2 צפייה בגלריה
כינוס מנהיגים סונים ושיעים בעיראק הקוראים לנורמליזציה עם ישראל
כינוס מנהיגים סונים ושיעים בעיראק הקוראים לנורמליזציה עם ישראל
משתתפי הכנס בעיר ארביל
הרשות השופטת בעיראק הוציאה הבוקר (יום ו') צווי מעצר נגד משתתפים בכינוס שבו הושמעה קריאת מנהיגים מקומיים לנורמליזציה עם ישראל.
כ-300 מנהיגים השתתפו בכינוס שנערך ביום שישי האחרון בכינוס בעיר ארביל, בירת החבל הכורדי בעיראק, וקראו לארצם להצטרף ליוזמת "הסכמי אברהם" ולכונן יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל - וכן לבטל את החוק במדינה שמפליל קשרים אזרחיים בין עיראקים לישראלים. את הכנס יזם הארגון Center for Peace Communications, שמושבו בניו יורק.
בתגובה לכך הוצאו הבוקר צווי מעצר נגד וויסאם אל-חרדאן שנאם באירוע, נגד הפוליטיקאי העיראקי מיתאל אל-אלוסי ונגד סחר כרים א-טאי, עובדת במשרד התרבות שגם היא נאמה בכינוס. הרשות השופטת בעיראק תיארה את השתתפותם בכינוס כפשע.
2 צפייה בגלריה
כינוס מנהיגים סונים ושיעים בעיראק הקוראים לנורמליזציה עם ישראל
כינוס מנהיגים סונים ושיעים בעיראק הקוראים לנורמליזציה עם ישראל
שר החוץ לפיד בירך על היוזמה בעיראק
אל-חרדאן, שעומד בראש הארגון "בניה של עיראק", פרסם במקביל לכינוס מאמר דעה בעיתון האמריקני וול סטריט ג'ורנל – שבו הביע את תמיכתו הנחרצת ביחסי שלום עם ישראל. במאמר הדעה ציין אל-חרדאן כי לכינוס הגיעו לא רק מנהיגי מקומיים מארביל, אלא גם ממוסול ומאל-אנבאר, וכי מדובר כאמור בשיעים ובסונים כאחד.
תוך שהוא מתייחס לבנייה המחודשת שנדרשת כעת בעיראק, אחרי הקרבות הקשים מול דאעש בסוף העשור הקודם, כתב אל-חרדאן: "אנחנו, שחותרים לבנות מחדש את ארצנו, מתחייבים להתעוררות השלום". הוא ציין כי עיראק הצעירה, בתקופה שלפני הפרעות שהובילו לבריחת היהודים משם, הייתה בעלת "מסורת עתיקה ומפוארת" – אולם בשנים שלאחר מכן הידרדרה, בין היתר בגלל היעדר סובלנות. עיראק, לדבריו, "הייתה קורבן לדורות של עריצות ופחד, שנכפו תחילה על ידי שליטים, ואז על ידי שחקנים חיצוניים – ככלים של הפרד ומשול".
אל-חרדאן הוסיף: "הפעולה הידועה ביותר לשמצה בטרגדיה הזו הייתה הגירוש ההמוני והנישול של רוב האוכלוסייה העיראקית היהודית, קהילה שלה 2,600 שנות היסטוריה, באמצע המאה ה-20. בעקבות ההגירה הכפויה שלהם, עיראק קטעה למעשה את אחד מעורקי החיים המרכזיים שלה. אנו שואבים תקווה מכך שרוב יהודי עיראק הצליחו לבנות מחדש את חייהם, ולהעביר את מסורותיהם לילדיהם ולנכדיהם בישראל".
שר החוץ יאיר לפיד בירך בסוף השבוע על קריאתם של המנהיגים המקומיים בעיראק: "מהיום שנכנסה הממשלה הזאת לתפקידה, המטרה שלנו היא להרחיב את הסכמי אברהם. האירוע בעיראק מעורר תקווה למקומות שלא חשבנו עליהם בעבר. יש לנו ולעיראק היסטוריה משותפת ושורשים בקהילה היהודית, ובכל מקום שבו יושיטו לנו יד נעשה הכול כדי להושיט חזרה".