1 צפייה בגלריה
נערים נוער תקיפה אילוסטרציה תקיפה
נערים נוער תקיפה אילוסטרציה תקיפה
נוער בסיכון. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
חשש שעשרות אלפי תלמידים נושרים ובסכנת נשירה ישוטטו ברחובות בחוסר מעש חשופים לסכנות ללא מענה וטיפול עקב העיצומים של קציני ביקור סדיר (קב"סים), שתפקידם לאתר אותם מבעוד מועד, שהחליטו להפסיק את הסיורים היזומים.
העובדים מוחים על מחסור בתקנים שאינם מאפשרים להם לתת מענה לעשרות אלפי תלמידים בנשירה סמויה וגלויה, משום שכל עובד נדרש לטפל ביותר מ-150 תלמידים נושרים ובסכנת נשירה. לטענתם, השכר הנמוך ותנאי העבודה המבזים גרמו לרבים לנטוש ואחרים מרבים לעבוד כקציני ביקור סדיר.
ראשי המאבק אמרו כי האחריות על כך שעשרות אלפי תלמידים נושרים ללא פיקוח יהיו נתונים לחסדי הרחוב, מוטלת על משרד החינוך המתנער מאחריות ואינו פועל לפתרון המשבר.
משמעות החרפת העיצומים הינה שגם תלמידים שקיבלו מענה לא יקבלו אותו, לא יהיה מי שיחפש אותם משוטטים וימנע מהם המשך הידרדרות. על פי הערכות הוועד הארצי של קציני ביקור סדיר, ישנם מאה אלף תלמידים בנשירה סמויה, הרשומים בבתי הספר כתלמידים אך אינם מגיעים או באים לסירוגין ואינם מתפקדים. לפי נתוני מרכז המחקר של הכנסת לשנת 2021 ישנם 21,699 תלמידים בכיתות ז'-י"ב' שלא נמצאו באף מסגרת חינוכית מוכרת.
לדבריהם, הילדים הללו אמורים להיות מטופלים על ידי 700 קציני ביקור סדיר בלבד המועסקים בכל רחבי הארץ על ידי הרשויות המקומיות ומשרד החינוך, שמנחה ומפקח עליהם ומשלם חלק משכרם. ראשי המאבק זועמים על משרד החינוך המתעלם לטענתם מקריאות המצוקה וההתרעות שלהם מזה שנה ומתחמק מאחריותו.
"זהו אבסורד שמשרד החינוך אינו לוקח אחריות ובכך מפקיר את התלמידים בסכנת נשירה ובנשירה", אמר מאור צמח, יו"ר הוועד הארצי של קציני ביקור סדיר. "תפקידנו לאכוף את חוק חינוך חובה בבתי הספר ואנחנו כפופים למשרד החינוך, מקבלים הנחיות והשתלמויות ומדווחים להם על העבודה שלנו במניעה ואיתור נושרים. משרד החינוך מתגאה בפעולותיו למניעת נשירה, אך בפועל אינו פועל להגדלת התקנים כדי שנוכל להגיע ליותר תלמידים ולשיפור תנאי העסקה שיאפשרו גיוס עובדים. מצופה שמשרד החינוך יוביל את המאבק ויזעק על מחסור בקציני ביקור סדיר".
הוא ציין עוד כי משרד החינוך משתתף ב-75% ממימון שכר הקב"סים והשלטון המקומי בעוד 25%."מאבק הקב"סים הוא מאבק חברתי מהחשובים בישראל", אומר צמח. "אני קורא לשרת החינוך שאשא ביטון, לפתוח אתנו בהידברות לגיבוש רפורמה שתמנע את נשירתם של הקב"סים מהמערכת ותוביל להצלחה בגיוס קב"סים איכותיים נוספים למען התלמידים".
אושרה קופל, דוברת מטה המאבק, ציינה כי קצין ביקור סדיר נדרש לתואר בהוראה, תואר ראשון ושלוש שנות עבודה בהוראה והוא זמין לכל קריאה בכל שעות היממה, אך תנאי העבודה והשכר לא עודכנו מזה 40 שנה.
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: כי "קציני הביקור הסדיר (קב"סים) פועלים ללא לאות כדי למנוע את נשירת תלמידים ממערכת החינוך. מאחר שהם מועסקים בידי השלטון המקומי, סוגיית שכרם מצויה בטיפולו אל מול האוצר. יחד עם זאת, בשל החשיבות הרבה שמייחס המשרד לעבודתם, הוא ימשיך להעלות את הצורך בעדכון הסכם שכרם".