כל הורה לתלמידים במערכת החינוך מכיר היטב על בשרו את סוגיית המחסור במורים - צמד מילים שמלווה את המערכת מזה תקופה. נתונים חדשים על התופעה חושפים עד כמה המצב חמור: יותר ממחצית ממנהלי בתי הספר (58%) מתמודדים עם הבעיה באמצעות שיבוץ מורים ללא הכשרה מתאימה להוראה בכיתה, 42% מוותרים על שעות הוראה ו-33% מוותרים על לימוד מקצוע מסוים ודוחים לשנה הבאה בתקווה שעד אז יימצאו מורים ויחזירו את השעות. ממצאים מדאיגים אלו עולים מדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת.
2 צפייה בגלריה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
נקלטו עובדים ללא תעודת הוראה, רק כדי להשגיח על התלמידים
(צילום: יאיר שגיא )
"סוגיית המחסור במורים פוגעת בתלמידים", אמרה מנהלת קריית החינוך בן גוריון בנס ציונה ויו"ר תא המנהלים בארגון המורים העל־יסודיים, איריס דורון. "אנו המנהלים מתמודדים עם המחסור במציאת דרכים יצירתיות עוקפות כמו קליטת מורים ללא הכשרה בהוראה או לחילופין הפחתת שעות הוראה במקצוע מסוים, וגם התפשרות על מורים שאינם מצוינים".
מנהלת תיכון ממרכז הארץ סיפרה כי "נאלצתי לקלוט מורים ללא הכשרה ללימוד אנגלית ואזרחות משום שלא הייתה לי ברירה. אין מורים. המצב קשה. במקצועות אחרים נאלצים לתת פחות שעות ממה שהתלמידים צריכים לקבל על מנת שילמדו חלקית לפחות". היא הוסיפה כי "אני מודעת להשלכות, אבל אין ברירה. יש כיתות שילמדו מקצועות מסוימים רק בשנה הבאה, בתקווה שעד אז נצליח לגייס מורים".
אינפו אינפוגרפיקה בית ספר מערכת ה חינוך דו"ח דוח
סמדר מורס, מנהלת בית הספר "נופים" בתל אביב ומייסדת תנועת השטח בחינוך אחד בספטמבר, אמרה כי מנהלים מדווחים מדי יום על מצוקה קשה ועל כך שקלטו עובדים ללא תעודת הוראה כדי שלא להשאיר את התלמידים ללא השגחה.
היא סיפרה כי "במקרים רבים מדובר בשמרטפות מהסוג הנמוך הפוגע בתהליכי הלמידה ובתלמידים. דואגים שיהיה מבוגר בכיתה וכבר לא שואלים לגבי תעודה, הכשרות ומיומנות. המנהלים מופקרים, נדרשים למלא את החסר בכל דרך". מורס העידה כי "המצב הזה גורם לאירועי אלימות מתגלגלים בקרב התלמידים, הפסד חומר לימוד והקניית הרגלי למידה שגויים. בהיעדר מורים מערכת החינוך אינה יכולה להתנהג ולדבר חינוך".
דוח מרכז המחקר של הכנסת נערך בשני שלבים: הראשון בסוף חודש יולי והשני הושלם בימים אלה על רקע המשבר המתמשך במחסור באנשי הוראה ולבקשת ח"כ עופר כסיף, חבר ועדת החינוך. החוקרים הדגישו כי המחסור אינו רק פיזי אלא גם איכותי, היות שגם אם המנהלים מצליחים לאייש כיתות, במקרים רבים מאוד המשרות מאוישות בכוח אדם ללא הכשרה.
וכך מתמודדים המנהלים עם בעיית המחסור בכוח אדם: 39% מגדילים את היקפי המשרות למורים, 17% מדווחים על פגיעה בפעילויות ופרויקטים חינוכיים, 15% מגדילים כיתות, 51% מטילים תפקידים נוספים על מורים וחברי הנהלה כגון שיבוץ מחנכת אחת לשתי כיתות.
2 צפייה בגלריה
בתי ספר ריקים במזרח ירושלים
בתי ספר ריקים במזרח ירושלים
"אם משרד החינוך לא יתעורר, כולנו נשלם מחיר כבד שייקח שנים לתקן"
ערב פתיחת שנת הלימודים דיווחו 77% מהמנהלים שיש מחסור במורים בבתי הספר לקראת שנת הלימודים הנוכחית. כ-46% דיווחו על מחסור של מורה אחד או שניים ו-54% על מחסור של שלושה מורים או יותר. יותר ממחצית המנהלים (54%) דיווחו על מחסור של יותר מ-10% בצוות המורים בבית הספר.
על פי תחזית שפירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לגבי הביקוש הצפוי למורים, עד לשנת 2026 תידרש תוספת של כ-24,000 מורים למערכת החינוך. מיפוי שערך משרד החינוך בחודשי הקיץ הראה שקיים מחסור בפועל של 6,118 מורים. מבדיקה חוזרת לקראת פתיחת שנת הלימודים עלה, כי נותרו 2,411 תקני הוראה שאינם מאוישים.
ח"כ כסיף אמר כי "הדוח העדכני מוכיח, שוב, שהמחסור החמור במורים הינו תוצאה של מדיניות של הזנחה, הפקרה, וזלזול בציבור המורים והמורות, וממילא גם בתלמידים ובמשפחותיהם. שכר ירוד, סטטוס נמוך, כיתות צפופות וכיוצא בזה - הן הסיבות למחסור". הוא הוסיף כי "אם משרד החינוך לא יתעורר ויגבש תוכנית שורש לשיפור תנאי ההעסקה של המורים ולשינוי עמוק במערכת כולה, שביסודו ביטול מוחלט של כל היבטי ההפרטה, כולנו – מורים, תלמידים והחברה כולה - נשלם מחיר כבד שייקח שנים לתקן".
על פי תשובות המנהלים במסגרת שאלוני מבחן פיזה לשנת 2018 המחסור במורים ובצוות מסייע בישראל, גבוה מממוצע ה-OECD. נמצא כי בישראל, כמו ברוב המדינות המשתתפות במבחן פיזה, תלמידי בתי ספר בשכבות כלכליות חברתיות נמוכות, היו חשופים יותר למחסור במורים ובצוות מסייע בהשוואה לתלמידים משכבות גבוהות יותר. מבחן פיזה הוא מבחן בינלאומי לכיתות ח'-ט' שבודק אוריינות בקריאה, מתמטיקה ומדעים, ומתקיים אחת לשלוש שנים.
יו"ר ארגון המורים רן ארז התייחס הבוקר בריאיון באולפן ynet למחסור במורים, ואמר כי "הדבר הזה קורה יותר בחינוך היסודי". לדבריו, "מורים בחינוך העל-יסודי לא יכולים לקבל רישיון הוראה מבלי לעשות תואר שני. מה שאני כן צופה זה שאנחנו התברכנו בשנות ה-90 עם עלייה גדולה מברית המועצות, עם מורים שהגיעו עם תעודה וניסיון, והיום הם יוצאים לפנסיה ובמקומם לא באים אחרים. צריך להתייחס לזה בשנה-שנתיים הקרובות".
אלכסנדרה לוקש וניר (שוקו) כהן השתתפו בהכנת הכתבה.
פורסם לראשונה: 07:05, 09.01.23