דובר צה"ל התיר הבוקר (רביעי) לפרסום את שמותיהם של שני לוחמי שריון במילואים מגדוד 87 בחטיבת המחץ (14) שנפלו בקרבות בצפון הרצועה: רס"ר (במיל') זכריה פסח הבר, בן 32 מירושלים, ורס"ם (במיל') יאיר כץ, בן 34 מחולון. הבר וכץ נהרגו מפגיעת טיל RPG, שנורה על הטנק שלהם. 527 חללי צה"ל נפלו מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, 192 מהם מתחילת הפעולה הקרקעית.
6 צפייה בגלריה
רס"ר (מיל') זכריה פסח הבר (Zechariah Pesach Haber), בן 32, מירושלים, לוחם שיריון בגדוד 87, חטיבת המחץ (14), נפל בקרב בצפון רצועת עזה.
רס"ר (מיל') זכריה פסח הבר (Zechariah Pesach Haber), בן 32, מירושלים, לוחם שיריון בגדוד 87, חטיבת המחץ (14), נפל בקרב בצפון רצועת עזה.
רס"ר (במיל') זכריה פסח הבר ז"ל
6 צפייה בגלריה
רס״ם (מיל׳) יאיר כץ (Yair Katz), בן 34, מחולון, לוחם בגדוד 87, חטיבת המחץ (14), נפל בקרב בצפון רצועת עזה.
רס״ם (מיל׳) יאיר כץ (Yair Katz), בן 34, מחולון, לוחם בגדוד 87, חטיבת המחץ (14), נפל בקרב בצפון רצועת עזה.
רס"ם (במיל׳) יאיר כץ ז"ל
השניים נהרגו בגזרת החוף הצפוני, ציר שצה"ל מחזיק בו כחלק מהכנסות הפשיטות לעיר עזה ולסביבתה מאז סיום התמרון בצפון הרצועה.
בנוסף, לוחם במילואים בגדוד 52, עוצבת עקבות הברזל (401), נפצע באורח קשה בקרב בצפון הרצועה, וחובש קרבי במילואים בגדס"ר 6261, חטיבה 261, נפצע באורח קשה בעוטף עזה לאחר תאונה, שבה התהפך הרכב הצבאי שבו היה.
טליה פרידמן הבר, אישתו של זכריה, שינתה את תמונת הפרופיל שלה בפייסבוק למודעה על נפילתו של בעלה. אימו מרים כתבה: "בלב שבור לרסיסים אני מודיעה שבננו הבכור זכריה נהרג במילואים בעזה. ההלוויה כנראה תתקיים בהר הרצל בשעה 16:30. אעדכן אם יש שינוי".
צ'אק, דודו של הבר, ספד לו: "אחיין אהוב. אדם מתוק. נעים הליכות. חייכן גדול. ברמה האישית, תמיד חייך כשראה אותי וחימם לי את הלב. נפל בעזה. בלתי נתפס. אין באמת מילים. הלב נשבר לאלף רסיסים".
בישיבת הר עציון, שם למד הבר, כתבו: "בית ישיבת הר עציון מתאבל מרה ושרוי בצער עמוק על נפילתו של בוגרנו היקר והאהוב רס"ר (במיל') זכריה פסח הבר (מחזור מ"ב) הי"ד, בנם של אהרון ומרים, בעלה של טליה זהבה פרידמן הבר, אביהם של שדהאל אלישבע, יוסף ירחם-שבט ונחליאל צבי. אחיו של בוגרנו נתנאל (מחזור מ"ז) בקרב ברצועת עזה. המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים".
אמנון בזק מישיבת הר ציון ספד לזכריה פסח הבר: "שוב אנו מאבדים ממיטב בנינו במלחמה הזאת. בוגרנו היקר, זכריה הבר הי"ד, נפל בקרב ברצועת עזה. בן 32, אב לשלושה, חברו ובן מחזורו של ארי זנילמן הי"ד שנפל לפני כחמישה שבועות, והוא השישי מבין בוגריה ותלמידיה של ישיבת הר עציון שנפלו במערכה זו.
6 צפייה בגלריה
טליה פרידמן הבר אישתו של זכריה פסח הבר שינתה את תמונת הפרופיל שלה בפייסבוק למודעה על נפילתו של בעלה
טליה פרידמן הבר אישתו של זכריה פסח הבר שינתה את תמונת הפרופיל שלה בפייסבוק למודעה על נפילתו של בעלה
תמונת הפרופיל של טליה פרידמן הבר עם ההודעה על נפילת בעלה זכריה
"זכריה היה צדיק, אוהב תורה ואוהב אדם, בעל לב זהב, שמח ומחייך תמיד, מוכשר ורציני בכל מעשיו. כתלמיד בישיבה הוא למד בהתמדה רבה, בעומק וברצינות, ניצל כל רגע, ונשאר ללמוד בישיבה מעבר לחובותיו הרשמיות, על מנת ללמוד תורה לשמה. לאחר שנים בישיבה, הוא הגשים את חלומו לעסוק בחקלאות תוך שילוב טכנולוגיות מודרניות. אישיותו החביבה והצנועה הייתה רחוקה כל כך מעולם של מלחמה וקרבות, אך במסירות נפש הוא עזב את משפחתו, את אשתו טליה ואת ילדיו הקטנים, ויצא למלחמת מצווה להגנת העם והארץ, ובה נפל. גדול הכאב מנשוא".
הבר הוא הנופל השישי במלחמה שלמד בישיבת ההסדר הר עציון, כולם לוחמי מילואים. קדמו לו רס"ר (במיל') נערן אשחר, שנהרג כתוצאה מהתהפכות טנק בצפון; ורס"ר (במיל') ארי זנילמן, רס"ל (במיל') שי פיזם, רס"ל (במיל') דוד שורץ ורס"ל (במיל') יקיר הכסטר, שנפלו בקרבות ברצועת עזה.
