5 צפייה בגלריה
צפון רמת הגולן
צפון רמת הגולן
צפון רמת הגולן
הממשלה תתכנס היום (ראשון) לישיבה מיוחדת בקיבוץ מבוא חמה ברמת הגולן, ובמהלכה תאשר תוכנית בהיקף מיליארד שקל, שמטרתה להכפיל את אוכלוסיית קצרין ויישובי הגולן עד שנת 2030 והגדלתה ב-50% עד שנת 2026.
השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' (מרצ) צפוי להיעדר מישיבת הממשלה כמחאה על ההחלטה לאשר בנייה מסיבית ברמת הגולן על מנת להכפיל את מספר התושבים. במצע המפלגה של פריג' כתוב שצריך לנהל משא ומתן על הגולן, אך במרצ אומרים כי היום אין פרטנר למשא ומתן ולכן העניין לא רלוונטי. יו"ר מרצ ושר הבריאות ניצן הורוביץ הביע תמיכה בתוכנית, והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג לא מסרה עמדה ביחס לתוכנית.
בעקבות העלייה בתחלואה בקורונה והתפשטות זן האומיקרון, הכניסה למחם ישיבת הממשלה בקיבוץ מבוא חמה תהיה כפופה לביצוע בדיקת אנטיגן מהירה שתתבצע על ידי ניידת מד"א. מזכירות הממשלה עדכנה הלילה את השרים ואת שאר המוזמנים בבדיקה, וזו תהיה הפעם הראשונה ששרים נבדקים באנטיגן לפני הכניסה לישיבת הממשלה.
5 צפייה בגלריה
עיסאווי פריג'
עיסאווי פריג'
השר פריג'
(צילום: יואב דודקביץ)
במסגרת התוכנית ייבנו 7,300 יחידות דיור חדשות ברמת הגולן בהשקעה של כחצי מיליארד שקל (3,300 לקצרין ו-4,000 ליישובי המועצה האזורית גולן). במקביל, המדינה תשדרג את התשתיות ברמת הגולן וכמו כן ישופצו וישודרגו מוסדות הציבור. בנוסף, ועדה מיוחדת תבחן הקמת שכונות מגורים חדשות ביישובים קיימים בשטחי המועצה האזורית גולן וכן לצורך תכנון הקמת יישובים חדשים. המדינה תיערך לבניית כיתות לימוד חדשות לקראת גידול של לפחות 20% במספר התלמידים עד שנת 2023. בעיר קצרין יקדמו התחדשות עירונית במרכז העיר הוותיק.
משרד הביטחון וצה"ל יבצעו עבודת מטה בשיתוף משרד הבינוי והשיכון לבחינת גבולות שטח האש "אחמדיה" במטרה לאפשר לעיר קצרין לגדול ולהתפתח. משרד השיכון יקדם בשנה הבאה תוכנית מתאר כוללנית מעודכנת לקצרין שתכלול את שטח האש, כך שיעד האוכלוסייה שלה יעמוד על 50 אלף תושבים עד לשנת 2040. כמו כן יוקצו 27 מיליון שקל בשנתיים הקרובות לפינוי שדות מוקשים בנפת הגולן, יוסרו חסמי פיתוח ובנייה שיאפשרו הרחבה משמעותית ביישובי המועצה האזורית גולן ובקצרין, ויוקצו 160 מיליון שקל לשיפור איכות החיים.
5 צפייה בגלריה
רמת הגולן, ארכיון
רמת הגולן, ארכיון
160 מיליון שקל לשיפור איכות החיים
(צילום: גלעד כרמלי)
בין השאר ייבחנו שורה של פרויקטים ברמת הגולן ובהם: כבישים עוקפים ליישובים בני יהודה, חד נס, ונווה אטי"ב, פיתוח אזורי תעסוקה יישוביים וחסמי פיתוח ובינוי נוספים. במסגרת ההחלטה יוקמו שני יישובים קהילתיים חדשים במועצה האזורית גולן ששמותיהם הזמניים "אסיף" ו"מטר". היישובים מיועדים לקלוט כ-2,000 משפחות כל אחד.
התוכנית כוללת גם צעדים לפיתוח הכלכלה המקומית והאזורית ובכלל זה פיתוח תחום התיירות, סלילת שביל ישראל לאופניים מקטע גולן, פיתוח, הנגשה ושיקום של שטחים פתוחים בתחום המועצה האזורית גולן וקצרין לרבות חניוני לילה, פיתוח אתרי מורשת לרבות מורשת העת העתיקה, העת החדשה ותקופת הציונות בנפת גולן, פיתוח מכלול בתי הכנסת העתיקים, פיתוח תשתיות ותכני מורשת בתחום המוזיאונים, פרויקטים לתיירות נכנסת בשמורות טבע וגנים לאומיים בנפת הגולן ובכלל זה גן לאומי חמת גדר המרחצאות הרומיים, גן לאומי סוסיתא, שמורת טבע גמלא ושמורת הטבע בניאס.
