ישראל אינה עומדת ביעדים שהציבה לעצמה במסמכים בתחילת המלחמה, ומתקדמת באופן איטי מהצפוי. כך דיווח בצהריים (שבת) ה"ניו יורק טיימס", בדיווח שמבוסס על תוכניות הקרב של צה"ל. ההתקדמות האיטית הזו, לפי ה"ניו יורק טיימס", הובילה כמה מפקדים להביע תסכול מאסטרטגיית הממשלה סביב הנושא האזרחי בעזה, וגם גרמה להם להגיע למסקנה ששחרור החטופים יוכל להתבצע רק בדרך הדיפלומטית - ולא בלחץ צבאי.
3 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל רצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל רצועת עזה
לוחמי צה"ל ברצועה. גם על חאן יונס עדיין לא הושגה שליטה מבצעית מלאה
(צילום: דובר צה"ל)
"המטרות של שחרור החטופים והשמדת חמאס מנוגדות זו לזו", נכתב בדיווח שעליו חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, ושמבוסס על ראיונות עם ארבעה מפקדים בכירים שביקשו ששמם לא יפורסם. המפקדים הבכירים טענו כי קרבות ארוכים נדרשים לפירוק מלא של חמאס - וזה, אם וכאשר יושג, יעלה קרוב לוודאי בחיי החטופים הישראלים שמוחזקים ברצועת עזה. ארבעת המפקדים גם התייחסו למתיחות בקבינט המלחמה - בצל הריאיון של השר גדי איזנקוט - ולדבריהם, בדרג הצבאי חשים תסכול מחוסר ההחלטיות של ההנהגה.
ארבעת המפקדים הביעו בריאיון חשש שמערכה ממושכת ללא תוכנית ליום שאחרי תגרום לכרסום בתמיכה שלה זוכה ישראל מבעלות בריתה, וגם תגביל את הנכונות שלהן לספק עוד תמיכה צבאית ותחמושת. שלושה מארבעת המפקדים שהתראיינו ל"ניו יורק טיימס" אמרו כי הנתיב הדיפלומטי - עסקה לשחרור חטופים - תהיה הדרך המהירה ביותר להחזיר את אלה שנותרו בשבי חמאס, רובם במנהרות על פי ההערכות.
3 צפייה בגלריה
ההרס ברפיח
ההרס ברפיח
רפיח, שבדרום עזה. כוחות היבשה של צה"ל עוד לא שם
(צילום: Ahmad Hasaballah/Getty Images)
לפי ה"ניו יורק טיימס", המסמך שמפרט את תוכנית צה"ל מעלה שבישראל העריכו ערב התמרון הקרקעי כי צה"ל ישיג שליטה מבצעית בעיר עזה, בחאן יונס וברפיח - שלוש הערים הגדולות ברצועה - עד סוף דצמבר. אלא שכרגע, צה"ל עדיין לא התחיל אפילו להתקדם לכיוון העיר רפיח, וגם לא הכניע את חמאס בכל חאן יונס.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה לפרסום ב"ניו יורק טיימס": "הדברים שמובאים בשם בכירים בצה"ל לא מוכרים, ואינם משקפים את עמדת צה"ל. שחרור החטופים הינו חלק ממטרות המלחמה, ומאמץ עליון בצה״ל".
עוד לפי הכתבה, אחרי שלפי הצהרות הצבא השיג למעשה שליטה בצפון הרצועה, המלחמה עברה לשלב הפחות "עצים" וקצינים בכירים הסיגו כמחצית מ-50 אלף החיילים שהוצבו בצפון הרצועה בשיא הפעילות בדצמבר. שחרור כוחות נוסף צפוי עד סוף ינואר.
כתוצאה מהיעדר שליטה, החלו מחבלים ופעילים "אזרחיים" של חמאס לשוב לאזור הצפוני ואף לשוב ולשגר ממנו רקטות לישראל. לפי גורם ישראלי בכיר שמצוטט ב"ניו יורק טיימס", בימים האחרונים, שוטרים מטעם חמאס ונציגי רווחה יצאו ממחבואיהם בעיר עזה ובבית חאנון, בניסיון להשיב את השליטה היום-יומית ולהפעיל מחדש חלק מהשירותים.

איזנקוט מול נתניהו

הפרסום ב"ניו יורק טיימס" בא כשברקע הביקורת שהשמיע שלשום השר איזנקוט בריאיון ל"עובדה" על התנהלות ממשלת נתניהו לפני 7 באוקטובר ואחריו, ובפרט על נתניהו עצמו. בריאיון לאילנה דיין אמר איזנקוט כי ההנהגה אינה אומרת לציבור את האמת, וסירב לומר מפורשות אם הוא סומך על נתניהו. "כיום אני סומך על הקולקטיב, הקבינט המשותף, שייקח החלטות. אני כבר בשלב ובגיל שאני לא סומך בעיניים עצומות על מנהיג כזה או אחר. אני שופט את האיש בהחלטות שלו, ובאופן שבו הוא מוביל את המדינה", אמר.
3 צפייה בגלריה
"אי-ידיעה של מישהו משרשרת הפיקוד לא פוטרת מאחריות, להפך, היא מוסיפה". איזנקוט על נתניהו
"אי-ידיעה של מישהו משרשרת הפיקוד לא פוטרת מאחריות, להפך, היא מוסיפה". איזנקוט על נתניהו
"אי-ידיעה של מישהו משרשרת הפיקוד לא פוטרת מאחריות, להפך, היא מוסיפה". איזנקוט על נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ, דנה קופל)
איזנקוט התייחס בריאיון לדברי נתניהו כי הוא עודכן על מתקפת הפתע של חמאס "רק בשעה 06:29, עם פרוץ הקרבות, ולא לפני כן", והדגיש כי "אי-ידיעה של מישהו משרשרת הפיקוד לא פוטרת מאחריות. ההפך, היא מוסיפה. יש אחריות חדה וברורה לכל מי שהיה בתפקיד צבאי ופוליטי ביום הזה, ויש אחריות לכל מי שהיה 10 שנים לפני ובתוכם אני כרמטכ"ל ואנשים מקבילים - שרי ביטחון, ראשי ממשלה. לכן, בין אם לקחו אחריות או לא, הם לא צריכים לקחת - האחריות שלהם".
ברקע סירובו של נתניהו לקחת אחריות על המחדלים שהובילו לטבח ה-7 באוקטובר, איזנקוט הדגיש כי "הוא ראשון, מעודכן גם משב"כ וגם מצה"ל, והוא היה מעורב. אני מכיר את המעורבות שלו בבניית הגדר ומעורבות אחרת. לכן, האחריות ניתנה ביום שהוא שם את היד על התנ"ך ואמר 'אני נשבע אמונים'. הוא נושא באחריות חדה וברורה. לא צריך לקחת אחריות, היא שם".
איזנקוט, שמפלגתו הצטרפה לממשלה במטרה להקים את קבינט המלחמה המצומצם, אמר כי היה מתפטר אילו נושא החטופים לא היה מקודם. "היה לי ברור שאם עסקת החטופים הייתה ממוסמסת, אקח את הדברים ואלך", אמר. איזנקוט מתח ביקורת קשה על סירוב חבריו לקבינט להסכים להצעת חמאס לשחרור שלוש גופות חטופים, בנוסף לחטופים חיים. "אל תנסו לחנך את סינוואר. נסכים להכניס גם מבוגרים למכסה. נדרוש גם את ירדן ביבס מטעמים הומניטריים", אמר איזנקוט בקבינט, אך לבסוף עסקת חילופי החטופים הופסקה.