שר החקלאות עודד פורר אמר הבוקר (ראשון) בריאיון לאולפן ynet כי הסיבה לכך שסביב מצעד הדגלים שוררת מתיחות קשורה בכך שראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו היה לא-עקבי, ובחר לשנות את נתיב המצעד. "לא הייתה פה איזושהי עקביות. אנחנו נוהגים פה בעקביות מאוד ברורה, וזה לא קזוס בלי", אמר.
לדברי פורר, "אנחנו בעניין הזה מאוד ברורים ולא מזגזגים. מלכתחילה יצאה ההודעה שהמצעד יתקיים במסלול המתוכנן. אני מאחל באמת שתהיה חגיגה טובה ונעימה".
2 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים  בשער שכם
מצעד הדגלים  בשער שכם
מצעד הדגלים. "זה לא קזוס בלי. אנחנו נוהגים בעקביות"
(צילום: EPA )
שר החקלאות התייחס גם למתיחות בקואליציה: "הקואליציה שלנו עומדת במבחן יומיומי. כל יום בוודאי, בכל האירועים שקורים במדינת ישראל, גם באירועים כאלה. כל יום הוא יום מבחן לקואליציה. הסוד הוא להסתכל קדימה עם יעדים ברורים, עם כוונות ברורות, עם אג'נדה מאוד ברורה, לא להסתכל ימינה ושמאלה, ככה אנחנו נוהגים. כשלא ננהג ככה – הכול יתחיל להתנדנד".
המשמר הלאומי מתעכב, בר-לב סירב להקימו גם אחרי העימותים. למה? "זה שיש לנו מחלוקות בתוך הקואליציה, זה גם לא סוד. אנחנו לא קואליציה הומוגנית שלא כולם חושבים אותו דבר. בממשלה הנושא הזה לא עלה לדיון. אני לא יושב בקבינט המדיני-ביטחוני, אז אני לא יודע. הממשלה הזו מקדמת כניסה של יותר מתנדבים לתוך המערכות הקיימות. נעשים צעדים שלא נעשו בעבר".
2 צפייה בגלריה
שריפות בלוד
שריפות בלוד
הפרעות בלוד בשומר החומות. "מבינים מה האתגרים, ואין מחלוקות"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אתה סבור שבר-לב עשה טעות שעיכב וגרר רגליים? "אני קורא עדיין לשר בר-לב, אני חושב שגם חלק מזה נעשה, לאפשר הקלות בנשק אישי לאזרחים. אני חושב בהחלט שאזרחים שהיו ביחידות לוחמות, שיודעים מה המשמעות של שימוש בנשק ומבקשים רישיון לנשק - אין שום סיבה שיאפשרו להם לשאת נשק. בחודשים האחרונים בכל פעם שהיה פיגוע, מה שנקרא, של אותו טרור יחידני – בזכות האזרח שהיה עם נשק, זה נגמר מהר מאוד".
"יכול להיות שנושא המשמר הלאומי צריך לקרות יותר מהר, אבל זה הרבה יותר מהר ממה שהיה עד עכשיו. הבעיה שלנו זה עשרות אם לא מאות אלפי נשקים בלתי חוקיים שמסתובבים בקרב משפחות הפשיעה. מה שאנחנו עשינו בתפיסות נשק בעשרת החודשים האחרונים הוא חסר תקדים. גם מנסור עבאס מסתובב מאובטח. אנחנו מבינים מה האתגרים של ישראל, ובאתגר הזה אין מחלוקות בתוך הממשלה".

שטייניץ: "לא נעשה, היינו צריכים להקים מיד משמר לאומי"

חבר הכנסת יובל שטייניץ (הליכוד) התייחס הבוקר לאירועי יום ירושלים בריאיון לאולפן ynet. "בשנה שעברה, יום ירושלים נגמר במבצע שומר החומות ובפוגרום של רבים מערביי ישראל בשכניהם היהודים", אמר שטייניץ. "מאז לדעתי לא עשינו מספיק. היינו צריכים להקים באופן מיידי משמר לאומי של 100 אלף איש".

שטייניץ הטיל את האחריות להתפרעויות אשתקד על שירותי המודיעין. "יש לנו שירותי מודיעין מעולים בקנה מידה בינלאומי, אך עם כל הכבוד להם, אי אפשר לסמוך עליהם", אמר. חבר הכנסת ציין כדוגמאות את מלחמת יום הכיפורים ואת הכור הגרעיני בסוריה, שעליו התריעה ועדת חוץ וביטחון של הכנסת. עוד אמר שטייניץ כי המתפרעים מהמהומות במהלך מבצע "שומר החומות" לא הוענשו בחומרה מספקת, וקרא "לשנות את תורת הלחימה" על מנת ליצור הרתעה חזקה יותר.
חבר הכנסת אמר מילה טובה על החלטתו של ראש הממשלה נפתלי בנט לקיים את מצעד הדגלים במסלולו המקורי, בניגוד לביטולו בשנה שעברה תחת הנהגתו של בנימין נתניהו. "אני חושב שחייבים להתעקש על קיום מצעד הדגלים, כי זו התחלה של סחיטה נוראית מצד חמאס", אמר שטייניץ. עם זאת, הוא ביקר את הממשלה הנוכחית בחריפות, לנוכח אי הקמת המשמר הלאומי עד עתה. "המשמר היה מוקם אם זו הייתה ממשלה אמיתית עם הנהגה שמכוונת אותה, ולא אוסף של מפלגות שמושכת כל אחת לכיוון אחר", אמר.