צוותי חילוץ בטורקיה פועלים מסביב לשעון בניסיון לחלץ תשעה כורים שלכודים במכרה זהב במזרח המדינה, אחרי מפולת שפקדה את האתר אתמול (שלישי) אחר הצהריים. תיעוד של המפולת מראה את ירידתה במדרון ההר אל העמק, וכיצד היא רומסת כל מה שבדרכה.
לפי שר הפנים הטורקי, עלי ירליקאיה, חמישה מהעובדים הלכודים היו בזמן המפולת במכולה במכרה הזהב. שלושה היו ברכב באתר, ועובד נוסף שהה ברכב אחר. ככל שעוברות השעות פוחתים הסיכויים לחלץ אותם בחיים. מאות אנשים לוקחים חלק בחיפושים, בהם גם עובדי המכרה שמחפשים את חבריהם. למכרה בנפה ההררית ארזינג'אן הגיעו גם משפחות העובדים הלכודים.

3 צפייה בגלריה
טורקיה לכודים ב מכרה זהב מפולת
טורקיה לכודים ב מכרה זהב מפולת
(צילום: Mustafa Sarigul via X/via REUTERS)
"הפעולות של צוותי החיפוש וההצלה שלנו יימשכו ללא הפסקה, יום ולילה", הצהיר שר הפנים הטורקי. "אנחנו מקווים לבשורות טובות". נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שהגיע לביקור במצרים, אמר כי החיפושים יימשכו עד שכל תשעת העובדים הנעדרים יימצאו.
במסגרת חקירת האסון עצרה טורקיה ארבעה בני אדם, בהם המנהל של העבודות במכרה הזהב. המכרה שבו היה האסון נסגר בעבר בגלל בעיות בטיחות - וכעת גוברת בטורקיה הדרישה לסגור את האתר, שמנוהל על-ידי חברה בבעלות אמריקנית חלקית.
3 צפייה בגלריה
טורקיה לכודים ב מכרה זהב מפולת
טורקיה לכודים ב מכרה זהב מפולת
(צילום: AFP PHOTO / Demiroren News Agency)
מומחים סביבתיים הזהירו כי המפולת עלולה לגרום לאסון, לאור העובדה שהקרקע במכרה הזהב ספוגה בציאניד ובחומרים מסוכנים אחרים - שנועדו לסייע בכריית הזהב. המומחים חוששים מדליפת חומרים מסוכנים לנהר הפרת, שנמצא במרחק קילומטרים ספורים מהמכרה.
המכרה נסגר ב-2020 בעקבות דליפה של ציאניד לנהר הפרת, שעובר בשטחן של טורקיה, סוריה ועיראק. כעבור שנתיים נפתח מחדש. איגוד המהנדסים והאדריכלים בטורקיה קרא כעת לממשלה לסגור מיד את המכרה, וציין כי בעבר כבר היו התרעות על אסון - אך הן לא זכו להתייחסות. "כל האחראים לאסון צריכים לעמוד בפני שופט", אמר האיגוד בהצהרתו.
3 צפייה בגלריה
טורקיה לכודים ב מכרה זהב מפולת
טורקיה לכודים ב מכרה זהב מפולת
(צילום: AFP PHOTO / Demiroren News Agency)
בטורקיה חוששים כי בעקבות המפולת הציאניד יזהם את הקרקע באזור. חלק מהמומחים טוענים כי הדבר כבר קרה, ושהקרקע שנסחפה במפולת כבר הייתה ספוגה בציאניד ובחומרים מסוכנים אחרים, עוד לפני האסון אתמול אחר הצהריים. בסראן אוקסו, חבר באיגוד כורים טורקי, סיפר כי אדי ציאניד - והקרקע הרכה במכרה - מקשים על צוותי החילוץ ומקשים למצוא את הכורים הלכודים. לדבריו, אם ציוד מכני הנדסי היה מגיע למכרה "הוא היה שוקע".
שר האנרגיה הטורקי אמר כי הפעם האחרונה שהמכרה נבדק על-ידי הרשויות הייתה באוגוסט. "בבדיקות האלה לא מצאנו שום דבר שקשור לתאונה שהייתה אתמול במכרה", אמר שר האנרגיה אלפרסלאן ביירקטאר. "החקירה שלנו לסיבה לתאונה נמשכת".