5 צפייה בגלריה
קצרין
קצרין
קצרין
(צילום: אביהו שפירא)
התוכנית כוללת גם קידום ופיתוח עסקים קטנים ובינוניים בין היתר עבור עסקים בתחום התיירות-החקלאית והכפרית. כמו כן יוקמו פרויקטים לאנרגיה מתחדשת ברמת הגולן לרבות הקמת פרויקט סולארי בעמק הבכא. הממשלה תבחן הקמה או העתקת מפעלי תעשיה לרמת הגולן באמצעות מענקים. משרד הכלכלה יבצע סקר היתכנות להקמת או הרחבה של אזור תעשיה משותף וכן הקמת מתחמי עבודה משותפים על מנת להרחיב את אפשרויות התעסוקה בשטח המועצה האזורית גולן. בסך הכול התוכנית כוללת היתכנות לכ-2,000 משרות חדשות. הממשלה תבחן הקמת מוסד שיקומי בנפת גולן ותעודד קליטת עולים ברמת הגולן, חיזוק של החוסן החברתי ברמת הגולן וכן חיזוק ופיתוח פעילויות לאזרחים ותיקים.
משרד ראש הממשלה יקים ועדת היגוי כללית לצורך ליווי, מעקב, הסרת חסמים ויצירת שיתופי פעולה בין-משרדיים ובין-מגזריים. ועדת ההיגוי תהיה רשאית לפנות לממשלה בבקשה להסטת תקציבים נוספים לסייע ליישום ההחלטה באופן מיטבי יותר בדגש על קצב גידול האוכלוסייה. הממשלה תאשר גם שדרוג של מערך רפואת החירום באזור.
5 צפייה בגלריה
צפון רמת הגולן
צפון רמת הגולן
צפון רמת הגולן
בתוכנית נכתב כי אכלוס נפת הגולן שממוקמת בסמוך למשולש גבולות עם שלוש מדינות מהווה נדבך נוסף במדיניות פריסת האוכלוסייה של ממשלות ישראל הרואות ביישוב לאורך הגבולות גם צורך ביטחוני מעבר לצורך התיישבותי. התוכנית קובעת כי המועצה המקומית קצרין, המועצה האזורית גולן והיישובים בתחומה הם יישובים בעלי עדיפות לאומית. פיתוח רמת הגולן הוא חלק מההסכמים הקואליציוניים עם תקווה חדשה, ישראל ביתנו, כחול לבן וימינה.
ארגונים ירוקים ונבחרי ציבור בגולן מתנגדים לתוכנית הפיתוח של הממשלה. ראש המועצה האזורית גולן חיים רוקח אמר: "מדובר על שני יישובים של 3,000 דונם מתוך 1.2 מיליון דונם בגולן. המטרה היא להביא עוד 6,000 משפחות, כמחצית מהם בכלל בהרחבות של היישובים הקיימים. צריך להבין שלא יהיו שירותים מתקדמים מכל סוג בגולן, כל עוד כמות האוכלוסייה לא מגיעה לכמות של שכונה אחת בבת ים. כולנו אוהבים את הטבע בגולן ורוצים לשמור עליו. אנחנו גם יודעים איך לעשות את זה".
מול ישיבת הממשלה תיערך הפגנה של בעלי לולים ומגדלי תרנגולות מיישובי גבול הצפון. הם מוחים על הרפורמה החד-צדדית לאפשר ייבוא ביצים והפרטת נכסים על תוצרת חקלאית, שעליה אמור לחתום בימים הקרובים שר החקלאות עודד פורר.

"ממשלת חלם"

עמית יפרח, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, אמר: "ממשלת ישראל מתכנסת ברמת הגולן להשקת תוכנית לחיזוקו והכפלתו, וביד השנייה מחסלת את החקלאות בגולן ברפורמת הייבוא - מה שיגרום לנטישה המונית של שטחים ויישובים, שרובם מתפרנסים מחקלאות ומפרנסה תומכת חקלאות. לזה קוראים ממשלת חלם".
זו ישיבת הממשלה השלישית שנערכת ברמת הגולן בחמש השנים האחרונות. בתקופת כהונתו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו נערכה ישיבה אחת ב-2016 במלאת 35 שנה להחלת החוק הישראלי על הגולן, וישיבה נוספת ב-2019 שבמהלכה הוכרז על הקמת היישולב "רמת טראמפ" לאחר שארה"ב הכירה בזכותה של ישראל בגולן.
עוד לפני ישיבת הממשלה, ישתתפו ראש הממשלה נפתלי בנט ושר התקשורת יועז הנדל בטקס בקצרין לציון פרויקט פריסת סיבוב אופטיים ביישוב. ראש המועצה דימי אפרצב אמר: "החזון יתחבר למציאות וקצרין תצא למסלול המראה חסר תקדים. אני מתרגש לקראת הפגישה עם ראש הממשלה והשרים בקצרין".