שמצורפת להתקשרות בין הצדדים נכתב כי "הפרויקטים לבניית הנציגויות בדובאי ומנאמה מורכבים ונמצאים בשלבי סיום. הצפי לסיום בדובאי הוא סוף פברואר הקרוב ובמנאמה סוף אפריל השנה. נדרש יועץ בעל סיווג ביטחוני תקף, הבקיא בפרטי הפרויקטים לצורך השלמתם בזמן.
"ליועץ ניסיון מוכח, הוא מכיר את הפרויקטים ואת אנשי הקשר הרלוונטיים. בהתאם לדרישות הקיימות וללוח הזמנים המיידי לא נמצא יועץ מתאים למעט דרור גבאי. לפיכך, בהתייחס למכלול הצרכים, הכישורים והיכולות נמצא כי גבאי הוא היועץ היחיד היכול לתת מענה לשירות המבוקש", נכתב בחוות הדעת עליה חתמה סמנכ"לית משרד החוץ למינהל וארגון, עידית בשן.
ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "עם פרישתו לגמלאות של דרור גבאי, האחריות הישירה להקמת נציגויות הקבע בדובאי ומנאמה עברה לידי הסמנכ"לית למינהל. מאחר ואנו לקראת סיום בינוי הפרויקטים, סמנכ"לית למינהל, כמנהלת בפועל, נדרשת ליועץ שמחזיק בניסיון מוכח בבינוי הפרויקטים האלה, כפי שמקובל בכל פרויקט אחר. יש להבהיר כי הגדרת התפקיד של דרור גבאי השתנתה והוא כיום יועץ מלווה. הבקשה עלתה לפרסום באינטרנט בהתאם לחוק חובת מכרזים לספק יחיד ולא התקבלו הסתייגויות. העסקתו מעבר לגיל פרישה נשקלה והתקבלה החלטה שלילית".