יעל יהב (44), אם לשלושה מקריית מוצקין, היא אחת מ-4,000 הישראלים שבחרו להצטרף לאחרונה למשמר האזרחי, במסגרת קמפיין "שומרים על הבית" של המשטרה והמשרד לביטחון הפנים. הקמפיין נפתח על רקע שרשרת הפיגועים בגל הטרור הנוכחי, שבהם נרצחו ברחבי המדינה 19 בני אדם, במטרה לעבות את נוכחות המשטרה ברחבי הערים ולתת מענה ראשוני לכל זירת פיגוע.
4 צפייה בגלריה
הנשים שהתגייסו למשמר האזרחי
הנשים שהתגייסו למשמר האזרחי
יעל יהב (יושבת) עם חברותיה למפגשי ההכנה. "סופרת את הדקות"
(צילום: נחום סגל )
4 צפייה בגלריה
יעל יהב
יעל יהב
(צילום: נחום סגל )
ביום שישי האחרון יעל ו-27 מחבריה סיימו את הפרק האחרון בסדרה של שבעה מפגשים, מטווח בירי חי, וכעת הם יורשו לשאת נשק במהלך משמרת ההתנדבות במשטרה. יעל העידה כי הנשק לא זר לה, שכן שירתה בגזרת ג'נין בצעירותה. "אני סופרת את הדקות כדי לשים עליי את הווסט, לחתום על הנשק ולצאת לסיור ברחובות העיר שלי", סיפרה. עוד העידה יעל כי לנוכח גל הטרור, היא התייצבה במשטרה יום אחד בלבד לאחר ששמעה על קמפיין הגיוס. "היה כבר מפחיד להסתובב ברחובות, דאגתי לילדים", אמרה.
מתנדב נוסף שסיים את תקופת ההכשרה הוא אדם חכים (33) מתל אביב. הוא מדען נתונים בעל דוקטורט בחקר המוח (PHD), ואב לילדה בת ארבעה חודשים. חכים טוען כי ההתנדבות העניקה לו ביטחון ביכולותיו במקרה שייקלע לפיגוע. "כמו אזרחים רבים לא הייתה לי הכשרה, אבל הקורס שעברתי במשמר האזרחי העניק לי כלים בסיסיים שיאפשרו לי להגיב במהלך פיגוע, במקום להפוך לברווז שעלול להיטבח", סיפר. עוד העיד כי לדעתו ההתנדבות היא לא מעשה מיוחד. "אני שומר על המשפחה, החברים והסביבה שלי. זה הדבר הכי מתבקש ובסיסי כאזרח ישראלי", אמר.
4 צפייה בגלריה
ד"ר אדם חכים
ד"ר אדם חכים
ד"ר אדם חכים. "שומר על המשפחה, החברים והסביבה"
(באדיבות המצולם)
4 צפייה בגלריה
הנשים והאנשים שהתגייסו למשמר האזרחי
הנשים והאנשים שהתגייסו למשמר האזרחי
מתנדבי המשמר האזרחי. 15% נשים, ועלייה במספר המוסלמים
(צילום: נחום סגל )
המתנדבים יתרמו מזמנם לפחות ארבע שעות בשבוע, אך מרביתם נוהגים להתנדב יותר משעות המינימום הנדרשות. המתנדבים החדשים, שגויסו בששת השבועות שחלפו מאז תחילת הקמפיין, מהווים תוספת של 16% למספר המתנדבים למשמר האזרחי של המשטרה, שמונה כיום כ-24,000 איש. מרבית המתנדבים מסייעים למג"ב ולמשטרת התנועה.
מרבית המתנדבים למשמר האזרחי במסגרת "שומרים על הבית" הם תושבי ירושלים, בעוד שאחריה נמצאות חיפה, תל אביב ובאר שבע. במשטרה הסבירו שנרשמה עלייה בכמות המתנדבים בערים שבהם התרחשו פיגועים.
מתוך המתנדבים, 85% הם גברים, ו-15% הם נשים. בנוסף, מרבית המתנדבים הם יהודים (77%), אך במהלך הקמפיין נרשמה גם עלייה משמעותית בכמות המתנדבים המוסלמים (12%). בד בבד, המתנדבים העידו על סיבות שונות להצטרפות למשמר האזרחי: היהודים מעוניינים לסייע במתן מענה ראשוני לפיגועים בערים ברחבי הארץ, בעוד שהמוסלמים מתגייסים מטעמי ביטחון אישי, לאור רמת הפשיעה והאלימות הגבוהות בחברה הערבית. בכל הנוגע לגיל המתנדבים, נראית התנדבות של צעירים שלא לקחו חלק במסגרות בעבר: 35% מהמתנדבים הם בני 29-20; מתוך כלל המתנדבים 28% הם בני 39-30 ועוד 22% בני 49-40.
ראש מדור דיגיטל במשטרה ודובר המפכ"ל, סגן-ניצב ברוך הוניג, שמוביל את הקמפיין "שומרים על הבית ומצטרפים למשמר האזרחי", אמר כי "מפילוח הנתונים רואים עלייה בגיוס בערים שבהם התרחשו פיגועים. שכבת גיל של צעירים שהחליטה לעשות מעשה ולשמור על המשפחה והילדים בסיורים חמושים לצד השוטרים. הנתון הדרמטי הוא ש-12% מקרב המתנדבים הם מוסלמים. כיום הם עומדים על 5% מקרב 24 אלף המתנדבים שיש במשטרת ישראל. זו הכפלה של מספר בני המגזר הערבי שמתנדבים ורוצים לסייע להגברת הביטחון האישי, בעיקר בהיבט הפלילי ברחוב".
לדברי הוניג, "עם השנים הייתה ירידה במספר המבקשים להתנדב. משטרת ישראל קטנה על משימותיה והיה צורך דחוף לשתף את האזרחים בעיצומו של גל הטרור, כדי שיסייעו בשמירה על ביטחון המדינה. מחמם את הלב לגלות שבעקבות הקמפיין שלנו פנו אלפי אזרחים בבקשה להתנדב וליישם הלכה למעשה את הסלוגן שבחרנו - 'שמירה על הבית', פשוטו כמשמעו".