מעבר לכך, תלמידים ובוגרים רבים של הישיבה בגוש עציון איבדו את בני משפחותיהם שנפלו במלחמה. בנו של ראש הישיבה הרב יעקב מדן, אלישע מדן, נפצע קשה ושתי רגליו נקטעו. לאחרונה הוא שוחרר מבית החולים ועבר לשיקום.
"אני מקווה שכל המוות הזה כל החיילים שנהרגו והחיילים שנפצעו וכל האזרחים שנהרגו לא יהיה לשווא, שנהיה עם מלוכד ולעשות ריסטרט למדינה", אומרת בקול חנוק האמא עדנה כץ, כשלצידה האבא יוגב ומסביב חברים ובני משפחה שהגיעו לתמוך בהם בשעתם הקשה. "על כולם אומרים שהיו נשמות ענקיות, אבל יאיר באמת היה יוצא דופן".
6 צפייה בגלריה
 יאיר כץ ז״ל
 יאיר כץ ז״ל
"הוא היה נשמה יוצאת דופן". יאיר כץ
(באדיבות המשפחה)
עוד אמרה עדנה: "שלושת הילדים שלנו בלחימה מ-7 באוקטובר. יאיר הוא הקטן, שני האחים הגדולים שלו נלחמים בצפון". האב יוגב הוסיף: "יאיר הוא הקטן והמורעל שביניהם. אתמול הודיעו להם - אחד רב סרן בנח"ל בן 40 והשני לוחם בשריון בן 38 כשהם בלחימה ומיד חזרו הביתה".
"הוא לוחם בשריון. ביום שישי האחרון הם יצאו מעזה, סיימו מוקדם ובשעה ארבע אמר, 'אמא, אני בדרך הביתה'", סיפרה אימו של יאיר ז"ל. "והוא הגיע לחופשה קצרה בבית איתנו וחזר במוצאי שבת לצבא. זכינו לפגוש אותו. הוא סיפר שזאת הפעילות האחרונה שלהם בעזה והם יוצאים ומשתחררים מהמילואים. וזה באמת הייתה האחרונה, כשאתמול בערב הגיעו מצה"ל סיפרו שהיה מארב והטנק נפגע מטיל נ"ט".
"הם האמינו שזאת מלחמת קיום", היא הוסיפה. "שלושת הבנים לא דיברו על הלחימה, במיוחד יאיר, הוא לא רצה להדאיג אותנו. הוא הגיע לבארי ואמר, 'אמא, אין מה לספר''. יאיר נולד וגדל בחולון ואפילו את תואר מהנדס מחשבים הוציא במכון הטכנולוגי ליד הבית והוא עבד בהיי טק.
"יאיר לא אהב לעשות דברים בדרך הקלה, כאילו מבחירה היה לוקח את הדרך הקשה והארוכה, לכן כל הישג שלו היה יותר נחשב", ספד לו אחיו הגדול יואב. "אחרי שקיבל שחרור בגלל סעיף נפשי, הוא הפך עולמות כדי להתגייס לשריון וסיים שלוש שנים בסדיר. בהמשך סיים תואר במדעי המחשב תוך כדי שלמד לבד. הוא לימד את עצמו לנגן בגיטרה לבד ואף למד לבד לאלף כלבים".
6 צפייה בגלריה
 יאיר כץ ז״ל
 יאיר כץ ז״ל
יאיר ז"ל (משמאל) ושני אחיו, יואב וגיל
(באדיבות המשפחה)
6 צפייה בגלריה
 יאיר כץ ז״ל
 יאיר כץ ז״ל
"הוא לימד את עצמו לנגן בגיטרה ולאלף כלבים"
(באדיבות המשפחה)
חנה, השותפה של האם עדנה, בעסק: "הילדים כולם במילואים ועדנה תמיד אמרה, 'יהיה בסדר, כולם יחזרו'. יאיר היה כמו הבן שלי. איזה גבר, איזה גיבור. כל הזמן אמר, 'אנחנו ננצח'".
תומר, חברו של יאיר כץ מהטירונות, ספד לו: "ברגע שראיתי את השם ואת החיוך ישר נזכרתי! היית ילד טוב! מצחיק! חבר! אז נכון, מאז הטירונות לא באמת התראינו, אבל החותם שהשארת... אי אפשר לשכוח! מצדיע לך! מקווה שאתה נמצא במקום טוב ולא כואב".
אסף, חבר נוסף כתב: "מעטים יודעים איזה אדם נדיר היית וכמה חמלה הייתה לך". הלווייתו של כץ תתקיים היום ב-15:00 בבית העלמין הצבאי בחולון.
אתמול בבוקר הותר לפרסום כי כי רב-סמל (במיל') ניצן שסלר (21) מחדרה, לוחם בגדוד 7155 עוצבת חוד החנית (55), נפל שלשום בקרב בדרום רצועת עזה. בקרב שבו נהרג שסלר נפצע באורח קשה לוחם מילואים מהגדוד, ולוחם בגדוד ההנדסה 603 עוצבת סער הגולן נפצע קשה בקרב בדרום הרצועה.
אתמול בצהריים הותר לפרסום כי רס"ם (במיל') נועם אשרם, בן 37 מכפר סבא, מת מפצעיו, כשבועיים אחרי שנפצע בקרב במרכז הרצועה. אשרם, לוחם בפלס"ר 5352 מעוצבת "ראם" (179), נפגע מירי RPG לעבר הכוח.